• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconsideration of Teacher Training Standardization Policy from a Gender Perspective: Based on a Nationwide Survey

Research Project

Project/Area Number 21H00829
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KIMURA Ikue  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50447504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河野 銀子  九州大学, 男女共同参画推進室, 教授 (10282196)
田口 久美子  和洋女子大学, 人文学部, 教授 (40275110)
池上 徹  関西福祉科学大学, 健康福祉学部, 教授 (30333264)
跡部 千慧  立教大学, コミュニティ福祉学部, 助教 (70780823)
高野 良子  植草学園大学, 発達教育学部, 名誉教授 (00350190)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywordsジェンダー / 教員育成指標 / 教員育成スタンダード化政策 / 全国教員調査 / キャリア形成 / ジェンダー・セグリゲーション / ワーク・ライフ・バランス / 教員の働き方改革
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、教員スタンダード化政策における教員のキャリア形成の政策的問題を、ジェンダーの視点から明らかにすることである。
教員育成に関する教育改革は、教員のキャリア形成を官制主導でスタンダード化する方向で進行している。2017年に策定が義務化された「教員育成指標」はその目玉である。だが、統制的な指標で(1)どのような教師が育つのか、(2)教員の自律的な力量形成やキャリア形成の多様性は許容されるのかという点で問題がある。
本研究では、ジェンダーの視点をもとに①教員のキャリア形成全国調査と、②各県の「教員育成指標」の質的分析を行い、教員育成システムが持つ教員の階層化と分断のメカニズムを解明する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate the issue of teacher career development within the framework of standardized teacher training policies, focusing on gender perspectives. Employing a dual approach, we conducted a nationwide survey on teacher career development and qualitatively analyzed 'teacher training indicators' across various prefectures. Our findings address the challenges of hierarchy and segmentation among male and female educators perpetuated by prevailing training paradigms.

Analysis revealed that significant burdens do not stem from extracurricular activities but from gender-based disparities in career-enhancing training uptake and family responsibilities distribution. Notably, discernible variations in job titles emerged post-parenthood. This highlights the necessity for a critical reevaluation of current training policies, including recent work-style reforms, which may exacerbate gender-based occupational segregation by favoring specific career trajectories.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日進行する教員育成スタンダード化政策は、教員のキャリアを根本的に変容させ、規格化されたキャリアパターンに定められる時期に示された資質能力を獲得できる者だけしかすくい上げられない懸念も指摘されている。教員のキャリアや職能形成の自律性だけでなく、出産や育児等に関わる人生設計の多様性をも考慮しない可能性があり、教員のキャリア形成におけるジェンダー・セグリゲーションが制度的に正当化されかねない。
本研究では、今日の教員育成スタンダードにおける教員のキャリア形成の実態を全国的に捉え、導入から数年を経た教員育成システムがもたらす問題をジェンダー視点に基づき捉えたところに、学術的・社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 未就学の子をもつ教員のキャリア形成に関するジェンダー分析 : 全国教員調査をもとにして2024

    • Author(s)
      跡部千慧・木村育恵・河野銀子・田口久美子・池上徹・髙野良子・井上いずみ
    • Journal Title

      立教大学ジェンダーフォーラム年報

      Volume: 25 Pages: 23-32

    • DOI

      10.14992/0002000686

    • URL

      https://rikkyo.repo.nii.ac.jp/records/2000686

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員の働き方とキャリア形成に関するジェンダー分析-全国教員調査をもとにして-2023

    • Author(s)
      木村育恵・池上徹・髙野良子・河野銀子・田口久美子・跡部千慧・村上郷子・井上いずみ
    • Journal Title

      山形大学教職・教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 23-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員育成指標は教員の働き方に何を及ぼすのか―教員版・ジョブ・ディスクリプションの課題―2021

    • Author(s)
      木村育恵・跡部千慧・村上郷子・河野銀子・田口久美子・池上徹・井上いずみ・高野良子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 72(1) Pages: 11-19

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教員のキャリア形成に関する全国調査のジェンダー分析(1)ミドルリーダー期に着目して2023

    • Author(s)
      木村育恵・河野銀子・田口久美子・池上徹・跡部千慧・高野良子・村上郷子・井上いずみ
    • Organizer
      国際ジェンダー学会2023年大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員のキャリア形成に関する全国調査のジェンダー分析(2)子育て期に着目して2023

    • Author(s)
      木村育恵・河野銀子・田口久美子・池上徹・跡部千慧・高野良子・村上郷子・井上いずみ
    • Organizer
      国際ジェンダー学会2023年大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の働き方とキャリア形成に関するジェンダー分析―全国教員調査をもとにして―2022

    • Author(s)
      木村育恵・河野銀子・田口久美子・池上徹・跡部千慧・高野良子・村上郷子・井上いずみ
    • Organizer
      国際ジェンダー学会2022年大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 都道府県の教員育成指標分析から見る女性教員のキャリア形成政策の課題2021

    • Author(s)
      跡部千慧・木村育恵・河野銀子・田口久美子・池上徹・高野良子・村上郷子・井上いずみ
    • Organizer
      国際ジェンダー学会2021年大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 国際ジェンダー学会教育分科会

    • URL

      https://isgswe.aiyweb.com/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi