• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on clarification of language education theory based on Steiner's recognition of human being and art theory

Research Project

Project/Area Number 21730641
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

SHIBAYAMA Hideki  聖徳大学, 児童学部, 准教授 (60439007)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsシュタイナー / 言語教育 / 物語り論 / 言語と認識 / 教育思想史 / 教師の語り / 造形と音楽 / 外国語教育 / 芸術(芸術教育) / ホリスティック
Research Abstract

This study was made to clarify of the Steiner's ways of understanding an outer world and his language education. However that isn't how we know an outer world by language. Then, in comparing Steiner's theory of language Flitz Mauthner's theory, Steiner suggested that an outer world was not fixed in language but it was able to be an organic way to an understanding of an outer world by language whose form is active and mobile.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] シュタイナーにおける言語と世界の認識の関係2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第20号 Pages: 188-191

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 歴史教育における教師の物語り行為の特徴と課題-シュタイナーの歴史教育論を手かがりに-2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 第21号 Pages: 39-46

    • NAID

      110009478622

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シュタイナーにおける言語と世界の認識の関係2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム(教育思想史学会)

      Volume: 第20号 Pages: 188-191

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史教育における教師の物語り行為の特徴と課題-シュタイナーの歴史教育論を手かがりに-2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      聖徳大学『研究紀要』

      Volume: 21 Pages: 39-46

    • NAID

      110009478622

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自然環境における音の教材化と場の形成の試み-「集まれ!アートパーク 音であそぼう」の成果と課題-2011

    • Author(s)
      柴山英樹(共著)
    • Journal Title

      聖徳大学児童学研究所『児童学研究』

      Volume: 13 Pages: 35-43

    • NAID

      110008604688

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 模擬授業のリフレクションによる学生の指導法に関する意識の変容-教職科目『外国語活動教育法』導入初年度の成果と課題-2009

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      (FD)紀要 聖徳の教え育む技法 第4号

      Pages: 25-37

    • NAID

      40017084942

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] シュタイナーにおける言語の芸術性と世界認識あり方2010

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      教育思想史学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] シュタイナーにおける言語の芸術性と世界の認識のあり方-身体と言語の新たな布置をめぐって-2010

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      教育思想史学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 物語る行為としての歴史知2-語り部としての教師の役割-2009

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Book] シュタイナーの教育思想-その人間観と芸術論2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi