• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ICT-supported Online Plurilingual Learning Model for Multilingual and Multicultural Societies

Research Project

Project/Area Number 21H00543
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Iwai Hiroki  大阪大学, サイバーメディアセンター, 教授 (20213267)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大前 智美  大阪大学, サイバーメディアセンター, 准教授 (00379108)
西岡 美樹  大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 准教授 (30452478)
岩根 久  大阪大学, サイバーメディアセンター, 招へい教員 (50176559)
李 銀淑  大阪女学院大学, 国際・英語学部, 特任講師 (60817485)
大山 牧子  神戸大学, 大学教育研究センター, 准教授 (70748730)
大辺 理恵  大阪大学, 大学院人文学研究科(外国学専攻、日本学専攻), 講師 (80648949)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
KeywordsICT支援外国語学習 / 複言語学習 / オンライン授業 / 非同期型ビデオ交流 / 音声認識 / ビデオ撮影 / 小学校での外国語学習 / 遠隔授業 / オンライン教材 / 音声学習 / 文字学習 / 小大連携 / ビデオ交流 / オンライン授業支援
Outline of Research at the Start

本研究は,音声認識とビデオ撮影・共有による自己省察(リフレクション)を基礎にしたオンライン複言語学習フレームワークを構築,実践検証し,多言語多文化社会を生きるための外国語教育の新たな方向性を提案することを目的とする.
3年間の本研究期間に,研究代表者がこれまでに実践検証してきた対面授業向け複言語学習モデルをオンライン授業向けに再構築し,小学校や大学だけでなく,高等学校や市民向け公開講座,こども向け公開講座などで活用できるオンライン複言語学習モデルを開発し提案することを目指す.この研究成果は,地域や世代を超えた複言語学習を実現し,多言語多文化社会を包摂する人材を育成する一助にもなると考える.

Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop a plurilingual learning model using ICT technology to respond to the needs of a multilingual and multicultural society. The model, based on speech recognition and video recording, allows a wide range of participants - from elementary school students to university students and citizens - to engage in online classes. Practical results from various fields have confirmed the feasibility of learning several languages in a short time and demonstrated its effectiveness in enhancing learners' motivation and memory retention. Additionally, the asynchronous tandem exchange project using a video communication platform was found to further boost learners' motivation. This study proposes a new learning style using ICT that transcends the traditional framework of foreign language teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、音声認識とビデオ撮影を基盤とするICT支援複言語学習モデルの構築し、小学校から大学、市民講座に至るまで幅広い年齢層を対象に実践研究を行った。その結果、ICT支援により短時間で複数の言語を学ぶことが可能であり、学習者の動機付けと記憶定着に効果があることを確認した。また、ビデオを用いた非同期型のタンデム交流プロジェクトを実施し、学習意欲が向上することも確認した。これにより、多言語多文化社会に対応した新しい外国語教育の方法と複言語学習の可能性を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (61 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 19 results,  Open Access: 5 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 18 results) Book (5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] The Practical Language Teaching with ICT at Osaka University2024

    • Author(s)
      Miki Nishioka
    • Journal Title

      The Hindi Language and Literature on the World Stage

      Volume: 1 Pages: 86-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマーク語の実習授業におけるICTツールを利用した語学学習についての実践報告2024

    • Author(s)
      大辺理恵
    • Journal Title

      外国学のフロンティア

      Volume: 7 Pages: 163-174

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複言語学習のフレームワークを利用したプログラミング学習の実践―「コンピュータのことばプロジェクト」の試み―2023

    • Author(s)
      山岡正和, 大前智美, 岩居 弘樹
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 54 Pages: 66-71

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語学習におけるInteractive Videoの可能性2023

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Journal Title

      LET62 Proceedings

      Volume: 1 Pages: 170-171

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多言語対応発音学習システム ST lab「自学モード」の開発とその効果の検証2023

    • Author(s)
      大前智美
    • Journal Title

      LET62 Proceedings

      Volume: 1 Pages: 172-173

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校向けオンライン「複言語学習」の可能性と課題2023

    • Author(s)
      岩居弘樹, 大前智美
    • Journal Title

      2023 PCカンファレンス論文集

      Volume: 1 Pages: 207-210

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「複言語学習のススメ」による学び方の学び2023

    • Author(s)
      大前智美、岩居弘樹,
    • Journal Title

      2023 PCカンファレンス論文集

      Volume: 1 Pages: 243-245

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業の経験に対するリフレクションと学習成果との関連ー大学生を対象としたリフレクション尺度の開発を通してー2023

    • Author(s)
      大山 牧子, 畑野 快
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 47(2) Pages: 217-228

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Villes semantik i gammeldansk2023

    • Author(s)
      Rie Obe
    • Journal Title

      Selskab for oestnordisk filologi,

      Volume: 1 Pages: 103-121

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療系大学における「複言語学習のすすめ」―ICT支援によるオンライン開講の試みと可能性―2023

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 10 Pages: 124-139

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教学IRを教育改善につなげるための課題と展望2023

    • Author(s)
      大山牧子
    • Journal Title

      神戸大学大学教育研究

      Volume: 31 Pages: 59-68

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「それほど高くない程度」を表すmeget について2022

    • Author(s)
      大辺 理恵
    • Journal Title

      IDUN -北欧研究-

      Volume: 24 Pages: 81-97

    • DOI

      10.18910/87439

    • ISSN
      02879042
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した「複言語学習のすすめ」2022

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Journal Title

      サイバーメディアフォーム

      Volume: 23 Pages: 13-17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブラーニングにおけるリフレクション内容の特徴2022

    • Author(s)
      大山牧子・畑野快
    • Journal Title

      日本教育工学会2022年秋季全国大会

      Volume: 1 Pages: 327-328

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタバース空間における臨場感・没入感をともなう語学学習ーMozilla Hubsを活用した大学の初級中国語授業における実践ー2022

    • Author(s)
      渡邉ゆきこ , 小渡悟 , 大前智美
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 53 Pages: 31-36

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 読解授業からの脱却-ドイツ語プレゼンテーションに挑戦-2022

    • Author(s)
      大前智美
    • Journal Title

      2022 PCカンファレンス論文集

      Volume: 1 Pages: 235-236

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] VR空間内での活動を経験的記憶につなげる外国語教育2022

    • Author(s)
      渡邊ゆきこ, 小渡悟, 大前智美
    • Journal Title

      2022 PCカンファレンス論文集

      Volume: 1 Pages: 199-202

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of Student Support at Universities in the Age of Digital Transformation : Focusing on Osaka University's Welcome Channel2022

    • Author(s)
      大山 牧子、西川 晃弘、朝日 瀬菜
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 23-42

    • DOI

      10.18999/njhe.22.23

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002417

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学教員の学識を学ぶプレFDプログラムの評価―大阪大学未来の大学教員養成プログラム「大学授業開発論Ⅲ」を事例に―2022

    • Author(s)
      大山牧子・根岸千悠・浦田悠・佐藤浩章
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 10 Pages: 21-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Implementing Zoom-Based Synchronous Interactive Classes for Foreign Language Education2021

    • Author(s)
      岩居 弘樹
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 50 Issue: 0 Pages: 36-39

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.50.36

    • NAID

      130008123956

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Incorporating Quizizz into Foreign Language Classes2021

    • Author(s)
      大前智美,山岡正和
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 50 Issue: 0 Pages: 66-71

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.50.66

    • NAID

      130008123963

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The Practical Language Teaching with ICT at Osaka University2024

    • Author(s)
      Miki Nishioka
    • Organizer
      Interdisciplinary International Seminar: Hindi Language and Literature on the World Stage
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Hindi Status in Japan2024

    • Author(s)
      Miki Nishioka
    • Organizer
      Interdisciplinary International Seminar: Hindi Language and Literature on the World Stage
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ドイツ語初修学習者のプレゼンテーションまでの道のり-ST lab・ICT・生成AIを活用した授業実践報告-2024

    • Author(s)
      大前智美
    • Organizer
      e-Learning教育学会 第22回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Interactive Video教材の作り方と大学での活用法2023

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      Edix 関西 Edpuzzleブース
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの学びの在り方 オンライン授業の意義と注意点2023

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      千葉県総合教育センター研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学びの風景」から外国語の学び方を考える2023

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      在日本ハングル学校関西地域協議会2023年教師研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育におけるICT活用とアクティブ・ラーニング2023

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 言語・文化教育センター主催FD
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ST Lab ハンズオンセミナー2023

    • Author(s)
      大前智美
    • Organizer
      2023年度 e-Learning教育学会 夏季公開セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 海外における韓国語の教師教育に対する要望と支援のための提言2023

    • Author(s)
      文嬉眞、 李銀淑、徐明煥、陸孝昌
    • Organizer
      国際韓国言語文化学会2023特別国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ハングル学校と民族教育ーハングル学校の現況を中心にー2023

    • Author(s)
      チェジュンイル、李銀淑
    • Organizer
      第58回在日本韓国人教育研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Om placeringen af ikke i forbindelse med de danske meningsverber - hvordan de japanske studerende kan laere saette ikke paa den rette plads-2023

    • Author(s)
      Rie Obe
    • Organizer
      Ny Forskning i Grammatik
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等学校におけるSTEAM教育導入をめざした情報科授業の実践2023

    • Author(s)
      山岡正和, 首藤美也子, 大前智美
    • Organizer
      e-Learning教育学会第21回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] メタバースプラットフォーム「ENGAGE」を用いた授業の試み2023

    • Author(s)
      大前智美, 北岡千夏
    • Organizer
      JACTFL 第11回シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Deutschlernen mit Videoaustausch2022

    • Author(s)
      Hiroki Iwai
    • Organizer
      Koreanische Gesellschaft fuer Deutsch als Fremdsprache 19. Internationales Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ウィズコロナ時代のICTを活用した大学授業の新たな挑戦 ―学生の能動的学修を目指して―2022

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      大阪府内地域連携プラットフォーム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] タブレットで広がる 新しい外国語学習の可能性2022

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      SpringX 超学校
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICT を活用したドイツ語授業における「自律学習」と「協働学習」2022

    • Author(s)
      大前智美
    • Organizer
      関西大学独逸文学会 2022 年度 第 114 回研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Google Classroom+αによるオンデマンド授業の実践報告2022

    • Author(s)
      大前智美
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 関西支部 2022年度春季研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Expressions of modality in Germanic: Competition and change2022

    • Author(s)
      Rie Obe
    • Organizer
      Humboldt-Universitaet zu Berlin
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative Study of Conditional Sentences in Hindi and Japanese2022

    • Author(s)
      Miki Nishioka Ranjana Narsimhan
    • Organizer
      International Conference on Tense and Aspect in Conditionals
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン授業のこれまでとこれから2022

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      大学教育カンファレンスin徳島
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] BookCreatorとThinglinkで教材作り2022

    • Author(s)
      大前智美, 岩居弘樹
    • Organizer
      e-Learning教育学会 第20回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTツールを活用したオンライン外国語授業の可能性2021

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      日本語OPI研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの学びの在り方とオンライン授業の意義と注意点2021

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      千葉県総合教育センター研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] テクノロジーが広げる外国語学習の一歩先 - STEAM につながる学びの可能性 -2021

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      2021 PC Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン授業におけるテストと評価2021

    • Author(s)
      岩居弘樹
    • Organizer
      日本独文学会ドイツ語教育部会研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Online-Deutschunterricht kommunikativ und aktiv (Teil2)2021

    • Author(s)
      Hiroki Iwai
    • Organizer
      Online-Seminar vom Goethe-Institut Osaka Kyoto
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Neue Moeglichkeiten zum Deutschlernen durch Internettechnologie2021

    • Author(s)
      Hiroki Iwai
    • Organizer
      "GETVICO 24 (German Teacher Virtual Conference)"
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語学習におけるビデオ撮影が学習者のリフレクションに与える影響2021

    • Author(s)
      大山牧子・岩居弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Engage VRを利用したオンデマンド型語学教育コンテンツ作成の試み2021

    • Author(s)
      ALIZADEH Mehrasa, POPOVA Ekaterina, 北岡千夏, 大前智美
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Wilias (villes) semantiske tilstand i gammeldansk2021

    • Author(s)
      Rie Obe
    • Organizer
      Selskab for Oestnordisk filologis femte konference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] flipgridを活用した韓国語発信型授業の試み2021

    • Author(s)
      李銀淑、大山牧子、岩居弘樹
    • Organizer
      朝鮮語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] The Hindi Language and Literature on the World Stage2024

    • Author(s)
      Pradeep Shridhar, Miki NISHIOKA
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      Shubham Publications, Kanpur
    • ISBN
      9788119699490
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] デンマークを知るための70章【第2版】2024

    • Author(s)
      村井誠人、大辺理恵ほか
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356891
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 地球村ハングル学校のストーリー2022

    • Author(s)
      李銀淑ほか
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      PRUNSASANG
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 世界の公用語事典2022

    • Author(s)
      庄司博史、西岡美樹、大辺 理恵
    • Total Pages
      430
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621306949
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] フランス語動詞完全攻略ドリル2021

    • Author(s)
      岩根 久、渡辺 貴規子
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      白水社
    • ISBN
      9784560089279
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 複言語学習のススメ(講座用オンラインテキスト)

    • URL

      https://read.bookcreator.com/library/-MgPK3yY_7GNKIZNxO_9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Zoom+α

    • URL

      https://zoom.les.cmc.osaka-u.ac.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 複言語学習のススメ(講座用オンラインテキスト)

    • URL

      https://read.bookcreator.com/library/-MgPK3yY_7GNKIZNxO_9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi