• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on continuous relations of Acquisition, Utilization and Inquiry : Core-curriculum and the curriculum theory of 3 layers and 4 domains

Research Project

Project/Area Number 21730616
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

KIMMA Kuniharu  横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授 (90367277)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsカリキュラム / 習得 / 活用 / 探究 / インタビュー / コア・カリキュラム / 三層四領域 / 基準 / 計画 / 実践 / 経験 / 三層四領域論 / カリキュラム基準 / カリキュラム計画 / カリキュラム実践 / カリキュラム経験
Research Abstract

Considering several of plans of schools that had created Core-curriculum and the curriculum theory of 3 layers and 4 domains, I could examine how each course or relationships between courses-core and the surroundings, or Basics, Problem solving or Life-practice-are equivalent to Acquisition, Utilization or Inquiry. Its keyword is "continuous".
Acquisition, Utilization and Inquiry are what have been "integrated" in curriculum plans of each school in each own format, that overcome all of the "binary opposition" had been intent. On the form, the list of unit, the tables detailed educational plan(annual plan), and element-tables and ability-tables had taken shapes combining with each other.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (11 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] ファシリテーターとしてのリーダー教師たち2012

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      現代教育科学

      Volume: 1月号 Pages: 90-90

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 「体験と言葉」の生活科とは-9歳の壁の前に2012

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活科の探究

      Volume: No.9 Pages: 2-3

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 「ゆとり」教育の見直しは量より質を2011

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      エコノミスト

      Volume: 89巻28号 Pages: 80-81

    • NAID

      40018824572

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師にとっての習得・活用・探求-若い卒業生のグループ・インタビューから2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 745号 Pages: 56-63

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 習得・活用・探究をつなぐカリキュラムデザインを-コア・カリキュラム研究で問い直す総合的な学習のあり方2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      悠+

      Volume: 5月号 Pages: 48-49

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラムを連続した-過程として描く-あるコア・カリキュラムをめぐる複数の元教師インタビューを手がかりに2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I(教育科学)

      Volume: 12号 Pages: 27-41

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 創る活動で理論と実践をつなぐコア科目のデザイン,教育デザイン研究2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 創刊号 Pages: 32-33

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] "創る"活動で理論と実践をつなぐコア科目のデザイン2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育デザイン研究 教育デザインセンター 創刊号

      Pages: 32-33

    • NAID

      120003181413

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラムを連続した-過程として描く-あるコア・カリキュラムをめぐる複数の元教師インタビューを手がかりに2010

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I(教育科学) 12号

      Pages: 27-41

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「パターン」をうまく「活用」する-模倣や流行に抗して2009

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      現代教育科学社会科教育

      Volume: 606号 Pages: 94-95

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 「パターン」をうまく「活用」する-模倣や流行に抗して2009

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      現代教育科学社会科教育 明治図書出版 606号

      Pages: 94-95

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 習得・活用・探究の連続関係をコア・カリキュラムで読み解く2011

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田)
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi