• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical research on the restructuring of teacher education in universities

Research Project

Project/Area Number 21H00823
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

KAGE Masaharu  慶應義塾大学, 教職課程センター(三田), 教授 (80245620)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伏木 久始  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00362088)
勝野 正章  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (10285512)
濱田 博文  筑波大学, 人間系, 教授 (20212152)
牛渡 淳  仙台白百合女子大学, 人間学部, 名誉教授 (30151856)
和井田 節子  共栄大学, 教育学部, 教授 (30510804)
岩田 康之  東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 教授 (40334461)
福島 裕敏  弘前大学, 教育学部, 教授 (40400121)
仲田 康一  法政大学, キャリアデザイン学部, 准教授 (40634960)
川村 光  関西国際大学, 教育学部, 教授 (50452230)
日暮 トモ子  日本大学, 文理学部, 教授 (70564904)
塩津 英樹  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (70620665)
樋口 直宏  筑波大学, 人間系, 教授 (90287920)
金馬 国晴  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90367277)
山崎 奈々絵  聖徳大学, 教職研究科, 教授 (90598103)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywords教師教育 / 教員養成 / 大学教育 / 教職課程
Outline of Research at the Start

本研究は、我が国の教員養成のあり方について学際的・総合的な検討を行い、学術的基盤に基づいて日本独自の教員養成モデルを構築し、政策提言を行うことを目的とした、日本教師教育学会が総力を挙げて取り組むプロジェクトである。これまでに蓄積された教員養成に関する内外の研究成果を踏まえ、教員養成の「制度」と「カリキュラム」という二つを研
究対象として取り上げ、理論的および実証的アプローチを統合的に推進することを通して、
大学における教員養成の理念や実態を明らかにするとともに、そのシステムの再構築に向け
て、日本における教員養成の新たな高度化に向けた将来像を描き出す。

Outline of Final Research Achievements

Through the integrated promotion of theoretical and empirical approaches, this study aimed to clarify the philosophy and reality of teacher training at universities, and to draw up a future vision for the new advancement of teacher training in Japan and to make concrete recommendations for the reconstruction of this system. We conducted an interview survey of 25 experts and a questionnaire survey of more than 1,800 people, as well as holding more than 30 public symposia and other research discussion forums. As a result of these studies, the basic ideas and recommendations for future teacher education at universities were compiled into a ‘grand design’ and proposals embodying these ideas were compiled into a ‘modelling’ document, respectively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本プロジェクトの研究成果として提示した「グランドデザイン」は、教員養成に関わるすべての高等教育機関の教員が共有すべき「基本的な考え方」及び教員養成に関わるすべての関係者が共通の基盤に立って議論ができるような「基本理念」を記したものである。また、それを踏まえて記された「モデル化」は大学における教員養成のカリキュラムと制度に関する具体的な提言である。以上は、日本教師教育学会が主体となって取り組んだ学術的成果として、また、今後の大学における教員養成の理念や具体的なカリキュラムと制度について検討する上でのが学術的資料として意義が認められる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2022 2021

All Journal Article (3 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教師の予期的社会化と初任期の教育実践の連続性-教職課程コアカリキュラム導入前の養成教育を受けた新任小学校教師の語りへの注目-2022

    • Author(s)
      川村光
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 23 Pages: 59-75

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] OECD「初任教員の養成に関する調査」(Initial Teacher Preparation Study)に係る各国報告書の翻訳(抄訳)2021

    • Author(s)
      日暮トモ子、本柳とみ子、吉田重和、佐藤裕紀、古阪肇、鈴木賀映子
    • Journal Title

      比較・国際教育学論集

      Volume: 9 Pages: 21-44

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職大学院の現状と可能性の探究2021

    • Author(s)
      酒井真由子・越智康詞・川村光・加藤隆雄・長谷川哲也・紅林伸幸
    • Journal Title

      上田女子短期大学紀要

      Volume: 45 Pages: 1-17

    • NAID

      120007188736

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「大学における教職課程の「グランドデザイン」を描く」2022

    • Author(s)
      鹿毛雅治、岩田康之、勝野正章
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成系単科大学における教員養成と教育学 ―東京学芸大学の組織とカリ キュラムから考える―2021

    • Author(s)
      岩田康之
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 大学における教員養成の未来ー「グランドデザイン」の提案2024

    • Author(s)
      日本教師教育学会
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762033353
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi