• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of Japanese academic speaking in elicited speech and classroom discourse

Research Project

Project/Area Number 21K00598
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Hatasa Yukiko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (40457271)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小口 悠紀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70758268)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアカデミック・ジャパニーズ / 日本語教育 / 第二言語習得 / アカデミックジャパニーズ / 独話 / 談話 / 独和
Outline of Research at the Start

本研究では,日本語のアカデミック・スピーキングの特徴を明らかにし,学習者の習得実態を探るために,以下の研究目的を達成する。
(1) 日本語母語話者と習熟度の異なる学習者の論証・説明・描写の独話タスクの発話コーパ
スを分析し,3つのタスクにおける日本語のアカデミック・スピーキングの特徴と学習
者の使用・習得実態を探る。
(2) 実際の教室活動と独話タスクでの発話を比較し,独話タスクが授業での発話の質を保証
できるかどうかを明らかにする

Outline of Final Research Achievements

In this study, we constructed a corpus of Japanese native speakers and learners at different levels of proficiency in the argumentation, explanation, and description tasks. Based on the analysis of the corpus data, we attempted to clarify the characteristics of Japanese academic speaking in the three tasks and the actual state of learners' acquisition. In addition, we constructed a database of learners' and native speakers' utterances in class discussions, and examined the extent to which advanced learners' monologues reflect speech in the class discussions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アカデミック・ジャパニーズの研究や教材開発はアカデミック・ライティングの分野での発展が中心であり,学習者のアカデミック・スピーキングの問題点や習得状況を解明する研究は極めて少ない。また、日本語母語話者のアカデミッ ク・スピーキングについては、一部の表現の質的分析にとどまり、その特徴の全体像はわからない。本研究により、日本語のアカデミック・スピーキングの特徴及び学習者の発話の特徴と問題点を明らかにすることができる。また、学習者評価には独話が用いられることが多いため、独話に見られる特徴と教室での発話に見られらる特徴を比較することで、より整合性の高い評価法について検討することができる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Use of evaluative strategies in Hungarian and Chinese learners' narratives2022

    • Author(s)
      Koguchi,Yukiko & Chen, Zhen
    • Journal Title

      Japanese Language Education in Europe

      Volume: 25 Pages: 301-312

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 韓国語を母語とする日本語学習者の連体修飾節における「-タ」形と「-テイル」形の選択傾向‘」2021

    • Author(s)
      李在鉉、朴胤宣
    • Journal Title

      日語日文學

      Volume: 91 Pages: 99-117

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 連体修飾節における日本語「-タ」「-テイル」と韓国語の「-eun・neun」「-go・a・eo iss-neun」の使用基準の違い2021

    • Author(s)
      李在鉉
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 96 Pages: 35-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 連体修飾節における韓日アスペクト形式の対応関係-文末における対応関係との比較を通して-2021

    • Author(s)
      李在鉉
    • Journal Title

      日語日文學研究

      Volume: 117 Pages: 143-167

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of lexical knowledge, production, self-monitoring on Japanese accent production by native speakers of English and Chinese2022

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko & Takahashi, Eriko
    • Organizer
      The 10th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds 2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task-Based Assessment of Academic Speaking Ability in Japanese: L1 and L2 Differences in Complexity, Accuracy, Fluency and Functional Adequacy.2021

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko
    • Organizer
      AILA 2022 World Congress
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessment of Academic Speaking Ability in Japanese.2021

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko
    • Organizer
      The 16th EAJS International Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初級日本語教科書における授受補助動詞「てあげる」の扱い ―「恩着せがましさ」への配慮に着目して―2021

    • Author(s)
      小口悠紀子・帖佐幸樹
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学習者を支援する日本語指導法 II 文法 会話 作文 総合学習2023

    • Author(s)
      畑佐 由紀子
    • Total Pages
      372
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249598
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 学習者を支援する日本語指導法 I  音声・語彙・読解・聴解2022

    • Author(s)
      畑佐由紀子
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249062
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi