• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of compositions and support program in individuals with Down syndrome

Research Project

Project/Area Number 21730713
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

KANNO Kazue  筑波大学, 人間系, 講師 (80375451)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2012: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsダウン症候群 / 知的障害 / 作文表現 / リテラシー / 支援プログラム / 特別支援教育 / 教育心理学 / 知的障害心理学
Research Abstract

The validity of training and supporting literacy has been indicated in individuals with Down syndrome. Training literacy leads such as not only promotion of linguistic capability but a composition, a letter, a diary, becoming a means for having relation with the others, and enhancing quality of life. The feature about composition expression in individuals with Down syndrome was examined, and the support programswere drawn up.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2013 2012 2010 2009

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 知的障害のある生徒の作文表現を育てる-事前質問の効果-2009

    • Author(s)
      菅野和恵、村井方子、根本文雄
    • Journal Title

      筑波大学学校教育論集

      Volume: 31巻 Pages: 13-20

    • NAID

      40016614753

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自主シンポジウム 発達障害児の学習支援・コミュニケーション支援のためのアセスメント法の開発-学齢期の言語コミュニケーション能力評価の新たな提案と試行に向けて-、記憶能力と言語能力の視点から2010

    • Author(s)
      菅野和恵
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ダウン症幼児における数の三項関係の形成と模倣による積木構成-事例による指導経過-2010

    • Author(s)
      福田麻子・菅野和恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム 発達障害児の学習支援・コミュニケーション支援のためのアセスメント法の開発-学齢期の言語コミュニケーション能力評価の新たな提案と試行に向けて-記憶能力と言語能力の視点から2010

    • Author(s)
      菅野和恵
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] ダウン症ハンドブック改訂版(橋本創一他編著). 生涯発達支援プログラム:II児童期 6.作文の力を育てる.2013

    • Author(s)
      菅野和恵
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      日本文化科学社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] ダウン症ハンドブック改訂版 第2章生涯発達支援プログラム:II児童期 6.作文の力を育てる2013

    • Author(s)
      菅野和恵
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      日本文化科学社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] ダウン症ハンドブック改訂版2012

    • Author(s)
      菅野和恵
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      日本文化科学社(出版確定)
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 新ダウン症児のことばを育てる(池田由紀江他編著).ことばの発達の良好なダウン症の事例2010

    • Author(s)
      菅野和恵
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 新ダウン症児のことばを育てる2010

    • Author(s)
      菅野和恵(池田由紀江, 他編著)
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi