Project/Area Number |
21H00829
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
KIMURA Ikue 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50447504)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河野 銀子 九州大学, 男女共同参画推進室, 教授 (10282196)
田口 久美子 和洋女子大学, 人文学部, 教授 (40275110)
池上 徹 関西福祉科学大学, 健康福祉学部, 教授 (30333264)
跡部 千慧 立教大学, コミュニティ福祉学部, 助教 (70780823)
高野 良子 植草学園大学, 発達教育学部, 名誉教授 (00350190)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
|
Keywords | ジェンダー / 教員育成指標 / 教員育成スタンダード化政策 / 全国教員調査 / キャリア形成 / ジェンダー・セグリゲーション / ワーク・ライフ・バランス / 教員の働き方改革 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、教員スタンダード化政策における教員のキャリア形成の政策的問題を、ジェンダーの視点から明らかにすることである。 教員育成に関する教育改革は、教員のキャリア形成を官制主導でスタンダード化する方向で進行している。2017年に策定が義務化された「教員育成指標」はその目玉である。だが、統制的な指標で(1)どのような教師が育つのか、(2)教員の自律的な力量形成やキャリア形成の多様性は許容されるのかという点で問題がある。 本研究では、ジェンダーの視点をもとに①教員のキャリア形成全国調査と、②各県の「教員育成指標」の質的分析を行い、教員育成システムが持つ教員の階層化と分断のメカニズムを解明する。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to elucidate the issue of teacher career development within the framework of standardized teacher training policies, focusing on gender perspectives. Employing a dual approach, we conducted a nationwide survey on teacher career development and qualitatively analyzed 'teacher training indicators' across various prefectures. Our findings address the challenges of hierarchy and segmentation among male and female educators perpetuated by prevailing training paradigms.
Analysis revealed that significant burdens do not stem from extracurricular activities but from gender-based disparities in career-enhancing training uptake and family responsibilities distribution. Notably, discernible variations in job titles emerged post-parenthood. This highlights the necessity for a critical reevaluation of current training policies, including recent work-style reforms, which may exacerbate gender-based occupational segregation by favoring specific career trajectories.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日進行する教員育成スタンダード化政策は、教員のキャリアを根本的に変容させ、規格化されたキャリアパターンに定められる時期に示された資質能力を獲得できる者だけしかすくい上げられない懸念も指摘されている。教員のキャリアや職能形成の自律性だけでなく、出産や育児等に関わる人生設計の多様性をも考慮しない可能性があり、教員のキャリア形成におけるジェンダー・セグリゲーションが制度的に正当化されかねない。 本研究では、今日の教員育成スタンダードにおける教員のキャリア形成の実態を全国的に捉え、導入から数年を経た教員育成システムがもたらす問題をジェンダー視点に基づき捉えたところに、学術的・社会的意義がある。
|