• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and creation of instructional materials for the practice of Japanese language learning advising for learners in community-based Japanese language classes.

Research Project

Project/Area Number 21K00597
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

SEI Yoko  大阪大学, 国際教育交流センター, 特任助教(常勤) (00868341)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語学習 / 言語学習アドバイジング / 学習者オートノミー / 地域の日本語教室 / 言語学習ポートフォリオ / 日本語教育 / 自己主導型学習
Outline of Research at the Start

本研究は、地域の日本語教室で学ぶ学習者を支援する支援者が使える「日本語学習アドバイジング」のガイドラインを構築することを目的とする。地域の日本語教室は、在留外国人の日本語学習において重要な役割を果たしており、日本語教育の現場で学習者が主体的に学習を進められるような自律学習を支援することは重要な課題である。
そこで、日本語の学習アドバイジングを実践している教育現場での活動の調査、ガイドライン作成と試行、教材化した手引きを使った支援者へのインタビューの実施を実施する。これらの取り組みを通じて、日本語教育の現場において、多様な学習者に対応できる新たな学習支援のありかたの提案を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The following three results were obtained through the three years of the project. 1) From the literature review on language learning advising, the concept of self-directed learning in the field of Japanese language education was investigated and specific practices were identified. 2) Described and clarified the process of self-directed learning by Japanese language learners. 3) Conducted interviews with volunteers with the aim of exploring ways to introduce advising in community Japanese language classes, and summarized the issues to be addressed in order to introduce the system.
In addition, based on these results, a course for volunteers was conducted.
Through these studies and practices, a new approach to learning support that can respond to diverse learners was proposed, which can be said to be the outcome of this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習者の主体性に焦点を当てた日本語学習支援の研究・実践は、これまでにも行われてきたが、言語学習アドバイジングは、これまで教育機関で調査・研究されることが多かった。地域の日本語教室における導入を視野に入れて調査研究した点で新規性があると言える。また、地域の日本語教室については、活動形態、学習内容や方法、支援者の育成などに焦点を当てた研究が多かったが、これまで着手されてこなかった領域について新たな知見を得た点で学術的意義があると言える。さらに、地域の日本語教室で活動する支援者が取り入れることができる形にした点で社会的意義があると言える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Language Learning Advising in Community-based Japanese Language Classes : A Consideration of the Problem of the Word “Daijobu”2024

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 28 Pages: 1-9

    • DOI

      10.18910/94685

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様化する日本語学習者のための自律学習支援ワークショップ設計と可能性2024

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      JASAL journal

      Volume: 4(2) Pages: 4-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice and Support for Promoting “Autonomous Learning” in Japanese Language Education : A review of research since 1990s2023

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 1-10

    • DOI

      10.18910/90839

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The process of learners' goal attainment in SALC's self-directed learning facilitation : Single case study of an international student in a Japanese graduate school2022

    • Author(s)
      瀬井 陽子、Sei Yoko、セイ ヨウコ
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 1-12

    • DOI

      10.18910/86443

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 地域の日本語教室においてボランティアが学習者主導型活動を試みる背景―7名のボランティアへのインタビューから―2024

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会,第10回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイバーシティ・エクイティ&インクルージョンめぐるスローガンの趨向と陥穽2024

    • Author(s)
      宮本敬太, 中井好男, 瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会,第10回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「多文化共生」はいかに消費されているのか―その登場と歴史的経緯から考える2024

    • Author(s)
      宮本敬太, 中井好男, 瀬井陽子
    • Organizer
      シンポジウム『日本社会におけるダイバーシティ研究の最前線:インクルーシブな社会の実現を目指して』
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習背景が異なる日本語学習者が集まる自己主導型学習 のワークショップはどのように進行したのか2022

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第8回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Language Learning Portfolio Workshops at OU Multilingual Plaza2021

    • Author(s)
      ABE, Maya & SEI, Yoko
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SALC(OUマルチリンガルプラザ)における課外での自律的な日本語学習サポートの 実践報告2021

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      大阪大学第6回豊中地区研究交流会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://researchmap.jp/ysei/works/36846308

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi