• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Theoretical and Practical Study on Virtual Citizenship

Research Project

Project/Area Number 21H00853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

TANIGUCHI Kazuya  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (60281945)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 蓮見 二郎  九州大学, 法学研究院, 教授 (40532437)
由井 一成  早稲田大学, 平山郁夫記念ボランティアセンター, 講師(任期付) (00845787)
長沼 豊  学習院大学, 文学部, 所員 (10316929)
渡部 竜也  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)
市瀬 智紀  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (30282148)
若槻 健  関西大学, 文学部, 教授 (40421276)
小林 亮  玉川大学, 教育学部, 教授 (50340451)
南浦 涼介  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60598754)
藤原 孝章  同志社女子大学, 現代社会学部, 特任教授 (70313583)
水山 光春  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (80303923)
奥野 浩之  同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (80552067)
川口 広美 (前田広美)  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80710839)
桑原 敏典  岡山大学, 教育学域, 教授 (70294395)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Keywordsシティズンシップ / メタバース / バーチャルリアリティ / 社会科 / シティズンシップ教育 / VR / グローバル教育 / バーチャルシティズンシップ / AR学習 / AR / 変容的教育 / 社会参画 / オンライン教育 / 教師教育 / バーチャル / オンライン交流
Outline of Research at the Start

シティズンシップ教育は、学校において模擬的に社会問題を考えさせる授業(バーチャル)を通じて、実社会(リアル)における市民を育てようとするものである。そして、この「バーチャル」と「リアル」の関係は、昨今のオンライン授業の導入により、ますます複雑化してきた。オンラインの活用は、学外の多様な人材や海外の当事者を教室の画面に招待し、リアルな議論をすることも可能とさせた。その反面、これらは学校の機能の放棄であり、目前の地域問題から目を逸らすことになるとの意見もある。本研究は、「バーチャル」と「リアル」の関係について意見が対立する二つの軸で議論を深め、オンライン時代の市民の育成について論じるものである。

Outline of Final Research Achievements

This research has studied (1) the possibilities of introducing virtual reality, which has been introduced mainly in the natural sciences, into the social sciences, and (2) the possibilities of educational practices in social studies and citizenship education using the metaverse world as a stage. The results of this research were the existing paper-based educational system and the possibility of introducing digital technology into the social sciences.
As a result, we found that existing paper-based and digital materials are the same in that they both attempt to make students aware of the real society through virtual situations.Meta-technology can simulate different worlds, however the use of a metaverse world that can simulate different worlds is more significant for citizenship education in terms of the exchanges and discussions that take place there than in the experience itself.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は、第一に自然科学系に偏っていたバーチャルリアリティの利用を社会科学の視点から検討した点。第二に、デジタルリテラシー教育に特化してきた教育を、教育そのものの視点から論じた点。第三に、リアルな社会、学校教材、デジタルな世界の経験を連続的に捉えたシティズンシップ育成の視点を提供した点である。
また社会的には、メタバース世界における「匿名性」「平等性」「距離の縮小」などの効果を利用して、不登校児童生徒のサポートや年齢やジェンダーの不平等を解消する議論の場の構築、行政と教室を直接つなげる「バーチャル区長室」の構築、各国の若者をつなぐ「メタバース若者交流」を実施したことが挙げられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Shine Mongol Academy(モンゴル)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Stanford University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Exploratory Study on “Virtual Citizenship” and Citizenship Education2024

    • Author(s)
      Kazuya Taniguchi
    • Journal Title

      Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University

      Volume: Volume 10 Pages: 1-19

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別活動を通じたグローバル・シティズンシップの育成 ~国家政策としてのグローバル人材育成に対する批判的考察~2023

    • Author(s)
      由井一成
    • Journal Title

      学習院大学教職課程年報

      Volume: 9 Pages: 61-72

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ユネスコの新たなイニシアティブ 「教育の未来」 における 地球市民性の分析 「教育の捉え直し」 に関連した市民像の展望2021

    • Author(s)
      小林亮
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 公共性の教育としての模擬投票2021

    • Author(s)
      蓮見二郎
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] バーチャル・シティズンシップの時代の シティズンシップ教育2021

    • Author(s)
      谷口和也
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪府高槻市第四中学校区の「いまとみらい」に注目して2021

    • Author(s)
      若槻健
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界の若者のと夢を語るーDream Projectについてー2021

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] シティズンシップ教育における メタバースの可能性2023

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      シンポジウム報告書(日・英)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] バーチャルな世界が生み出す ボランティアの可能性2023

    • Author(s)
      谷口和也
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      シンポジウム報告書
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 若者の社会参画とシティズンシップ2022

    • Author(s)
      谷口和也、八木山地区まちづくり研究会
    • Total Pages
      59
    • Publisher
      報告書
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Deam Project 京都シンポジウム2024

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi