• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive Study on the System of Teacher Education based on Professional Standards for Teachers

Research Project

Project/Area Number 21H00869
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSendai Shirayuri Women's College

Principal Investigator

Ushiwata Jun  仙台白百合女子大学, 人間学部, 名誉教授 (30151856)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤本 駿  高松大学, 発達科学部, 講師 (10582025)
阿内 春生  横浜市立大学, 国際教養学部(教養学系), 准教授 (10608839)
鈴木 久米男  福島学院大学, 公私立大学の部局等, 教授 (50733937)
櫻井 直輝  放送大学, 教養学部, 准教授 (60785385)
木場 裕紀  東京電機大学, 未来科学部, 准教授 (70804095)
藤村 祐子  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (80634609)
川口 広美 (前田広美 / 前田)  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80710839)
梅澤 収  静岡大学, 教育学部, 特任教授 (90223601)
大竹 晋吾  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30380661)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords教員スタンダード / 教師教育 / 教員育成指標 / 教員免許 / ガバナンス / 教師の職能成長 / 教員養成 / 教員研修 / 教員評価 / カリフォルニア州 / 教員免許更新制度 / 教職の専門職性 / 質保証 / アメリカ / 社会的公正 / アカウンタビリティー / 教員の質保証 / 教育公務員特例法
Outline of Research at the Start

本研究の目的は日米における教員スタンダード政策と関連する諸教師教育政策の連関構造及びそれらを運用するガバナンスの態様を明らかにすることを通じて,効果的かつ持続可能な教員スタンダード政策パッケージを明らかにすることである。米国調査を通じて,教員スタンダードがどのような教師教育政策と親和性を有しているのか,それが一つのパッケージとして機能する要件やその際の課題を明らかにする。国内調査からは我が国の教員スタンダード政策がどのような教員政策と結合しようとしているのかについて,関係者ヒアリングや教育公務員特例法(教特法)改正過程の分析から明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

We studied the professional standards for teachers as a policy to improve the quality of teachers in the U.S. and Japan. we researched the governance and present situations of the professional standards for teachers in California. As a result, we found that there are 10 standards(idealistick and functual) in teacher educaton,and,these standards are based in the state licensure of teachers and teacher preparation. As for the professional development for the teachers, school district has the authority, and district make professional development program with teachers' union, because it is under the labor contract.In Japan, we did the national survey of the'Kyouin Ikusei Shihyou'( professional standards for teachers made by the prefectural board of education) and found that these standars are connected to the sysytem of inservice education of each prefecture,and have the diversity according to the situation of teachers and education in each prefecture.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1.教員の質保証政策としての「教員スタンダード(専門職基準)」政策に関して、アメリカにおける教員スタンダードが、教師教育政策全体の中でどのような役割を果たしているのかについて、一つの州を事例として、訪問調査やインタビュー調査等を通して、多角的に研究し、その実態を明らかにした点が、従前の研究には無い学術的意義を有すると思われる。2. わが国に関しては、教員スタンダードの一種である「教員育成指標」が、全国の都道府県・政令市において、どのように作成され、特に、教員研修とどのような関連性を持っているか、その実態(特色と課題)を東北及び全国調査により明らかにした点が、学術的意義を有するものと思われる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 13 results) Presentation (1 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 都道府県等における入職前段階(ステージ0)での教員の育成指標と教員採用等との関連付けの実態2024

    • Author(s)
      鈴木久米男、福島正行
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 8 Pages: 65-80

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園教諭等の育成指標と研修の関わり2024

    • Author(s)
      鈴木久米男
    • Journal Title

      福島学院大学研究起要

      Volume: 66 Pages: 4-14

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 都道府県等の学校事務職員研修計画における研修体系と育成指標との関連付けの実態2024

    • Author(s)
      福島正行
    • Journal Title

      盛岡大学・盛岡大学短期大学部教職研究

      Volume: 4 Pages: 1-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国カリフォルニア州における教員専門職基準と教員免許制度の関連2023

    • Author(s)
      藤本 駿
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要(CD-ROM版)』

      Volume: 68 Pages: 247-252

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の公立学校教員人事をめぐる学校裁量の法的規定と運用実態:学校分権型教員人事の存立要件に関する予備的考察2023

    • Author(s)
      榎景子、篠原岳司、藤村祐子、高橋哲、山下晃一
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16 Pages: 57-71

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 都道府県等の教員研修計画等による研修体系と育成指標との関連づけの実態2023

    • Author(s)
      鈴木久米男、福島正行
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 7 Pages: 65-80

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員のOJT,Off-JT,SDに対する認識の実態-教員への認識調査の結果を踏まえて2023

    • Author(s)
      鈴木久米男
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 82 Pages: 39-52

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Society.5.0とSDGs/ESD政策の批判的分析~実践・制度改革の複雑系アプローチから2023

    • Author(s)
      梅澤収
    • Journal Title

      静岡大学付属教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 180-195

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ESD実践の基盤となる公立学校の組織・カリキュラムのモデル開発2023

    • Author(s)
      梅澤収
    • Journal Title

      第3年次最終成果報告書(2022年度静岡大学プロジェクト)

      Volume: 1 Pages: 1-116

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員専門職基準との関連による米国教員免許更新制度の質保証2022

    • Author(s)
      藤本 駿
    • Journal Title

      西日本教育行政学会編『教育行政学研究』

      Volume: 43 Pages: 15-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける州教職員専門基準委員会に関する研究:組織および活動に着目して2022

    • Author(s)
      藤村祐子、佐藤仁
    • Journal Title

      西日本教育行政学会編『教育行政学研究』

      Volume: 43 Pages: 29-40

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自律的な変革を促進する教員の専門職基準はいかにあるべきか-全米教職専門職基準委員会(NBPTS)の分析を通して-2022

    • Author(s)
      藤村祐子・川口広美
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 73-84

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員の力量形成における研修の役割に関する実態と課題-A県での研修及び育成指標に関する実態調査の結果から-2022

    • Author(s)
      鈴木久米男、佐藤進、川上圭一、仁昌寺真一、福島正行
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 6 Pages: 133-144

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員の育成指標と研修体系との関連付けの実態-東北6県及び政令市の教員研修計画の分析及び運用の実態把握から-2022

    • Author(s)
      鈴木久米男、福島正行
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 6 Pages: 145-158

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 米国カリフォルニア州における教員スタンダードに関する研究-教員スタンダードと教師教育制度の関連を中心に-2023

    • Author(s)
      藤本駿、藤村祐子
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回大会(東京大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育におけるスタンダート政策の再検討2023

    • Author(s)
      牛渡 淳、牛渡 亮
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918181
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] アカウンタビリティを取り戻す2022

    • Author(s)
      マリリン・コクラン=スミス(翻訳者 木場裕紀、櫻井直輝)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      東京電機大学出版局
    • ISBN
      9784501634100
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック第2版2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会(牛渡淳、藤本駿、藤村祐子分担執筆)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日米国際シンポジウム 日米教師教育における民主的アカウンタビリティの可能性を探る2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi