• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Assessment of Cognitive Development and Learning Support for Children with Severe Disabilities

Research Project

Project/Area Number 21700820
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

KUMOI Miyoshi  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (70381150)

Research Collaborator KOIKE Toshihide  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60251568)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords重度重複障害 / コミュニケーション / 期待反応 / 学習把握表 / 認知発達 / 学習習得 / 特別支援学校 / 学習の習得状況 / 心拍 / 肢体不自由 / 重複障害 / 学習習得状況 / 心拍反応
Research Abstract

In order to support educational practices for children with severe disabilities, a checklist for assessing acquisition of communication to be learned was systematized on the basis of the early cognitive development such as expectancy response. The reliability and validity of the checklist and the courses of items to be learned among the checklist were statistically confirmed in the studies. And a system to suggest effective interventions according to individual profiles was developed as software that can be used in special schools for physically handicapped children.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (20 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 肢体不自由特別支援学校における重度・重複障害児のコミュニケーション学習の習得状況の把握に関する研究:把握手続きの信頼性と妥当性について2011

    • Author(s)
      小池敏英, 雲井未歓, 吉田友紀, 阿部智子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 第33巻,第1号 Pages: 105-118

    • NAID

      10028274888

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 肢体不自由特別支援学校における重度・重複障害児のコミュニケーション学習の習得状況の把握に関する研究:把握手続きの信頼性と妥当性について2011

    • Author(s)
      小池敏英、雲井未歓、吉田友紀、阿部智子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 33 Pages: 105-118

    • NAID

      10028274888

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高機能広汎性発達障害児における顔表情の情動的評価の特性に関する研究2011

    • Author(s)
      小杉慶子、雲井未歓、赤塚めぐみ、小池敏英
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 20 Pages: 207-217

    • NAID

      40018914242

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ひらがな文の読み障害をともなうLD児における漢字単語の読みの特徴--漢字単語の属性効果に基づく検討2011

    • Author(s)
      熊澤綾、後藤隆章、雲井未歓、小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 49 Pages: 117-126

    • NAID

      130003376416

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害の重い子供の実態把握の考え方と指導の展開2010

    • Author(s)
      雲井未歓
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 第195号 Pages: 10-15

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生支援員の活用状況とその効果-A地区のアンケート調査の結果より2009

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 19

      Pages: 255-261

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(5)-学習習得の状況と提案されるコミュニケーション指導課題-2011

    • Author(s)
      小池敏英, 吉田友紀, 阿部智子, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(4)-語彙理解の把握と担任教師によるコミュニケーション指導課題の記載に関する検討-2011

    • Author(s)
      吉田友紀, 小池敏英, 阿部智子, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 漢字書字の学習過程における前頭前野のNIRS応答-学習の進行に伴う血流動態の変化につい2011

    • Author(s)
      雲井未歓、吉田有里、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-23
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況と指導課題-担任教師によるコミュニケーション指導課題の記載との関連-2010

    • Author(s)
      阿部智子, 小池敏英, 吉田友紀, 赤塚めぐみ, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(3)-コミュニケーション学習習得の経過モデルに関する検討-2010

    • Author(s)
      吉田友紀, 小池敏英, 阿部智子, 赤塚めぐみ, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      日長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(2)-弁別妥当性に関する検討-2010

    • Author(s)
      雲井未歓, 小池敏英, 吉田友紀, 阿部智子, 赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(1)-調査項目の構成とその信頼性-2010

    • Author(s)
      小池敏英, 吉田友紀, 阿部智子, 赤塚めぐみ, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(1)2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎市)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(2)2010

    • Author(s)
      雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎市)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況の把握(3)2010

    • Author(s)
      吉田友紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎市)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の習得状況と指導課題2010

    • Author(s)
      阿部智子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎市)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習過程と介入効果に関する生理心理学的評価-重障児のサンプルマッチング課題とLD児の書字学習場面における検討に基づいて-2009

    • Author(s)
      雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別な支援を必要とする子どもへの支援におけるかかわり手のありかた-集団指導場面における形成過程-2009

    • Author(s)
      出水伸一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生支援員の活用状況とその効果-A地区のアンケート調査の結果より2009

    • Author(s)
      甲斐更紗
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業場面における重度重複障害児の期待表出-脈波記録からの心拍反応推定に基づく検討-2009

    • Author(s)
      雲井未歓, 吉田友紀, 小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーションの学習習得状況の把握(2)-調査項目の達成順序に関する検討-2009

    • Author(s)
      吉田友紀, 小池敏英, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーションの学習習得状況の把握(1)-把握表の構成と行動判断の一致度について-2009

    • Author(s)
      小池敏英, 吉田友紀, 雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業場面における重度重複障害児の期待表出-脈波記録からの心拍反応推定に基づく検討-2009

    • Author(s)
      雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーションの学習習得状況の把握(1)-把握表の構成と行動判断の一致度について-2009

    • Author(s)
      小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーションの学習習得状況の把握(2)-調査項目の達成順序に関する検討-2009

    • Author(s)
      吉田友紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の実態把握と学習支援-学習把握表の活用に基づく一貫した学習支援-2012

    • Author(s)
      小池敏英, 雲井未歓, 吉田友紀
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 肢体不自由特別支援学校におけるコミュニケーション学習の実態把握と学習支援2011

    • Author(s)
      小池敏英, 雲井未歓, 吉田友紀
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi