• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Do not stop children's play!" Development the framework for ICT utilization in ECEC.

Research Project

Project/Area Number 21H00913
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionSonoda Women's University

Principal Investigator

Hotta Hiroshi  園田学園女子大学, 人間教育学部, 教授 (60300349)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榊原 洋一  お茶の水女子大学, 名誉教授 (10143463)
吉崎 弘一  大分大学, 学術情報拠点, 教授 (10351785)
田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310865)
奥林 泰一郎  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 招へい研究員 (60580941)
佐藤 朝美  愛知淑徳大学, 人間情報学部, 教授 (70568724)
今野 貴之  明星大学, 教育学部, 准教授 (70632602)
佐藤 鮎美  島根大学, 学術研究院人間科学系, 講師 (90638181)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Keywords幼児教育 / ICT活用 / タブレット端末 / 園のICT環境 / 保育者の情報活用能力 / 保護者の情報活用能力 / フレームワーク / 保育者 / 保護者 / 情報活用能力 / 園の情報化
Outline of Research at the Start

本研究では「幼児の遊びを止めない!」に着目し、保育の質向上のひとつの手法として幼児教育でのICT活用フレームワークの構築を目的とする。まず第一に、園と家庭を繋ぐICT活用が保育における幼児の直接体験や創造的な活動を強化する事例を収集し、共通点をガイドラインに整理する。第二に、整理されたガイドラインをもとに、教育工学や幼児教育、発達心理学、医学の専門家の多角的な意見を組み入れ、幼児教育全般に広げる。研究成果としての、活用事例集やガイドラインは随時Webサイトで公表・更新する。また学習サイトの構築及び園の情報化認定制度の設立では、長期運用による評価を積極的に国内外で発表・論文投稿し広く普及させる。

Outline of Final Research Achievements

We conducted interviews with advanced kindergartens that use ICT to enhance the direct experiences and creative activities of young children. Based on the results, we created and published guidelines.

Additionally, we developed self-assessment checklists for both childcare teachers and parents to evaluate their information utilization abilities. We also developed an online learning site corresponding to the checklists. we have created a certification system to assess the progress of ICT utilization in kindergartens and developed an online learning site for this purpose.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が目指す学術的意義は,ECEC及び就学前教育の保育の質向上を目指すためのICT環境構築とその活用に関するフレームワークを考えることにある。ガイドラインや保育者・保護者の情報活用能力育成の基準を含めたフレームワークを構築することなど,科学的な知見を通じて幼児教育分野に反映させることは,日本でのECECや就学前教育において,保育の質が向上する過程を保証する事実やエビデンスがないこと,保育の質を測定する基準がないこと,さらにどうすれば保育の質が高められるか,という理念や精神論ではなく具体的事実が必要である,という指摘にも対応でき,幼児教育への学術的貢献に寄与すると考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 観察法を用いてきた発達心理学者はどのようにコロナ禍を凌いだのか2024

    • Author(s)
      岸本健・蒲谷槙介・佐藤鮎美
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: Vol.67, No.1

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Influence of Parents' Attitudes toward ICT Devices and Media Literacy on Children's Screen Time: Online Surveys of Japanese Parents2022

    • Author(s)
      Sato, A., Sato, K., Sato, T., Tazume, H., Hotta, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Media in Education ICoME 2022 Hawaii Concurrent

      Volume: BTrack3:22024 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもとデジタルのスマートな関係構築を目指して2024

    • Author(s)
      佐藤賢輔・大久保圭介・佐藤鮎美・佐藤朝美
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development and Evaluation of Checklists and Video Materials for Parents: Focusing on Parents Raising Children in the Digital Age.”2024

    • Author(s)
      Tomomi SATO, Keiko KATSTUMI, Koichi YOSHIZAKI, Hiroshi HOTTA, Ayumi SATO, Yoichi SAKAKIHARA,
    • Organizer
      HICE 22th Annual conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A practical evaluation of an online course to develop information literacy for Japanese ECEC teachers2024

    • Author(s)
      Koichi YOSHIZAKI, Takayuki KONNO, Hirotsugu TAZUME, Taiichiro OKUBAYASHI, Keiko KATSUMI, Hiroshi HOTTA
    • Organizer
      22nd Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児教育・保育教員のための情報活用能力育成コースの改善点2024

    • Author(s)
      今野貴之・吉崎弘一・田爪宏二・勝見慶子・奥林泰一郎・堀田博史
    • Organizer
      日本教育工学会 2024 年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 園と家庭をつなぐ ICT の活用 ―中国インタビューからの示唆(保護者編)―2023

    • Author(s)
      佐藤朝美・劉愛萍・佐藤鮎美・堀田博史
    • Organizer
      第19回子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル時代の子どもを育む担い手の学びの支援について~園・保育者・保護者を対象としたチェックリストと動画教材の開発と評価~2023

    • Author(s)
      堀田博史・勝見慶子・佐藤朝美・榊原洋一
    • Organizer
      第19回子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 園と家庭をつなぐ ICT の活用 ―中国インタビューからの示唆(園長編)―2023

    • Author(s)
      劉愛萍・佐藤朝美・佐藤鮎美・堀田博史
    • Organizer
      第19回子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of an Educational Material to Promote the Informatization for Early Childhood Education2023

    • Author(s)
      KONNO, T., YOSHIZAKI, K., TAZUME, H., KATSUMI, K., OKUBAYASHI, T. and HOTTA, H.
    • Organizer
      21th International Conference for Media in Education 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育でのICT活用第一歩~ここから始めたICT活用~2023

    • Author(s)
      堀田博史・飯田良太・澁谷倫子・伊藤浩一・薮田朝美
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育でのICT活用~どのような実践が子供の活動を探究的にするのか~2023

    • Author(s)
      堀田博史
    • Organizer
      日本食育学術会議第17回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Influence of Parents’ Attitudes toward ICT Devices and Media Literacy on Children’s Screen Time: Online Surveys of Japanese Parents2022

    • Author(s)
      Sato, A., Sato, K., Sato, T., Tazume, H., Hotta, H.
    • Organizer
      the International Conference on Media in Education ICoME 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 園と家庭を繋ぐICT活用による情報発信の効果と課題2022

    • Author(s)
      堀田博史・田爪宏二・奥林泰一郎・勝見慶子・佐藤朝美・佐藤鮎美・今野貴之
    • Organizer
      日本教育メディア学会2021年度 第2回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の情報活用能力に係る構成要素の抽出2022

    • Author(s)
      堀田博史・田爪宏二・奥林泰一郎・勝見慶子・佐藤朝美・佐藤鮎美
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児のICT活用に関する保護者用教材作成のための予備調査2022

    • Author(s)
      佐藤朝美・佐藤鮎美・田爪宏二・勝見慶子・奥林泰一郎・堀田博史
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] デジタル時代の賢い「スマホ育児」: 楽しむ・選ぶ・習慣づける2024

    • Author(s)
      佐藤朝美
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784824300584
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 「幼児の遊びを止めない!幼児教育でのICT活用におけるフレームワークの構築」成果

    • URL

      http://hotta-lab.info/kids/2021/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 科研成果

    • URL

      http://hotta-lab.info/index2.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi