• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Historical Study of the Shift to the Oral Method in the Day School for the Deaf in the Early 20thCentury America: Its Educational and Social Meaning

Research Project

Project/Area Number 21730724
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

KIMURA Motoko  宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (60452918)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords特別支援教育学 / 聴覚障害教育学 / 通学制聾学校 / 口話法 / アメリカ合衆国
Research Abstract

This study discusses how the oral-method had influence on the development of the American deaf day schools which were prevailed nationwide during the last quarter of the 19th century and early 20th centuries. The following are clarified: first, the success of learning by the oral method presupposed that middle class parents of deaf children who preferred the oral method supported home education or school involvement, secondly, the wide application of the oral method raised the possibility that deaf children at risk such as subnormality or indigence suffered easily from the pooracademic performance, and thirdly, the growing interest in the identification and classification of children’s mental ability in the public schools contributed to those in the deaf day schools and the adoption of detailed criteria of the oral method to deaf children.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 障害児の集団適応評定尺度と健常児の障害児とのコミュニケーション評定尺度の改訂2011

    • Author(s)
      池川由美・押川あかね・戸ヶ崎泰子・木村素子
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 第19巻 Pages: 49-61

    • NAID

      110008919904

    • URL

      http://ir.lib.miyazaki-u.ac.jp/dspace/bitstream/10458/3351/1/2011-vol.19_pp.49-61.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ通学制聾学校における聾者の社会的統合-その歴史研究の動向と課題-2010

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 第48巻第1号 Pages: 55-65

    • NAID

      110008661596

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110008661596.pdf?id=ART0009742123&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1369653228&cp=

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ通学制聾学校史研究の研究視点の変遷とその教育的・社会的背景-日米の研究を中心に-2010

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要教育科学

      Volume: 第22巻 Pages: 45-62

    • NAID

      110008621095

    • URL

      http://ir.lib.miyazaki-u.ac.jp/dspace/bitstream/10458/2947/1/kyoiku_04.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ通学制聾学校史研究の研究視点の変遷とその教育的・社会的背景-日米の研究を中心に-2010

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要教育科学 22

      Pages: 45-62

    • NAID

      110008621095

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 1910 年代後半シカゴ公立通学制聾学校における学業不振児の分類細分化と教育課程・口話法適用の弾力化-公立学校における健聴学業不振児・サブノーマル児の分類・対処と比較して-2012

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県)
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「公立学校に準ずる教育の志向-聴覚障害教育の観点から-」(自主シンポジウム: 20 世紀アメリカ合衆国の特殊学級は何を達成したか(1)-インクルーシブ教育との連続性・非連続性の観点から-)2012

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県)
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] シカゴ公立通学制聾学校による貧困層の就学・通学困難問題への対処-1870 年代~1910 年代-2011

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      社会事業史学会
    • Place of Presentation
      ノートルダム清心女子大学(岡山県)
    • Year and Date
      2011-05-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] シカゴ公立通学制聾学校による貧困層の就学・通学困難問題への対処-1870年代~1910年代-2011

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      社会事業史学会
    • Place of Presentation
      ノートルダム清心女子大学
    • Year and Date
      2011-05-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 19 世紀末シカゴ通学制聾唖学校における移民子女の在籍とその意味-イリノイ州立寄宿制聾唖院と私立エパタ・カトリック聾唖学校における宗教教育に着目して-2010

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 19世紀末シカゴ通学制聾唖学校における移民子女の在籍とその意味-イリノイ州立寄宿制聾唖院と私立エパタ・カトリック聾唖学校における宗教教育に着目して-2010

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Partnership between the Chicago Day Schools for the Deaf and the public schools at the end of 19th century: Its educational goal, curriculum, and an interaction with deaf children & hearing children2010

    • Author(s)
      M. Kimura
    • Organizer
      21stThe International Congress on the Education of the Deaf
    • Place of Presentation
      The Westin Bayshore Hotel (Vancouver, Canada)
    • Year and Date
      2010-07-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Partnership between the Chicago Day Schools for the Deaf and the public schools at the end of 19th century : Its educational goal, curriculum, and an interaction with deaf children & hearing children2010

    • Author(s)
      Motoko KIMURA
    • Organizer
      The 21^<st> International Congress on the Education of the Deaf
    • Place of Presentation
      The Westin Bayshore Hotel (Vancouver, Canada)
    • Year and Date
      2010-07-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 1870 年代のシカゴ公立学校制度と通学制聾学校の創設2009

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 1870年代のシカゴ公立学校制度と通学制聾学校の創設2009

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 1910年代後半シカゴ公立通学制聾学校における学業不振児の分類細分化と教育課程・口話法適用の弾力化-公立学校における健聴学業不振児・サブノーマル児の分類・対処と比較して-

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] (自主シンポジウム)20世紀アメリカ合衆国の特殊学級は何を達成したか(1)-インクルーシブ教育との連続性・非連続性の観点から-:「公立学校に準ずる教育の志向-聴覚障害教育の観点から-」

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi