• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry into practical methods of moral education that prevent bullying in school-from the viewpoint of philosophical dialogue.

Research Project

Project/Area Number 21K00022
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Research InstitutionFukuyama Heisei University

Principal Investigator

Uemura Takashi  福山平成大学, 福祉健康学部, 教授 (50712361)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsethics / applied ethics / moral education / philosophical dialoague / P4C / 道徳教育 / いじめ / 哲学対話 / 倫理学 / 教育学 / 傍観者 / 道徳的諸価値
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、これまで個別の領域で取り組まれてきた「いじめ現象の分析」と「道徳教育の実践」と「哲学対話の実践」を架橋し、いじめ現象を抑止する効果的プログラムを構築することである。そのために、いじめ現象、道徳教育、哲学対話の文献をサーベイすることから始め、哲学対話の「知的安心感」と「探求の共同体」という概念からからいじめ現象を抑止する道徳教育プログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

To prevent bullying, it is crucial to create a space where children feel safe to speak up. Furthermore, it is important to provide opportunities for children to discuss in their own words and form norms to maintain their group. Bullying is morally wrong, but there are cases where morality is used to justify bullying, such as saying "the person being bullied is at fault" or "they are being bullied because they are lazy." Merely understanding morality as knowledge can actually increase the risk of misusing moral knowledge and exacerbating bullying. Therefore, research has shown that examining moral values from the perspective of a philosophical dialogue promoting intellectual security and maintaining a community of inquiry is effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義としては、いじめ現象を抑止する道徳教育は、哲学対話を通して道徳的価値について多元的、多面的に探求していくことが必要であるということを理論化できた点にある。道徳教育の方法論としては、複数の道徳的価値(内容項目)を取り扱うことを指示する。道徳教育と哲学対話の関連性を理論的に解明することにも一定の貢献ができたと考えられる。
研究成果の社会的意義としては、「建前ではなく本音で語ろう」という発言を実現するためには、哲学対話の知見(知的安心感や探究の共同体という理念)が有効であることを示すことができた点にあると考えられる。この研究成果が哲学対話・哲学カフェの発展につながることを期待する。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 道徳教育と倫理教育の架橋を目指して2023

    • Author(s)
      上村崇
    • Journal Title

      日本倫理道徳教育学会

      Volume: 第六号 Pages: 88-92

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ポスト・トゥルース時代の議論2021

    • Author(s)
      上村 崇
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Law and Political Science

      Volume: 57 Issue: 0 Pages: 373

    • DOI

      10.20816/jalps.57.0_373

    • ISSN
      0386-5266, 2432-1559
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] いじめ現象の抑止と哲学対話2022

    • Author(s)
      上村崇
    • Organizer
      第20回子どもの哲学国際学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「倫理的思考と道徳教育」2021

    • Author(s)
      実施責任者:上村崇 提題者:中川雅道・土屋陽介・髙宮正貴
    • Organizer
      日本倫理学会 第72回研究大会主題別討議
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 対話的教育論の探究2023

    • Author(s)
      小玉 重夫、田中 伸、豊田 光世
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130562393
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 徳の教育と哲学 : 理論から実践、そして応用まで2023

    • Author(s)
      立花幸司
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491053782
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi