• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The grasp of the characteristics of "knowledge" among African youths through an interdisciplinary constructivist approach

Research Project

Project/Area Number 21H04411
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

山田 肖子  名古屋大学, 国際開発研究科, 教授 (90377143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 網中 昭世  独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 地域研究センターアフリカ研究グループ, 研究員 (20512677)
高橋 基樹  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 教授 (30273808)
大塲 麻代  帝京大学, 外国語学部, 准教授 (30578828)
松田 素二  京都大学, アフリカ地域研究資料センター, 特任教授 (50173852)
近藤 菜月  名古屋大学, 国際開発研究科, 助教 (60827179)
高田 明  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 教授 (70378826)
島津 侑希  愛知淑徳大学, 交流文化学部, 講師 (80783224)
Otchia Christian  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (90761198)
山崎 瑛莉  上智大学, グローバル教育センター, 講師 (20757257)
野口 裕之  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授 (60114815)
Project Period (FY) 2021-04-05 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥41,730,000 (Direct Cost: ¥32,100,000、Indirect Cost: ¥9,630,000)
Fiscal Year 2025: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2024: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2023: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2022: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2021: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Keywords知識 / 文化コンテクスト / アフリカ研究 / 構成主義 / 教育評価 / 認識論 / アフリカ地域研究 / 教育
Outline of Research at the Start

本申請研究は、アフリカ社会における学習と知識習得について、「教育」を学校で行われるそれに限定することなく、生活や仕事を通じて得られる知識も含めて、その構成要素、形成過程、学習者の知識習得への動機、また知識に対する社会からの評価という観点から分析する。そのために、申請者を中心に実施してきたアフリカの若者の技能評価プロジェクトを基盤に、新たに心理学、民俗学的視点から研究を深化させる。「知識」はそれを習得する個人の主観、認知とともに、その個人が置かれた環境によって構成されるという構成主義の立場に立ち、アフリカ社会における学習と知識習得に影響する要因の構造的把握と域内の事例比較を通じた理論化を試みる。

Outline of Annual Research Achievements

本申請研究は、アフリカ社会における学習と知識習得について、「教育」を学校で行われるそれに限定することなく、生活や仕事を通じて得られる知識も含めて、その構成要素、形成過程、学習者の知識習得への動機、また知識に対する社会からの評価という観点から分析する。そのために、申請者を中心に実施してきたアフリカの若者の技能評価プロジェクトを基盤に、新たに心理学、民俗学的視点から研究を深化させる。「知識」はそれを習得する個人の主観、認知とともに、その個人が置かれた環境によって構成されるという構成主義の立場に立ち、アフリカ社会における学習と知識習得に影響する要因の構造的把握と域内の事例比較を通じた理論化を試みる。
コロナ禍で渡航困難な状況が解消し、本年度は、下記の4つの活動に着手した。(1)教育や雇用、その他社会開発に関わる諸政策の分析、(2)学校に就学している者だけでなく、学校外で働く若者について、どのような知識、技能を持っているか、また彼らを取り巻く雇用者や教員、コミュニティの人々が彼らの知識についてどのような認識を持っているかを、計量的に分析、(3)若者の知識形成の過程や知識の社会的意味についての人類学・心理学的分析、(4)上記(1)~(3)を総合し、かつ複数の調査対象国での分析結果を地域横断的に比較し、モデル化、理論化を目指す総合的な分析。
具体的には、エチオピア、南アフリカ、ガーナでの産業労働者の技能評価とソフトスキル養成のための訓練プログラムの実施と効果計測、ケニアにおける中等教育段階の教師の知識観、生徒の学びの動機、伝統知と学校知の相関、ケニアにおけるインフォーマル・セクターの労働者の技能と伝達、南アフリカでの移民労働者の知識伝承と社会との関り、コンゴ民主共和国における政府への「信頼」と生存戦略としての知識習得などについて研究を進めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本年度は、コロナ禍で停滞していた海外調査が実施でき、当初予定に近い段階まで進捗することができた。
また、研究期間の後半に向け、学会での企画セッション、出版の議論と準備に着手した。

Strategy for Future Research Activity

研究分担者は全てアフリカ研究の専門家であり、知識、教育というテーマにそれぞれの視点から関心を持っているが、背景とするディシプリンや研究アプローチ、調査対象地は異なっている。そうした多様な研究視角から共通の理論的基盤を形成していくため、今年度までと同様、年3~4回の研究会を継続する。
同時に、各研究者の現地調査の結果を共有し、相互学習の機会を持つことで、個人の主観、認知とともに、その個人が置かれた環境によって構成されるという構成主義の立場に立ち、アフリカ社会における学習と知識習得に影響する要因の構造的把握と域内の事例比較を通じた理論化を進める。また、学会でのセッションや出版を準備し、対外的にも研究成果を発信していくこととする。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (98 results)

All 2024 2023 2022 2020 Other

All Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 16 results) Presentation (49 results) (of which Int'l Joint Research: 22 results,  Invited: 21 results) Book (22 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Can We Achieve Equitable Learning Beyond Hierarchical Measurement? Challenges in the Era of Lifelong Learning2024

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      International Journal of Chinese Education

      Volume: January-April

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Decoding the complexities of emotion socialization: cultures, individual features and shared information.2024

    • Author(s)
      Akira Takada & Elise Dan-Glauser
    • Journal Title

      Scientific Reports

      Volume: Vol. 14, 3536 Issue: 1 Pages: 1-11

    • DOI

      10.1038/s41598-024-52885-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「 アフリカの農業と女性の労働」2024

    • Author(s)
      網中昭世
    • Journal Title

      井野瀬久美恵・粟屋利江・長志珠絵編『「ひと」から問うジェンダーの世界史 「世界」をどう問うか?――地域・紛争・科学』大阪大学出版会

      Volume: 3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「職業技術教育・訓練機関における非認知的能力の育成~エチオピアの公立職業技術教育・訓練機関を事例として」2024

    • Author(s)
      島津侑希
    • Journal Title

      『愛知淑徳大学論集-交流文化学部篇-』

      Volume: 第14号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Current Status and Issues of the Educational System and Curriculum Reform in Kenya2023

    • Author(s)
      大塲麻代・澤村信英・園山大祐・志水宏吉
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 14 Issue: 0 Pages: 4-14

    • DOI

      10.50919/africaeducation.14.0_4

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2023-12-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Rethinking “Repatriation” of Mozambican Refugees: Choices of the Returnees and the Remainers2023

    • Author(s)
      網中昭世
    • Journal Title

      Africa Report

      Volume: 61 Issue: 0 Pages: 34-46

    • DOI

      10.24765/africareport.61.0_34

    • ISSN
      0911-5552, 2188-3238
    • Year and Date
      2023-08-24
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “Constructivist Analysis of Cross-Sectional Data on Varieties of Skills: Soft Skills, Hard Skills, Personalities, and Workplace Rewards in Ghana and Ethiopia”2023

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: Vol. 102, 102851 Pages: 102851-102851

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2023.102851

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “The effects of game-based soft skills training: A quasi-experiment with Ethiopian garment workers”2023

    • Author(s)
      Emmanuel Estrellado, Pimmada Charoensilp and Shoko Yamada
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: Vol. 101, 102823 Pages: 102823-102823

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2023.102823

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] “Skills for Development and Vocational Education and Training: Current and Emergent Trends”2023

    • Author(s)
      Shoko Yamada and Simon McGrath
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: Vol. 102, 102853 Pages: 102853-102853

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2023.102853

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Land use and interethnic relationships between the !Xun and the Ovawambo in post-independence north-central Namibia.2023

    • Author(s)
      Miyake, E. and Takada, A.
    • Journal Title

      Hunter Gatherer Research

      Volume: Vol. 7 Issue: 1-2 Pages: 33-54

    • DOI

      10.3828/hgr.2023.9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 音楽的社会化への相互行為の人類学的アプローチ2023

    • Author(s)
      高田明
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 52(2)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comments on “Parents, Caregivers, and Peers: Patterns of Complementarity in the Social World of Children in Rural Madagascar”, by Gabriel Scheidecker2023

    • Author(s)
      Takada, A
    • Journal Title

      Current Anthropology

      Volume: Vol. 64, 3 Issue: 3 Pages: 286-320

    • DOI

      10.1086/725037

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Toward a Convivial Relationship between Indigenous and Scientific Knowledge2023

    • Author(s)
      松田 素二
    • Journal Title

      Journal of Cultural Anthropology

      Volume: 24 Issue: 0 Pages: 49-65

    • DOI

      10.32262/wsca.24.49

    • ISSN
      1346-132X, 2434-6926
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Building Human Capital in Conflict-affected Countries : Evidence from a Large-Scale Adult Literacy Program in Afghanistan2023

    • Author(s)
      Yuji Utsumi, Christian S. Otchia
    • Journal Title

      国際開発研究フォーラム

      Volume: 54 special Issue: 7 Pages: 1-20

    • DOI

      10.18999/forids.54special.7

    • ISSN
      1341-3732
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2007157

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「都市の記憶XIII 多重の犠牲者が突きつけたもの~広島三菱元徴用工被爆者問題から考える~」2023

    • Author(s)
      松田素二
    • Journal Title

      『平和文化研究』

      Volume: 第43集

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] What is at stake for us now?: From the Discussions on the “(draft)Ethical Guidelines for Research on the Ainu People”2023

    • Author(s)
      Motoji Matsuda
    • Journal Title

      JRCA Japanese Review of Cultural Anthropology

      Volume: Vol.23 Pages: 190-206

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Equity Issues in the provision of online learning during the Covid-19 pandemic in Kenya2023

    • Author(s)
      Francis Likoye Malenya and Asayo Ohba
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: 25(1) Issue: 1 Pages: 96-107

    • DOI

      10.1108/jice-12-2022-0047

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 音楽的社会化への相互行為の人類学的アプローチ2023

    • Author(s)
      高田 明
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 52(2) Pages: 34-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Issues of Inclusive Education from the Perspectives of the Global South: Out-of-School Children with Disabilities in Africa2022

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 12-21

    • DOI

      10.50919/africaeducation.13.0_12

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2022-12-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Knowledge with Sharing and Empathy: Lessons for the IT-Driven Modern World from Views on Knowledge in Africa Oral Culture2022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko
    • Journal Title

      International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 7 Pages: 13-25

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発信と共感を伴う知識―アフリカ伝統社会での知識観から情報駆動社会への照射―2022

    • Author(s)
      山田肖子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125 Pages: 39-45

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Differential effects of schooling and cognitive and non-cognitive skills on labour market outcomes: The case of the garment industry in Ethiopia2022

    • Author(s)
      Otchia Christian; Shoko Yamada
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: 26(1) Issue: 1 Pages: 145-162

    • DOI

      10.1111/ijtd.12252

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 意味の振る舞い、言語使用、文化. 特集:子どものことば、再発見!2022

    • Author(s)
      高田 明
    • Journal Title

      季刊誌「発達」

      Volume: 172 Pages: 38-43

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The effects of free primary education in the Democratic Republic of Congo: A difference-in-differences approach2022

    • Author(s)
      Christian S. Otchia, Oasis Kodila-Tedika
    • Journal Title

      Review of Development Economics

      Volume: 26 Issue: 4 Pages: 2109-2120

    • DOI

      10.1111/rode.12922

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Addressing inclusive education for learners with disabilities in the integrated education system: the dilemma of public primary schools in Kenya2020

    • Author(s)
      Asayo Ohba and Francis Likoye Malenya
    • Journal Title

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      Volume: 52 Issue: 1 Pages: 19

    • DOI

      10.1080/03057925.2020.1726727

    • URL

      https://pure.teikyo.jp/en/publications/aa55a5ea-40f9-4576-9994-d03007af628d

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 未来を担う子どもたちに求められる力とは?2024

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      2024新春講座企画書、公文教育研究会東海北陸リージョン
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] “The History and Landscape of African Studies in Japan and Kyoto.”2024

    • Author(s)
      Motoki Takahashi
    • Organizer
      2024 SNU Africa Forum
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “How to Reverse Africa’s De-industrialization: Structural Transformation.”2024

    • Author(s)
      Motoki Takahashi
    • Organizer
      .<AFRI-CONVERSE 2024 #01 “Africa 2063: Unpacking the Potential of MSMEs and Championing Grassroots Ingenuity”>
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会的距離と感情:グイ/ガナの場所をめぐる物語りの分析から.2024

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      京都人類学研究会シンポジウム: 情動と仮想空間―感覚を通じた距離と共在の再考
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ”Changing Concepts of Sustainability and their Implications to Teaching: Based on a Quantitative Analysis of Web-Downloaded Texts since the 1990s.”2023

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      2023 Annual Conference of the Asia-Pacific Association for Teacher Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “Assessing and Training Soft Skills of Working Youths:Introducing the Program by the SKY - Skills and Knowledge for Youths Project.”2023

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      Japan Society for Afrasian Studies 2023 Annual Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「『持続可能な開発』は誰にとってのどのような課題なのか-フィリピン、ケニアでのオンライン質問票調査からの試論」2023

    • Author(s)
      山田肖子、島津侑希
    • Organizer
      国際開発学会第34回大会 ラウンドテーブル 「持続可能性」の多義性を問う-言説分析、認識調査、評価の先に何を見るか
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-アフリカの事例と国際比較から読み解く:アフリカ域内での比較から」比較課題研究22023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-」2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      」国際開発学会第34回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 個別4.ニホンザルおよびチンパンジーの社会的活動に対する自然環境,集団構成,遺伝的特徴の影響2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      第5回 多階層ネットワーク研究ユニット ユニット会議・研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コメント2: ボツワナ・ハンシー地区におけるグイ/ガナの長期継続調査2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      公開シンポジウム「海外調査地開拓のすすめ」. ハイブリッド開催(Zoom および 東京外国語大学アジア・アフリカ言語文化研究所)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Norms and practices that enrich storytelling among the G|ui/G||ana2023

    • Author(s)
      Takada, A.
    • Organizer
      the Webinar Series of Kalahari Basin Area Network,.Zoom webinar.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ナミビア国概要2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      2023年度JICA教師海外研修・派遣前研修
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コメント. 会員企画シンポジウム17: 詩的リアリティとヴィジュアル・ナラティヴ.2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      日本質的心理学会第20回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コメントと質問. 共同企画Ⅹ ラウンドテーブル: 音楽的社会化の展望:子どもの音楽的発達を捉える思考枠組をめぐって2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      日本音楽教育学会第54回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 少数派の感情の相互行為分析2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回(2023年)総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Norms and practices that enrich storytelling among the G|ui/G||a2023

    • Author(s)
      Takada, A.
    • Organizer
      the Webinar Series of Kalahari Basin Area Network
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] フォーラム: 子どもをめぐるコミュニケーションと健康2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      日本アフリカ学会第60回学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コメント2: ボツワナ・ハンシー地区におけるグイ/ガナの長期継続調査2023

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      公開シンポジウム「海外調査地開拓のすすめ」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アイヌ民族に関する研究倫理指針(案)」から考える、文化人類学の過去と未来にむけての展望中間報告2023

    • Author(s)
      松田素二
    • Organizer
      日本文化人類学会第57回研究大会 倫理委員会特別シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] JAAS Japan Association for African Studies NOW2023

    • Author(s)
      Motoji Matsuda
    • Organizer
      2023 KAAS International Conference African Dynamics
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Aricfan Studies and Kenya2023

    • Author(s)
      Motoji Matsuda
    • Organizer
      ケニア―日本60周年学術記念シンポジウム「アフリカ研究と学術のあゆみを考える」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What was the Covid 19 Disaster for the African Urban Bottom A Case Study of the Kangemi, Nairobi?2023

    • Author(s)
      Motoji Matsuda
    • Organizer
      International Seminar on Collective Creativity 2023 Overcoming the Crisis in the World and Everyday Life through Collective Creativity
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「文化と政治の緊張関係――モザンビーク・南アフリカを越境するモザンビーク・ショピの民族芸能――」2023

    • Author(s)
      網中昭世
    • Organizer
      日本アフリカ学会第60回学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「エチオピアにおける産業人材の非認知的能力の育成―アディスアベバ市内の縫製工場従業員を事例として―」2023

    • Author(s)
      島津侑希
    • Organizer
      ナイル・エチオピア学会 第32回学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploration of Practical Wisdom and Resilience Overcoming Downside Risk2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      The Japan Association for African Studies the 60th Annual Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Perspectives on the study and teaching of Africa through economic lenses2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      Africa Weeks Youth Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Visits of Chinese Officials and Chinese Investments in Africa2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      The 24th JASID Spring Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Economic Transformation with Digitalization and Technology2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      UNDP-UTokyo IFI Roundtable
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Redefining Development: Examining Alternative Approaches in Africa and Asia2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      Japan Society for Afrasian Studies 2023 Annual International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Recent Trends in Industrial Policy2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      Smart Economic Planning and Industrial Policy (SEPIP) 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] SDGs Reexamined-Lessons Learned from African Experience2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      34th Annual Conference of the Japan Society for International Development
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The impact of Christian missions on education in the DRC2023

    • Author(s)
      OTCHIA Christian Samen
    • Organizer
      8th Conference of the Circle of Congolese Economists
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGs時代に求められる新しいスキル(知識基盤社会での問題解決スキル)2023

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      開発分野における教育セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナにおける学びの変容2023

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      EDU-Portシンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界史におけるアフリカを考えるーもうひとつの世界の見方とあり方ー2023

    • Author(s)
      松田素二
    • Organizer
      PHP総研「文明構造の転換と日本の戦略」研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コメント「在来・地域知と科学知の融合はいかにして可能か?」2023

    • Author(s)
      松田素二
    • Organizer
      現代文化人類学会 第24回シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コメント「なぜ日本文化人類学会が今植民地主義を考えるのか」2023

    • Author(s)
      松田素二
    • Organizer
      第3回日本文化人類学会倫理委員会シンポジウム 植民地主義的過去への反省と文化人類会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 人類学的想像力の面白さ「異文化を考えること」から拡がるもう一つの世界2022

    • Author(s)
      松田素二
    • Organizer
      京都人類学研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Possibilities and Difficulties of NARRATIVE: From Anthropological Fieldwork2022

    • Author(s)
      Motoji Matsuda
    • Organizer
      2022 KLASICA-RIHN-IASS INTERNATINAL SYMPOSIUM
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コメント「地域課題の解決から地球環境問題にアプローチする」2022

    • Author(s)
      松田素二
    • Organizer
      第1回 北大・地球研 連携協定記念シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 狩猟採集民の子育て研究への4アプローチ:クン・サンのジムナスティックの分析事例2022

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      第76回日本人類学会大会・第38回日本霊長類学会大会連合大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Four approaches to the analysis of gymnastic behaviors among the San of southern Africa. Paper presented at the panel "Four approaches to studying childrearing among hunter-gatherers"2022

    • Author(s)
      Takada, Akira
    • Organizer
      13th Conference on Hunting and Gathering Societies, University College Dublin, Dublin, Ireland
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「自然人」の誕生: ヴィーコ,リンネ,ルソーを中心に2022

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      日本文化人類学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 模倣の自然化: サンの相互行為の分析から2022

    • Author(s)
      高田明
    • Organizer
      日本アフリカ学会第59回学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The Impact of Special Economic Zones on Structural Change2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      The Japan Society for International Development
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Industrializing Africa: Opportunities and Challenges2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      Smart Economic Planning and Industrial Policy
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] New Evidence on Special Economic Zones and Structural Change2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      Second Young Scholars Conference on Structural Change and Industrial Policy in Africa?
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Electric battery manufacturing: A game changer for the Democratic Republic of Congo2022

    • Author(s)
      Otchia, Christian
    • Organizer
      25th Annual Conference on Global Economic Analysis
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「第9章ケニア-統合教育から得られた知見を活かす-」川口純編著『SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦-』2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357003
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 権威主義体制にとって選挙とは何か――独裁者のジレンマと試行錯誤――、第6章 支配深化のための州議会選挙&#8198;――モザンビークにおける与野党対立と独裁者のジレンマ2024

    • Author(s)
      網中昭世、山田紀彦(編)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623097005
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『持続可能性』言説分析2023

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      479891830X
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Book] “Japan’s Government-led and Private-sector-led Cooperation for Industrial Human Resource Development in Developing Countries: Changing Patterns of JICA’s and AOTS’s Projects.” Ye, M.H., and Jiang, M. (Ed.) Technical and Vocational Education and Training2023

    • Author(s)
      Yuki Shimizu, Atsushi Tsujimoto and Shoko Yamada
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      IntechOpen
    • ISBN
      9781837690121
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ひつじ書房2023

    • Author(s)
      クック峯岸治子、高田明
    • Total Pages
      354
    • Publisher
      日本における言語社会化ハンドブック
    • ISBN
      9784823410499
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 6章 相互理解と文化, 自閉症を語り直す:当事者・支援者・研究者の対話2023

    • Author(s)
      高田明、大内雅登・山本登志哉・渡辺忠温(編)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788518155
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『アフリカを学ぶ人のために』2023

    • Author(s)
      松田素二(編)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790717829
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『世界の冠婚葬祭事典』2023

    • Author(s)
      川田牧人(編)、 松田素二(編)
    • Total Pages
      421
    • Publisher
      丸善出版社
    • ISBN
      9784621308417
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「ドライな人間関係」、木谷百花編『旅するモヤモヤ相談室』2023

    • Author(s)
      松田素二
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      479071781X
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 言語人類学とエスノメソドロジー・会話分析の関わり. 山崎敬一・浜日出夫・小宮友根・田中博子・川島理恵・池田佳子・山崎晶子・池谷のぞみ(編), エスノメソドロジー・会話分析ハンドブック, pp.28-362023

    • Author(s)
      高田 明
    • Total Pages
      492
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788517949
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育・学習の基盤としての進化と文化. 安藤寿康(編),教育の起源を探る: 進化と文化の視点から, pp.175-1892023

    • Author(s)
      高田 明
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      ちとせプレス
    • ISBN
      4908736294
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「共感と共有を通じた知識形成――アフリカの伝統的口承文化から現代社会への認識論的示唆」松田素二、フランシス・ニャムンジョ、太田至編『アフリカ潜在力が世界を変える:オルタナティブな地球社会のために』2022

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      462
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • ISBN
      4814004443
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Knowledge Sharing: Epistemology Lessons for Modern Culture from Traditional African Oral Culture” in Motoji Matsuda, Itaru Ohta, and Francis Nyamnjoh (Eds). African Potentials: Bricolage, Incompleteness and Lifeness, pp. 157-1812022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      Langaa Publishing
    • ISBN
      9956552305
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] “Synchrony and Diachrony of Multiple Comparative Educations: Japanese Language Publications in a Global Academic Field (Chapter 10)” in Robert Arnove, Carlos Torres, and Lauren Misaszek (eds) “Comparative Education: Emergent Trends in the Dialectic of the Global and the Local (5th ed.), pp. 175-1942022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko
    • Total Pages
      602
    • Publisher
      Rowman & Littlefield
    • ISBN
      1538145588
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] “Japan’s Governmental Assistance in TVET for Industrial Human Resource Development: Changing Patterns of JICA’s Project-Based Cooperation,” in Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda, and Yuto Kitamura (eds) Japan’s International Cooperation in Education: History and prospects, pp. 149-170.2022

    • Author(s)
      Yamada, Shoko, Atsushi Tsujimoto, and Yuki Shimazu
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9811668140
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] “Private Sector-Led Cooperatiion in Industrial Human Resource Development: the Case of the Association for Overseas Technical Cooperation and Sustainable Partnerships (AOTS),” in Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda, and Yuto Kitamura (eds) Japan’s International Cooperation in Education: History and prospects, pp. 171-196.2022

    • Author(s)
      Shimazu, Yuki, Atsushi Tsujimoto, and Shoko Yamada
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9811668140
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「西ケニアの村人にとってコロナ禍とは何か―共同・互助にみるアフリカ潜在力の可能―」、落合雄彦編『アフリカ潜在力のカレイドスコープ』2022

    • Author(s)
      松田素二
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      4771036608
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 展望「アフリカ史の挑戦――アフリカ社会の歴史を捉える立場と方法」『岩波講座 世界歴史 第18巻アフリカ諸地域 ~20世紀』2022

    • Author(s)
      松田素二
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000114288
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「アフリカ潜在力の源泉としての日常性と生活世界」、松田素二、フランシス B ニャムンジョ、太田至共編著 『アフリカ潜在力が世界を変える オルタナティブな地球社会のために』2022

    • Author(s)
      松田素二
    • Total Pages
      462
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • ISBN
      9784814004447
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 狩猟採集社会の子育て論:クン・サンの子どもの社会化と養育行動2022

    • Author(s)
      高田 明
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • ISBN
      9784814004287
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Hunters among farmers: The !Xun of Ekoka2022

    • Author(s)
      Takada, Akira
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      University of Namibia Press
    • ISBN
      9789991642673
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Chapter 21 Families. In A. Church, & A. Bateman (Eds.), Talking with children: A handbook for early childhood education, pp.426-4442022

    • Author(s)
      Takada, Akira
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • ISBN
      9781108979764
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] Skills and Knowledge for Youths project website

    • URL

      https://skills-for-development.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Remarks] Edu Portニッポン「アフリカの産業人材育成支援」

    • URL

      https://www.eduport.mext.go.jp/journal/needs-seeds/yamada_shoko/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-04-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi