• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Enhancing low-motivated learners: From the viewpoint of individual differences

Research Project

Project/Area Number 21720215
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima International University

Principal Investigator

TANAKA Hiroaki  広島国際大学, 看護学部, 講師 (80441575)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords英語教育一般 / 動機づけ / 方略 / 習熟度
Research Abstract

The present study reported here was to develop the motivational strategy for low-motivated EFL learners and examine its enhancement effect on intrinsic motivation in three levels. This study consists of two case studies and one quasi-experimental study. Qualitative and quantitative data were analyzed for this study. The results provide compelling evidence that teachers’ motivational strategies cause enhanced intrinsic motivation in low-motivated learners. The strategy was effective especially for intermediate level learners.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 動機づけを高める方略の修正:特性レベルの内発的動機づけを高める教育的介入2013

    • Author(s)
      田中博晃.
    • Journal Title

      JACETJournal

      Volume: 56 Pages: 81-106

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 仮説継承型研究による動機づけを高める研究:量的・質的デー タを用いて2013

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      中国地区英語教育学研究紀 要

      Volume: 43 Pages: 11-20

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 特性レベルの内発的動機づけを高める授業と有能性の欲求:動機づけを高める方略による教育的介入2013

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 未定

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動機づけを高める方略の修正:特性レベルの内発的動機づけを高める教育的介入2013

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 56 Pages: 81-106

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仮説継承型研究による動機づけを高める研究:量的・質的データを用いて2013

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      中国地区英語教育学研究紀要

      Volume: 43 Pages: 11-20

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 質的研究のための 評価基準:KJ 法を用いた動機づけ研究での 例2012

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      より良い外国語教育研究のための方 法

      Volume: 2 Pages: 106-120

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 質的研究のための評価基準:KJ法を用いた動機づけ研究での例2012

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)関西支部メソドロジー研究部会2011年度報告論集

      Volume: 2 Pages: 106-120

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質的データ分析法としてKJ法を行う前により良い外国語教育研究のための方法2011

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      KJ法入門

      Volume: 1 Pages: 17-29

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語授業への動機づけを高める要因:外国ドラマ・映画を用いたコミュニケーション活動における3欲求の役割の検討」.2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JACET中国四国支部紀要

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • NAID

      110008685934

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語の授業で内発的動機づけを高める研究2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JACETJournal

      Volume: 50 Pages: 63-80

    • NAID

      110008593491

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 特性レベルの内発的動機づけを高める教育的介入:動機づけを高める方略の修正2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      第36回全国英語教育学会大阪研究大会発表要綱集

      Pages: 420-421

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語の授業で内発的動機づけを高める研究2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JACET Journal (掲載確定, 未定)

    • NAID

      110008593491

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語授業への動機づけを高める要因:外国ドラマ・映画を用いたコミュニケーション活動における3欲求の役割の検討2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JACET中国四国支部研究紀要 (未定)

    • NAID

      110008685934

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クラス内の動機づけが低い学習者の動機づけを高める実践研究2009

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JACET中国四国地区紀要

      Volume: 6 Pages: 69-82

    • NAID

      110008673052

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 3つのレベルの内発的動機づけを高める:動機づけを高める方略の効果検証2009

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JALTJournal

      Volume: 31 Pages: 227-250

    • NAID

      40016794007

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 特性レベルの内発的動機づけを高める授業と有能性の欲求:動機づけを高める方略による教育的介入

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      JALTJournal

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Enhancing intrinsicmotivation and satisfying the basicpsychological needs2013

    • Author(s)
      Tanaka, H
    • Organizer
      HawaiiInternational Conference on Education.
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 量的研究と質的研究の融合:動機づけを高める研究を例に2012

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2012-02-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけを高める方略の開発と検証:仮説継承型アプローチを用いて2012

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      第29回JACET中国四国支部大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 動機づけを高める研究:量的・質的アプローチ2012

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      第43回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 質的研究入門:KJ法による自由記述データ分析体験2012

    • Author(s)
      田中博晃・住政二郎
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 質的研究Q&A:動機づけを高める研究での例とともに2011

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-10-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 特性レベルの内発的動機づけを高める教育的介入:動機づけを高める方略の修正2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2010-07-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] KJ法入門2010

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部第2回メソドロジー研究部会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 特性レベルの内発的動機づけを高める教育的介入:動機づけを高める方略の修正2010

    • Author(s)
      田中博晃.
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Enhancing intrinsic motivation and satisfying the basic psychological needs.

    • Author(s)
      Tanaka, Hiroaki
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education.
    • Place of Presentation
      Hilton Waikiki Beach Hotel
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけを高める方略の開発と検証:仮説継承型アプローチを用いて

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      第29回JACET中国四国支部大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけを高める研究:量的・質的アプローチ

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      第43回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi