• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Integrated Promotion of Logical/Rhetorical Reasoning Skills in Science Education

Research Project

Project/Area Number 21730691
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

UCHINOKURA Shingo  静岡大学, 教育学部, 講師 (70512531)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords理科教育 / アナロジー / 条件文 / what-if分析 / 言語観 / アナロジー的推論 / 認知的葛藤 / 教授ストラテジー / 自己説明
Research Abstract

This study explored an integrated promotion of logical/rhetorical reasoning skills in science education. Analogical reasoning, which is as an example of rhetorical perspective, and deductive reasoning, which is as an example of logical perspective, are focused. First, integrating of those kinds of reasoning process into one lesson plan promoted students'scientific understanding in secondary school science. Second, in solving a novel problem, it was a effective strategy for students to evaluate students-generated analogies that they can use a type of conditional expression("what-if").

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 理科授業におけるアナロジー思考の方法論的原理としての「変形」の導入.小学校3年生の電気単元を事例にして2012

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 43 Pages: 119-134

    • NAID

      110008895563

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業におけるアナロジー思考の方法論的原理としての「変形」の導入-小学校3年生の電気単元を事例にして-2012

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 43 Pages: 119-134

    • NAID

      110008895563

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生のアナロジーの生成と評価による理科学習の促進.「凸レンズによる結像」を事例として2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(2) Pages: 33-45

    • NAID

      130008064208

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小・中・高等学校における「エネルギー」のカリキュラムの接続の視点と方策2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 60(8) Pages: 5-8

    • NAID

      10029604278

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] アナロジーを基盤にした認知的な葛藤の生起・促進とその解消.中学生の「電流が+極から.極へ流れる」の意味理解2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51(3) Pages: 47-58

    • NAID

      110008513414

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生のアナロジーの生成と評価による理科学習の促進-「凸レンズによる結像」を事例として-2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 52(2) Pages: 33-45

    • NAID

      130008064208

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アナロジーを基盤にした認知的な葛藤の生起・促進とその解消-中学生の「電流が+極から-極へ流れる」の意味理解-2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51(3) Pages: 47-58

    • NAID

      110008513414

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの理科学習におけるアナロジーとメタファー.科学的な概念の形成との関わりに着目して2010

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 41 Pages: 91-106

    • NAID

      110007564416

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アナロジーによる理科教授法の開発とその展開.構成主義的学習論の興隆以降に着目して2010

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 50(3) Pages: 27-41

    • NAID

      110007811712

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アナロジーによる理科教授法の開発とその展開-構成主義的学習論の興隆以降に着目して2010

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      理科糖学研究 50(3)

      Pages: 27-41

    • NAID

      110007811712

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの理科学習におけるアナロジーとメタファー-科学的な概念の形成との関わりに着目して-2010

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇) 41

      Pages: 91-106

    • NAID

      110007564416

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理科教育における言語力とその育成2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科教育における言語力とその育成2011

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学(島根県)
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育におけるロールプレイとその可能性2009

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2009-06-13
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Book] 理科の学習、論教科教育の理論と授業II(理数編)2012

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 教科教育の理論と授業II(理数編)2012

    • Author(s)
      大高泉・清水義憲(編)
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi