Project/Area Number |
21H01552
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022-2023) Osaka Prefecture University (2021) |
Principal Investigator |
ARIMA Masakazu 大阪公立大学, 大学院工学研究科, 教授 (70264801)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石井 和男 九州工業大学, 大学院生命体工学研究科, 教授 (10291527)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
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Keywords | ハイブリッド型海中ロボット / 水中グライダー / 海洋環境生態系モニタリング / 自律型海中ロボット / AUV / ハイブリッド型水中グライダー / KAUBE-1500MkII / 潜航シミュレーション / 自律制御 / 実海域試験 / エネルギー効率 / 機動性 / KAUBE-1500 / ハイブリッド型AUV |
Outline of Research at the Start |
本研究で提案する「ハイブリッド型海中ロボット(HAUV)」は浮力調整装置と重心移動装置を備え、鉛直姿勢での潜降・浮上を行うことで流体抵抗を減らし、海中では水中スラスター(推進機)で自由に行動することができるため、エネルギー効率を大幅に改善して機動性を高めた行動を実現できる。本研究の目的は、HAUVの試験機KAUBE-1500を改装して海中での運動性能をさらに向上させるとともに、実海域で海洋資源エネルギーの探査および海洋環境生態系の観測を行い、実用化を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
Autonomous underwater vehicles are expected to play an active role in future exploration of ocean resources and observation of marine environment and ecosystems. The Hybrid Underwater Vehicle (HAUV) proposed by the applicants is equipped with a buoyancy control device and a centre-of-gravity shifting device and can dive and surface in a vertical posture to reduce fluid resistance, and it can act freely in the sea using underwater thrusters, thus significantly improving energy efficiency and increasing mobility actions can be achieved. In this research, the HAUV testbed vehicle was refurbished to further improve its underwater mobility and tested in actual sea conditions to clarify its practical feasibility.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
海底数千メートルで活躍する自律型海中ロボットは、搭載する動力源(バッテリー容量)の制約から長期間・広範囲での行動が極めて困難であった。本研究では、エネルギー効率を大幅に向上させ、機動性を高めた「ハイブリッド型海中ロボット」を提案することで、課題の解決を図ることができた。工学的手法を用いてわが国の将来のエネルギー政策や経済安全保障の推進に大きく貢献できることが本研究の学術的意義であり、社会的意義でもある。
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