• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Science Curriculum by Means of Participatory Technology Assessment Method

Research Project

Project/Area Number 21700793
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Science education
Research InstitutionAzabu University

Principal Investigator

FUKUI Tomonori  麻布大学, 生命・環境科学部, 講師 (00367244)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords科学教育学 / 理科教育学 / 科学技術社会論 / STS / カリキュラム開発 / 科学技術政策 / 市民参加型手法 / 意識調査 / 科学教育 / 理科教育 / 市民参加 / テクノロージー・アセスメント
Research Abstract

We analyzed various participatory technology assessment methods. Furthermore, we considered the capability that students needed in the methods. Based on above, we developed science curriculum(program, textbook and others). We tried them in real science classes and events. As the results of this study demonstrated, the science curriculum which we developed was effective. Additionally, we carried out the survey of citizens in Sagamihara. It was suggested that the civic participation in technology policy making and the science curriculum development got approval by citizens.

Report

(5 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Products Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2022 2021 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 意思決定・合意形成の能力を育成するための教材開発2022

    • Author(s)
      福井 智紀
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 65 Issue: 11 Pages: 65-72

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 遺伝子組換えイネに関するロールプレイを中心とした中学校理科の教材開発2021

    • Author(s)
      福井 智紀, 丸山 恭広
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Issue: 15 Pages: 87-92

    • Related Report
      Products Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 相模原市民を対象とした市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する意識調査:代表的手法に対する意見と理科授業導入への賛否を中心に2012

    • Author(s)
      福井智紀
    • Journal Title

      麻布大学雑誌

      Volume: 23巻 Pages: 37-48

    • NAID

      40019334601

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 相模原市民を対象とした市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する意識調査:代表手法に対する意見と理科授業導入への賛否を中心に2012

    • Author(s)
      福井智紀
    • Journal Title

      麻布大学雑誌

      Volume: 23 Pages: 37-48

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 市民参加型テクノロジー・アセスメントの手法を導入した科学教育プログラムの開発:人工甘味料に焦点を当てた簡易型「市民陪審」の試み2011

    • Author(s)
      福井智紀、石崎直人、後藤純雄
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: Vol.25, No.3 Pages: 71-76

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 高校生をおもな対象とした漫画教材の開発:科学と科学者についての多面的な理解を目指して2010

    • Author(s)
      福井智紀
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: No.695 Pages: 25-28

    • NAID

      10027588964

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学教育の研究動向から見た自然体験学習の意義と課題2009

    • Author(s)
      福井智紀
    • Journal Title

      自然体験学習実践研究

      Volume: Vol.1, No.2 Pages: 119-132

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 市民参加型テクノロジー・アセスメントについての意識調査:各手法に対する意見と理科授業導入への賛否を中心に2011

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 市民参加型テクノロジー・アセスメントについての意識調査:各手法に対する意見と理科授業導入への賛否を中心に2011

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学(島根県)
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 環境教育の視点からみた市民参加型テクノロジー・アセスメント手法:人工甘味料に焦点を当てた簡易型「市民陪審」の経験から2011

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第22回大会
    • Place of Presentation
      青森大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 環境教育の視点からみた市民参加型テクノロジー・アセスメント手法:人工甘味料に焦点を当てた簡易型「市民陪審」の経験から2011

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第22回大会(青森)
    • Place of Presentation
      青森大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 参加型テクノロジー・アセスメントの手法を利用した理科教材の開発:臓器移植法案を題材としたシナリオワークショップ2010

    • Author(s)
      内田隆、福井智紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第34回年会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 参加型テクノロジーアセスメントの手法を利用した理科教材の開発:臓器移植法案を題材としたシナリオワークショップ2010

    • Author(s)
      内田隆、福井智紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第34回年会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 市民参加型テクノロジー・アセスメントの動向:カリキュラム開発のための予備的考察2010

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第21回大会
    • Place of Presentation
      沖縄県男女共同参画センター
    • Year and Date
      2010-05-22
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 市民参加型テクノロジー・アセスメントの動向:カリキュラム開発のための予備的考察2010

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第21回大会(沖縄)
    • Place of Presentation
      沖縄県男女共同参画センター:てぃるる(沖縄県)
    • Year and Date
      2010-05-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学に対する多面的理解を目指した漫画教材開発:論文捏造事件を素材とした現代の科学者像の教材化2009

    • Author(s)
      福井智紀、佐久間岳
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 科学に対する多面的理解を目指した漫画教材開発-論文捏造事件を素材とした現代の科学者像の教材化-2009

    • Author(s)
      福井智紀、佐久間岳
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] コンセンサス会議の教育利用からSTS教育を再考する2009

    • Author(s)
      内田隆、福井智紀
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-25
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] コンセンサス会議の教育利用からSTS教育を再考する2009

    • Author(s)
      内田隆、福井智紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      日同志社好大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-25
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 遺伝子組換えイネに関するロールプレイを中心とした理科教材の開発2009

    • Author(s)
      福井智紀、丸山恭広
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 遺伝子組換えイネに関するロールプレイを中心とした理科教材の開発2009

    • Author(s)
      福井智紀、丸山恭広
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Year and Date
      2009-08-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 環境教育2012

    • Author(s)
      福井智紀, 他14名
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 現代理科教育改革の特色とその具現化2010

    • Author(s)
      橋本建夫、鶴岡義彦、川上昭吾、福井智紀, 他22名
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 学校環境教育論2010

    • Author(s)
      阿部治、朝岡幸彦、小玉敏也、福井智紀
    • Publisher
      筑波書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 現代環境教育入門2009

    • Author(s)
      阿部治、朝岡幸彦、降旗信一、高橋正弘、福井智紀, 他11名
    • Publisher
      筑波書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2024-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi