• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Musical Nationalism and Ethnography in the Dual Monarchy (particularly in the Hungarian part)

Research Project

Project/Area Number 21720044
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Study of the arts/History of the arts/Arts in general
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

OTA Mineo  東京大学, 大学院・人文社会研究科, 研究員 (00533952)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords音楽学 / ナショナリズム研究 / ナショナリズム / ハンガリー / 国際情報交換 / 民族誌研究 / 西洋音楽史 / ツィンバロン / バルトーク / フランツ・リスト / 西洋史 / 芸術諸学 / 民俗学 / ロマ / 民族誌 / 民謠 / 民族楽器 / ツィンバロム
Research Abstract

In this project I examined how legacies of traditional music served as resource of cultural nationalism in 19^th-century Central Europe, especially in the Hungarian part of the Dual Monarchy. In the framework of this project I concentrated on two topics: Reception history of the cimbalom and examination of Bartok’s methodology in the field of ethnomusicology. Based on the consequences of this research project I read 6 papers on various occasions-including two for international conferences-and contributed 3 papers to academic journals.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 19世紀後半のハンガリーにおけるツィンバロン教育の近代化と「民衆音楽家("nepzenesz")」批判-ツィンバロン教師アッラガ・ゲーザの議論を中心に-2012

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Journal Title

      民族藝術

      Volume: 第28号(民族藝術学会) Pages: 125-132

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ツィンバロンはいかにして女性の楽器になったか--19世紀後半のハンガリー市民社会におけるツィンバロンの受容史について2012

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Journal Title

      『文化資源学』(文化資源学会)

      Volume: 第10号 Pages: 23-34

    • NAID

      40019415107

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 19世紀ハンガリーにおけるツィンバロン教育の体系化と「民衆音楽家(nepzenesz)」批判~ツィンバロン教師アッラガ・ゲーザの演奏論を中心に2012

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Journal Title

      民族藝術

      Volume: 28 Pages: 125-132

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 記譜法の変化と「南東ヨーロッパ共通の特徴」の創造-バルトークの民謡研究におけるフォノグラフの役割について-2011

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Journal Title

      『美学』

      Volume: 第61巻第1号 Pages: 121-132

    • NAID

      110009480217

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110009480217

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 記譜法の変化と「南東ヨーロッパ共通の特徴」の創造-バルトークの民謡研究におけるフォノグラフの役割について-2011

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Journal Title

      美学

      Volume: 62-1 Pages: 121-132

    • NAID

      110009480217

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Who came to music schools to learn the cimbalom 100 years ago? An analysis of the student register of the Royal Academy of Music Budapest2013

    • Author(s)
      OTA, Mineo
    • Organizer
      ICTM2013(第42回国際大会)
    • Place of Presentation
      中華人民共和国・上海、上海音楽院
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ツィンバロン科の生徒達はどこからやってきたのか--音楽学校の学生原簿から見た19世紀末ハンガリーのナショナリズム運動2012

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      日本音楽学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      京都・西本願寺聞法会館
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] How did the Cimbalom become an Instrument for Women? - on the Reception History of Cimbalom in late 19^th-century Hungarian Bourgeois Society2012

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      IMS2012 "Musics, Cultures, Identities"
    • Place of Presentation
      Parco della Musica, Rome, イタリア
    • Year and Date
      2012-07-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] How did the Cimbalom become an Instrument for Women?―on the Reception History of Cimbalom in late 19th-century Hungarian Bourgeois Society2012

    • Author(s)
      OTA, Mineo
    • Organizer
      IMS2012 "Musics, Cultures, Identities"
    • Place of Presentation
      イタリア・ローマ, Parco della Musica
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ツィンバロン科の生徒達はどこからやってきたのか――音楽学校の学生原簿から見た19世紀末ハンガリーのナショナリズム運動2012

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      日本音楽学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      京都、西本願寺聞法会館
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ツィンバロンはいかにして女性の楽器になったのか--19世紀後半のハンガリー市民社会におけるサロンの「ハンガリー化」について2011

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      東欧史研究会2011年度個別研究報告会
    • Place of Presentation
      東京・学習院女子大学
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ツィンバロンはいかにして女性の楽器になったのか--19世紀後半のハンガリー市民社会におけるサロンの「ハンガリー化」について2011

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      東欧史研究会2011年度個別研究報告会
    • Place of Presentation
      学習院女子大学
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 19世紀ハンガリーにおけるツィンバロン教育の体系化と「民衆音楽家(nepzenesz)」批判~ツィンバロン教師アッラガ・ゲーザの演奏論を中心に2011

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      民族藝術学会第121回例会
    • Place of Presentation
      京都・京都国立近代美術館
    • Year and Date
      2011-02-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 19世紀ハンガリーにおけるツィンバロン教育の体系化と「民衆音楽家(nepzenesz)」批判~ツインバロン教師アッラガ・ゲーザの演奏論を中心に2011

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      民族藝術学会第121回例会
    • Place of Presentation
      京都・京都国立近代美術館
    • Year and Date
      2011-02-25
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] From Csarda to "Family Circle"- On the Reception History of the Cimbalom in Turn-of-the-Century Hungarian Society2010

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      RMA Annual Conference
    • Place of Presentation
      The University of London,London, イギリス
    • Year and Date
      2010-07-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] From Csarda to "Family Circle"--On the Reception History of the Cimbalom in Turn-of-the-Century Hungarian Society2010

    • Author(s)
      Mineo OTA
    • Organizer
      RMA Annual Conference 2010 "Boundaries"
    • Place of Presentation
      The University of London, London
    • Year and Date
      2010-07-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 記譜の精密化と「プリミティヴなるもの」の「創造」-バルトークの民謡研究におけるフォノグラフの役割について2009

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      第60回美学会全国大会
    • Place of Presentation
      東京・東京大学
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 記譜の精密化と「プリミティヴなるもの」の「創造」-バルトークの民謡研究におけるフォノグラフの役割について-2009

    • Author(s)
      太田峰夫
    • Organizer
      第60回美学会全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学法文二号館
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi