• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing Teacher Questions to Promote Students' Active Reading Comprehension in English

Research Project

Project/Area Number 21730688
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

TANAKA Takeo  山梨大学, 教育人間科学部, 准教授 (50324174)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2010: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords英語 / 発問 / リーディング指導 / 推論 / テキストタイプ / リーディング / 教材研究
Research Abstract

This study considered the use of teacher questions to promote students'[ active reading comprehension in reading instruction and presented teaching strategies using teacher questions, especially how teacher questions should be designed and implemented in reading instruction in junior high school and high school. In addition, this study focused on the roles of inferential questions and presented teaching strategies using inferential questions to promote students' deep understanding of texts.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (8 results) Presentation (2 results) Book (6 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 推論発問でメッセージを読み取らせる2011

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 22号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語教育キーワード2010年度版『発問』2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育増刊号

      Volume: 10月増刊号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 読解指導にパズルを解く楽しさを2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 18号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] よい『発問』・わるい『発問』:授業を変える発問とは2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 英文読解における推論発問をもとにした協同学習について2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 第11巻 Pages: 182-192

    • NAID

      110008439717

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] よい「発問」・わるい「発問」:授業を変える発問とは2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語教育キーワード2010年度版「発問」2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育 増刊号

      Volume: 10月増刊号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英文読解における推論発問をもとにした協同学習について2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 第11巻

      Pages: 182-192

    • NAID

      110008439717

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 英文読解における推論発問を起点とした協同学習のプロセス2009

    • Author(s)
      田中武夫
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 英文読解における推論発問を起点とした協同学習のプロセス2009

    • Author(s)
      田中武夫
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学(静岡)
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 推論発問を取り入れた英語リーディング指導:深い読みを促す英語授業2011

    • Author(s)
      田中武夫,島田勝正,紺渡弘幸
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 推論発問を取り入れた英語リーディング指導:深い読みを促す英語授業2011

    • Author(s)
      田中武夫・島田勝正・紺渡弘幸
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      三省堂
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 英語リーディング指導ハンドブック2010

    • Author(s)
      門田修平,田中武夫, ほか
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 英語リーディング指導ハンドブック2010

    • Author(s)
      門田修平, ほか14名
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 英語教師のための発問テクニック:英語授業を活性化するリーディング指導2009

    • Author(s)
      田中武夫,田中知聡
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 英語教師のための発問テクニック:英語授業を活性化するリーディング指導2009

    • Author(s)
      田中武夫
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks] 『Teaching English Now』掲載記事

    • URL

      http://tb.sanseido.co.jp/english/newcrown/pdf/ten018/ten_vol18_03.pdf

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 『英語教育』雑誌掲載記事

    • URL

      http://www.eigokyoikunews.com/columns/taishukan/2010/03/post_70.html

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://erdb.yamanashi.ac.jp/rdb/A_DispInfo.Scholar/1_2/085AF97CF24FE997.html

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi