• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an educational program for young people with LD, ADHD, and/or ASD to acquire self-advocacy skills

Research Project

Project/Area Number 21730725
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

KATAOKA Mika  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (60452926)

Research Collaborator BRANDON Alicia  Landmark College, Associate Professor
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発達障害 / 自己権利擁護 / 自己理解 / 障害理解 / 教育支援プログラム / 思春期青年期 / 特別支援 / アメリカ・オーストラリア / 思春期・青年期 / アメリカ:オーストラリア / 特別支援教育 / 青年期 / 国際情報交換
Research Abstract

When young people with LD, ADHD and/or ASD begin to acquire self-advocacy skills, teachers should be aware of the students psychological state and support them as they increase their self-understanding of their disabilities. Based on literature reviews, observations, interviews and case studies, it is important to teach students who may support them and how to ask for help. It is also very important that students experience success. Furthermore, support providers should understand students' disabilities before introducing a self-advocacy skill program.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] オーストラリアのインクルーシブ教育施策と合理的調整:クィーンズランド州の動向を中心に2011

    • Author(s)
      片岡美華
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 第39巻、第1号 Pages: 49-53

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育における発達障害学生への導入・初年次教育: LD・ADHDに特化したランドマーク・カレッジの場合2009

    • Author(s)
      片岡美華・玉村公二彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会)

      Volume: 第58巻、第1号 Pages: 57-67

    • NAID

      120001814759

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ユニバーサルデザイン教育と特別支援教育2 :教員の意識を中心に2011

    • Author(s)
      片岡美華・松井佑樹
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育(SNE)学会第17回大会国内学会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2011-11-06
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] アスペルガー障害と学習障害を抱える高校生の事例:校内支援と進路指導の課題2011

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育(SNE)学会第17回大会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2011-11-06
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] アスペルガー障害と学習障害を抱える高校生の事例:校内支援と進路指導の課題(於:ラウンドテーブル:発達障害(アスペルガー症候群、学習障害等)のある児童・青年の教育相談と学習指導のあり方について)2011

    • Author(s)
      片岡美華, 企画者:久保田〓(あや)子・堀口真理子, 司会者:久保田〓(あや)子, 話題提供者:堀口真理子・片岡美華・久保田〓(あや)子
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育(SNE)学会第17回大会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2011-11-06
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] セルフ・アドボカシー・スキル形成のための教育的プログラムに関する試案2011

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] セルフ・アドボカシー・スキル形成のための教育的プログラムに関する試案(於:自主シンポジウム:発達障害のある子どもの対人関係支援法の探求5:「自己」に焦点をあてた対人関係支援を考える)2011

    • Author(s)
      片岡美華, 企画者:別府哲・小島道生, 司会者:小島道生, 話題提供者:別府哲、片岡美華、森永勇芽, 指定討論者:高山佳子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] College students' perspectives of support requirements : Cultural uniqueness between the US, Australia and Japan.2011

    • Author(s)
      Mika Kataoka, Steve Fadden, Alicia Brandon, Donna Couzens, Shiralee Poed
    • Organizer
      35th Annual 2011 IARLD Conference
    • Place of Presentation
      圓山大飯店(台湾・台北市)
    • Year and Date
      2011-01-14
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ユニバーサルデザイン教育と特別支援教育:概念整理のための一考察2010

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育(SNE)学会第16回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2010-11-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ユニバーサルデザイン教育と特別支援教育:概念整理のための一考察2010

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育(SNE)学会第16回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2010-11-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] セルフ・アドボカシー・スキル形成のための先進的プログラム:ランドマーク大学の取り組みから2010

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] セルフ・アドボカシー・スキル形成のための先進的プログラム:ランドマーク大学の取り組みから(於:自主シンポジウム:思春期発達障害者の自分らしく生きることの支援:医学、教育学、心理学の研究知見から考える)2010

    • Author(s)
      片岡美華(企画者:小島道生,司会者:小島道生、井澤信三,話題提供者:片岡美華、小島道生、小谷裕美,指定討論者:田中真理)
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学(愛知県愛知郡)
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の発達障害学生に求められる支援プログラム:米豪との比較検討から2010

    • Author(s)
      片岡美華・吉利宗久・玉村公二彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己の違和感に悩む青年たち2010

    • Author(s)
      片岡美華
    • Organizer
      第24回鹿児島県小児保健学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学医学部鶴陵会館(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 青年期発達障害者のセルフ・アドボカシー・スキル獲得に向けた教育プログラム開発2013

    • Author(s)
      片岡美華
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      アート印刷
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 第15章学習障害者に対する教育的支援、特別支援教育の基礎と動向2012

    • Author(s)
      片岡美華
    • Total Pages
      281
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 青年期発達障害者のセルフ・アドボカシー・スキル獲得にむけた教育プログラム開発(平成21~23年度科学研究費補助金(若手研究(B))研究成果報告書)2012

    • Author(s)
      片岡美華
    • Total Pages
      66
    • Publisher
      アート印刷
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 自尊心を大切にした高機能自閉症の理解と支援(Column 5発達障害学生支援:海外の先進的取り組み 及びColumn 6発達障害者支援法 担当)2010

    • Author(s)
      片岡美華(分担),別府哲・小島道生編著
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 片岡美華、Column 5発達障害学生支援:海外の先進的取り組み、Column 6発達障害者支援法、有斐閣、自尊心を大切にした高機能自閉症の理解と支援別府哲・小島道生編、2010、全268頁、担当217-218, 236

    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi