• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Function of Similar Behaviors among Young Children Relationships

Research Project

Project/Area Number 21730614
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

SUNAGAMI Fumiko  千葉大学, 教育学部, 准教授 (60333704)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2011: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2010: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords幼児教育 / 保育 / 人間関係 / 同型的行為 / 観察 / 幼児
Research Abstract

This study explore the function of similar behaviors among young children using observations and detailed analyses. This study yield the following results ; (1) the observation and record in early childhood education, (2) development of peer relationships and interactions by body movements in kindergarten, (3) similar utterances to the other in Preschool children's conflict.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 幼稚園の葛藤場面における子どもの相互行為-子どもが他者と同じ発話をすることに注目して-2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 17 Pages: 23-36

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園における観察と記録の重要性-幼児の内面をとらえる視点と記述-2010

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      初等教育資料(文部科学省/東洋館出版社)

      Volume: No.856 Pages: 78-81

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 観察のまど子どものにわ(3)三歳児の「集まり」2009

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      幼児の教育(日本幼稚園協会/フレーベル館)

      Volume: 108(5) Pages: 34-39

    • NAID

      120004607073

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園教育における観察と記録の重要性―幼児の内面をとらえる視点と記述―2009

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      初等教育資料 2010年1月号(No.856)

      Pages: 78-81

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 観察のまど子どものにわ」(3)三歳児の「集まり」2009

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      幼児の教育 108(5)

      Pages: 34-39

    • NAID

      120004607073

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 「実践としての身体」を記述する研究のあり方について2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Organizer
      日本質的心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 「実践としての身体」を記述する研究のあり方について2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Organizer
      日本質的心理学会第8回大会(『質的心理学フォーラム』編集委員会企画シンポジウム『実践としての身体』指定討論)
    • Place of Presentation
      安田女子大学(広島市)
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 幼児教育課程総論2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Publisher
      樹村房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 最新保育講座(3)子ども理解と援助2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 松井とし・福元真由美(編)『幼児教育課程総論 豊かな保育実践を構想するために』担当部分:2章「教育課程編成の基盤としての幼児の発達」(pp27-54)2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      樹村房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 高嶋景子・砂上史子・森上史朗(編)『最新保育講座(3)子ども理解と援助』担当部分:第4章「子ども理解を深める観察と記録(pp.61-78)2011

    • Author(s)
      砂上史子
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi