• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ラーニングアナリティクスによるエビデンスに基づく学習支援

Research Project

Project/Area Number 21J14514
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

黒宮 寛之  京都大学, 情報学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2021-04-28 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2022: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2021: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywordsラーニングアナリティクス / エビデンスに基づく教育
Outline of Research at the Start

本研究では「エビデンスに基づく教育」というコンセプトを新しくとらえ直し,学習分析ダッシュボードとその振り返りを促す学習デザインの構築によって,教員のデータに基づく意思決定を支援することを目指します.具体的には介入支援システム,エビデンス統合システム,エビデンス推薦システムの3つのシステムによって効果的な事例を保存・共有可能なプラットフォームを作成します.また収集した様々な事例は「エビデンスポータル」として他の教員が利用可能な形で共有することを予定しています.

Outline of Annual Research Achievements

本研究ではラーニングアナリティクスの文脈からエビデンスに基づく教育をとらえ直し、教員のエビデンスに基づく実践を支援するシステムを構築することを目的とした。以下に本年度の進捗を達成項目別に記載する。
(1)介入支援システムについては、COVID-19前後における授業中のログを分析することで、オンライン授業が学生の学習行動に与えたインパクトを分析した。分析の結果、オンライン授業が学生のエンゲージメントに対してポジティブな影響を与えた可能性が示唆された。(2)エビデンス統合システムについては、ディスカッション中の発話データをログとして取り込むことでさらに質の高いエビデンスの蓄積を検討した。複数のチャネルから取得したマルチモーダルなデータを使うことによって、介入の効果をより多面的に検証することが可能になった。(3)エビデンス推薦システムについては、本年度は蓄積した事例数が不足しており、目立った進捗はなかった。今後事例(エビデンス)の数が増加した際に、前年度に提案した推薦アルゴリズムに基づいて、エビデンスの推薦システムを実装したい。(4)エビデンスポータルについては、これまで収集した事例をベースに研究室内で管理しているサーバーを用いてエビデンスの事例のポータルサイトを公開する事ができた。まだ現時点ではユーザー(教員)からのアクセス数は多くないが、今後UIや事例の数を充実させることで教員にとって使いやすいシステムに改善していきたい。
全体として、項目(3)のエビデンス推薦システムについては研究期間内で実装する事ができなかったが、この2年間の研究によって目標としていた教員のエビデンスに基づく実践を支援するシステムのプロトタイプを示すことができたと考える。

Research Progress Status

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] E-book-based learning activity during COVID-19: engagement behaviors and perceptions of Japanese junior-high school students2022

    • Author(s)
      Kuromiya, H., Majumdar, R., Miyabe, G., & Ogata, H
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: - Issue: 1 Pages: 12-12

    • DOI

      10.1186/s41039-022-00184-0

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] LEAFシステムにおけるxAPIを利用した外部学習ログの取り込みー対面ディスカッションにおけるエビデンスの蓄積に向けて2023

    • Author(s)
      黒宮寛之 , 堀越泉 , ブレンダンフラナガン , 緒方広明
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Detecting Teachers’ in-Classroom Interactions Using a Deep Learning Based Action Recognition Model2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Kuromiya , Rwitajit Majumdar , Hiroaki Ogata
    • Organizer
      Artificial Intelligence in Education (AIED 2022).
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mining Students’ Engagement Pattern in Summer Vacation Assignment2021

    • Author(s)
      H. Kuromiya, R. Majumdar, and H. Ogata
    • Organizer
      29th International Conference on Computers in Education Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラーニングアナリティクス・ダッシュボードを活用したリアルワールド教育エビデンスの自動収集の仕組みと検討2021

    • Author(s)
      中西太郎, 黒宮寛之,緒方広明
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Data-informed Teaching Reflection: A plot of a learning analytics workflow in Japanese High School2021

    • Author(s)
      T. Nakanishi, H. Kuromiya, R. Majumdar, and H. Ogata
    • Organizer
      29th International Conference om Computers in Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sharing Best Practice of Teachers for Learning Analytics at Scale2021

    • Author(s)
      H. Kuromiya, T. Nakanishi, R. Majumdar, and H. Ogata
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Real-time Evidence Analysis Library (REAL): Automatic Aggregation of Learning Analytics-Based Intervention2021

    • Author(s)
      H. Kuromiya, T. Nakanishi, R. Majumdar, and H. Ogata
    • Organizer
      Companion Proceedings of the 11th International Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK21)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-05-27   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi