• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Research Introducing Logical Reasoning in Teaching Design and Evaluation Based on "Philosophy for Children" Program

Research Project

Project/Area Number 21653100
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

MATSUMOTO Shinji  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70165893)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Hideki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (00274027)
Research Collaborator ENOMOTO Hideo  宮崎市教育委員会, 指導主事
KINUGASA Takahiro  宮崎県教育研修センター, 副主幹
SHINOHARA Mitunori  延岡市立北浦小学校, 教諭
MIZUTANI Hirofumi  宮崎市立学園木花台小学校, 教諭
TAKEO Takahiro  霧島市立国分西小学校, 教諭
MATSUMOTO Eiji  西宮市立上ヶ原南小学校, 教諭
HIRATA Toyosei  大阪教育大学附属池田中学校, 教諭
OGAWA Hiroshi  浜松市立予進小学校, 教諭
OKINO Shinichi  石川県立金沢二水高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,410,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2009: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords哲学 / 論理学 / 推論過程 / 授業設計 / 評価 / 理科授業 / 論理的な思考 / 子どものための哲学
Research Abstract

The purpose of this research was to introduce logical reasoning in teaching design and evaluation in elementary school based on "Philosophy for Children" program and to enhance reasoning skills and reading literacy. As a result, it clarified that the teaching design based on "Philosophy for Children" program was able to practice in elementary school and the reasoning using Venn diagram was helpful for logical thinking in the discussion about experimental datum.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 理科授業における場面解決型作問指導における思考過程-問題推敲時の思考が問題に表出されることによる表現力としての評価可能性の検討-2012

    • Author(s)
      平田豊誠、松本伸示
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: No.13 Pages: 229-238

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーセンティック・ラーニングに依拠した理科授業が科学的知識の理解に与える効果-小学校6学年理科「ものの燃え方」を事例として-2012

    • Author(s)
      小川博士、松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会『理科教育学研究』

      Volume: Vol.52 No.3 Pages: 1-12

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業における場面解決型作問指導における思考過程-問題推敲時の思考が問題に表出されることによる表現力としての評価可能性の検討-2012

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 第13号 Pages: 229-238

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学の基礎概念の形成をめざした理科授業開発-高等学校「物理I」におけるMIF的素朴概念の克服のための指導法2011

    • Author(s)
      沖野信一、松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会『理科教育学研究』

      Volume: Vol.52 No.1 Pages: 1-12

    • NAID

      110009957658

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習内容と現実世界をつなぐ理科教材の条件に関する一考察-面接法による分析結果を踏まえて-2011

    • Author(s)
      小川博士, 松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会第61回全国大会発表論文集

      Pages: 243-243

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 作問授業における学習効果の感じ方と学習方略の関係2011

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会第61回全国大会発表論文集

      Pages: 232-232

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科におけるオーセンティック概念に基づいた指導と評価-第6学年理科「ものの燃え方」を事例に-2010

    • Author(s)
      小川博士・松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集第8号

      Pages: 137-137

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 作問指導を通した理科授業の学習効果2010

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集第8号

      Pages: 313-313

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] Multiple Intelligences理論を取り入れ,実感を伴った理解を図る理科学習2010

    • Author(s)
      玉村かおり・松本伸示
    • Journal Title

      日本教科教育学会第36回全国大会論文集

      Pages: 52-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学の基礎概念の形成をめざした理科授業開発-メタ認知的支援を取り入れた授業改善-2009

    • Author(s)
      沖野信一・松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集第7号

      Pages: 243-243

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 場面解決型問題データベースの構築とテキスト分析2009

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集 第7号

      Pages: 109-109

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学の基礎概念の形成をめざした理科授業開発-重さと質量に関する基礎概念に着目して-2009

    • Author(s)
      沖野信一・松本伸示
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集 35

      Pages: 103-104

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 作問授業における学習効果の感じ方と学習方略の関係2011

    • Author(s)
      平田豊誠、松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第61全国大会
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 学習内容と現実世界をつなぐ理科教材の条件に関する一考察-面接法による分析結果を踏まえて-2011

    • Author(s)
      小川博士, 松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 作問授業における学習効果の感じ方と学習方略の関係2011

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Multiple Intelligences理論を取り入れ,実感を伴った理解を図る理科学習2010

    • Author(s)
      玉村かおり・松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会第36回全国大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2010-10-02
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科におけるオーセンティック概念に基づいた指導と評価-第6学年理科「ものの燃え方」を事例に-2010

    • Author(s)
      小川博士・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校理科におけるオーセンティック概念に基づいた指導と評価-第6学年理科「ものの燃え方」を事例に-2010

    • Author(s)
      小川博士・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会 第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 作問指導を通した理科授業の学習効果2010

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会 第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科におけるオーセンティック・アセスメントの実践的研究-評価問題の開発過程に着目して-2009

    • Author(s)
      小川博士・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学附属天王寺中学校・附属高等学校天王寺校舎
    • Year and Date
      2009-11-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Science Education reform in Japan2009

    • Author(s)
      松本伸示
    • Organizer
      International Conference "Education for Future Society" in Gyeongsang National University
    • Year and Date
      2009-10-29
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 科学の基礎概念の形成をめざした理科授業開発-重さと質量に関する基礎概念に着目して-2009

    • Author(s)
      沖野信一・松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会第35回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学の基礎概念の形成をめざした理科授業開発-メタ認知的支援を取り入れた授業改善-2009

    • Author(s)
      沖野信一・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 場面解決型問題データベースの構築とテキスト分析2009

    • Author(s)
      平田豊誠・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi