Project/Area Number |
21K00199
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Rikkyo University (2022-2023) Waseda University (2021) |
Principal Investigator |
Goto Ryuki 立教大学, 江戸川乱歩記念大衆文化研究センター, 助教 (00770851)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
児玉 竜一 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (10277783)
神山 彰 明治大学, 文学部, 名誉教授 (20287882)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 倉林誠一郎 / 制作者 / 占領期 / 戦後演劇 / 新劇 / 興行 / 日記 / 戦後演劇史 / 戦後新劇 / 同時代文化 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、従来未整理・未公開であった倉林誠一郎(1912~2000)の日記(全79冊)等(早稲田大学演劇博物館所蔵)の調査・翻刻・考証を行う。敗戦直後の1946年に俳優座に入団した倉林は、56年に俳優座劇場を設立、81年代表取締役に就任した。65年には日本芸能実演家団体協議会の設立に参画し、舞台芸術における実演家の権利保護や文化活動の支援、政策提言等に多大な影響を及ぼした。本研究は、倉林が47年以降、逝去前の2000年3月までほぼ間断なく書き継いできた日記の調査・翻刻・考証を通して、①戦後新劇(史)の実態解明、②演劇制作者としての倉林誠一郎の再評価を行うための基盤形成を図るものである。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we digitized, transcribed, and analyzed diaries written during the occupation period (1947-1952), which are part of Seiichiro Kurabayashi's former collection. Through this work, we will explore the dynamics of postwar new drama and contemporary culture from the perspective of theater producer Seiichiro Kurabayashi, the function and role of the producer's profession in artistic practice, the behind-the-scenes history of postwar new drama that is not talked about on the surface of history, and postwar Japan. We considered the re-evaluation of Kurabayashi in terms of culture. In addition, the economic advantage that "Shingeki" had after the defeat in the war due to its close relationship with commercial (large theater) plays and movies as "entertainment" and Kurabayashi's skill as a producer became clear. By positioning the history of Kurabayashi in the study of box office history, we sought to change the paradigm of conventional new theater history.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
倉林誠一郎日記の翻刻・考証によって、倉林という演劇制作者の事績と戦後新劇の動態を明らかにし、作家・演出家・俳優等の創作主体からの視点にとどまらない演劇(史)研究への視角をひらくとともに、演劇という表現を時代・文化の集約点として捉え、社会への影響力の形成過程の解明をめざした。それらは新劇にとどまらず、ひろく戦後日本の演劇界や文化状況に関する問題、さらには今日的な問題へと接続されるものであり、本研究は学際性・今日性という点でも大きな意義を有する。さらに、これまで軽視されてきた、演劇(史)における制作者という機能や経済性という問題の研究を推し進め、広く研究を活性化する契機にもなるといえる。
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