• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on part-time high school education and support to young people with the risk of social exclusion

Research Project

Project/Area Number 21730634
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

NISHIMURA Takayuki  首都大学東京, 人文科学研究科, 助教 (60533263)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords青年期 / 夜間定時制高校 / 移行過程 / 社会的排除 / フィンランド / 学外連携 / 職業実習 / 特別支援教育 / 生活指導 / 特別活動
Research Abstract

This research revealed the following.
(1) There are also the young people who experience difficulty to adaptation to new school life among those who went on to the institution of higher education when they graduated from the part-time high school at night.
(2) The extracurricular activities of the high school support the social life of the young people in the unstable transition.
(3) Coworker construction of the school staff of a part-time high school is needed for the production of a school for supporting the young people who hold the risk of social exclusion.
(4) The part-time high school has been the subject that cooperation with the organization which supports the youth is pressing.
(5) The detailed management actual condition of the Finish educational system for young people with the risk of social exclusion was clarified.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] フィンランドにおける社会的排除のリスクをもつ若者に対する基礎教育制度-Flexible Basic Education; JOPO実地高調査から-2013

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      首都大学東京『人文学報』

      Volume: 471号 Pages: 39-63

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける社会的排除のリスクをもつ若者に対する基礎教育制度―Flexible Basic Education ; JOPO実施校調査から―2013

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 471号

    • NAID

      120005325402

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域における学校から社会への若者の包括的支援の検討-横浜市立戸塚高等学校定時制課程の進路指導を軸にした学校づくりに注目して2011

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      横浜市都市経営局政策課『調査季報』

      Volume: 168号 Pages: 52-55

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 地域における学校から社会への若者の包括的支援の検討-横浜市立戸塚高等学校定時制課程の進路指導を軸にした学校づくりに注目して-2011

    • Author(s)
      西村貴之
    • Journal Title

      調査季報-横浜の政策力

      Pages: 52-55

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的排除のリスクをもつ子どもに対するオールタナティブ教育-フィンランドのJOPO実施校調査から-2012

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      日本国際教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      国際教養大学
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける社会的排除のリスクをもつ子どもに対する教育支援-Flexible Basic Education(OMAURAおよびJOPO)の展開に注目して-2011

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      日本国際教育学会第22回研究大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2011-09-11
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける社会的排除のリスクをもつ子どもに対する教育支援-Flexible Basic Education(OMAURAおよびJOPO)の展開に注目して-2011

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都)
    • Year and Date
      2011-09-11
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的排除のリスクをもつ子どもに対するオールタナティブ教育―フィンランドのJOPO実施校調査から―

    • Author(s)
      西村貴之
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Place of Presentation
      国際教養大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi