Project/Area Number |
21H03251
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Tamura Norihisa 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00739435)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 光緒 広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (00238130)
田中 秀樹 広島国際大学, 健康科学部, 教授 (30294482)
駒田 陽子 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (40451380)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
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Keywords | 睡眠教育プログラム / 睡眠教育 / 睡眠スケジュール / 睡眠健康推進 / 睡眠健康度診断 / 小学生 / 中学生 / 高校生 / コミュニティ・ワイド・キャンペーン |
Outline of Research at the Start |
本研究では、学校・家庭・地域にある既存事業を睡眠促進行動(太陽の光を浴びる、覚醒度を高める身体活動を行うなど)の推進機会として、いかに活用できるかに重点を置いた半構造化面接を実施し、子どもを取り巻く環境の中に一人ひとりが睡眠促進行動を行いやすくなるような誘因を明らかにする。そして睡眠促進行動の実践に係る意識決定や実際の行動実践に影響を与える要因を明らかにし、行動実践を促すメッセージを開発する。同時に、睡眠スケジュール法を組み合わせた睡眠教育プログラムを予備的に検討する。最終年度は、校種別の標的対象集団の所属校を対象として介入を実施し、新しい睡眠教育プログラムの有効性を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
The sleep education program is a method expected to improve sleep among children and students. However, in environments where sleep information does not reach parents and teachers involved with children, it is difficult to achieve results. Therefore, sleep education requires the dissemination of information not only to children and students but also to families, schools, and educational committees across multiple levels. In this study, with the cooperation of the education committee, we disseminated consistent sleep information to schools, families, and communities, and examined the effectiveness of the sleep education program in such an environment. As a result, the proportion of students going to bed after 11 PM, students getting less than eight hours of sleep, and those meeting the cutoff score on the GHQ-12 decreased. Furthermore, it was revealed that efforts were being made at home to move dinner time earlier so that students could go to bed earlier.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来のプログラムは、児童生徒に授業形式で睡眠知識教育を提供し、その後は子どもの“やる気”に依存していた。子どもに関わる保護者や教員に睡眠情報が届いていない環境では睡眠健康の推進が効果をもたらしにくい。この問題を打開するため、本研究では子どもを取り巻く環境に着目した。多階層への一貫した睡眠情報を拡散し、そのような環境下で睡眠教育プログラムを実施することで、児童生徒が睡眠改善に向けて頑張るだけでなく、保護者も児童生徒と一緒に早に向けた行動変容を起こすこと、介入期間中に児童生徒の頑張り、気分状態の変化に気づきやすくなることを明らかにした。
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