Project/Area Number |
21K00168
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
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Research Institution | Tokyo National University of Fine Arts and Music |
Principal Investigator |
Nakae Kana 東京藝術大学, 学内共同利用施設等, 特任助教 (90899303)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 洋風額縁 / 額縁 / 磯谷商店 / 長尾建吉 / 東京美術学校 / 洋画 / 明治美術 / 長尾健吉 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、近代日本における洋風額縁製造の第一人者である長尾健吉が製作した洋風額縁の着想源・製造法およびその意匠の全容について明らかにするものである。東京藝術大学では、長尾が明治期中葉に東京美術学校に額装・納入した作品を150点超収蔵し、その作品は納入当時の額装を今日まで保っている。これらの作品を研究対象の中心に据え、長尾が西洋製の額縁の意匠や製造技法を取り入れながらも、日本の展示空間や風土に見合う額縁をいかに生み出し、洋画の発展に貢献したかを実証的に検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Kenkichi Nagao (1860-1938) was the first picture frame maker who made Japanese western-style picture frames. Through several research on his picture frames, I uncovered his inspiration source, his production method, and his decoration design for western-style picture frames. This research clarified 2 main points of Nagao’s picture frame. First, the influence from picture frames made in Western countries, especially France and the UK, and second, unique style in Japan. My results were presented in 3 articles on Annual Report of The University Art Museum and in 2 presentations on the Council of University Museums in Japan. I made a list for the image archives of picture frames and magazine articles in modern Japan as a basis for the further research on this subject.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は日本近代洋画の研究史において看過され、作品画像から常にトリミングされてきた「額縁」の存在に光を当て、洋画の黎明期を支えた洋風額縁を専門的に研究した点に学術的な独自性がある。本研究で行った額縁の調査は、日本における額縁研究に新知見と新資料をもたらし、国際的な潮流から遅れを取る日本の当該分野の研究に先鞭をつけた。さらに、調査過程で協力を仰いだ全国の美術館および海外研究者と額縁に関する情報を交換できるネットワークを構築できたことも、当該分野研究の発展に資する本研究の意義であると言えよう。
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