• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Japanese Language Learning Support System for Foreign Children

Research Project

Project/Area Number 21K00635
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionAichi Shukutoku University

Principal Investigator

Yamamoto Hiroko  愛知淑徳大学, 交流文化学部, 教授 (20410657)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鷲見 幸美  名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (50340211)
川口 直巳  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60509149)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小学校教科書 / 全教科・全学年 / 短単位 / 複合語 / 教科書語彙 / 学習基礎語 / 教科基礎語 / 語彙リスト / WEB版 / 教科書基礎語 / 小学校教科書語彙 / 外国人児童 / 形態素解析 / 社会科 / 理科 / 算数 / 学習語 / 教科専門語 / 教科学習 / 出現頻度 / 誤解析 / 学習支援環境 / 小学語彙リスト / 学年別教科別語彙ツール
Outline of Research at the Start

本研究は、外国人児童の日本語学習に役立つ支援環境をweb上に構築し、教科学習につながる日本語学習支援の方策を提案することを目的とする。
具体的には、小学校の教科書に用いられている語彙を対象に、1)学年・教科ごとに分類された学習語彙リストを作成し、2)教科ごとに異なる単語の使われ方や意味の違いを踏まえた学習支援システムを開発することで、3)教科学習につながる学習支援環境を構築する。
運用実験をもとに必要な改良を経て、語彙学習に留まらず、教科内容の理解を助けるシステムを完成させる。システムはweb上で無償公開し、外国人児童およびその支援をする日本語教育関係者が自由に利用できるようにする。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to provide a Japanese language learning support environment that facilitates academic learning for foreign children. We listed the vocabulary from elementary school textbooks across all grades for subjects such as Life Environment Studies, Social Studies, Mathematics, Science, and Japanese. The vocabulary includes not only short units extractable through morphological analysis (MeCab-Unidic) but also compound words to enhance usability in learning support. As a result, the list comprises approximately 19,000 distinct words and a total of about 450,000 words. To make this resource accessible for learning supporters, we have published the results as a searchable tool on the web. Additionally, considering the subject, grade, and frequency, we have compiled a list of fundamental words deemed "Textbook Basic Words," thus providing an easily usable resource.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は次の2点に集約できる。1)精度の高い基礎資料の作成:教科書の表記は、漢字の学年配当の問題があるため、そのままでは正確な形態素解析が難しい。また、表記を修正しても解析ミスは起こる。そこで、解析ミスをチェックするツールを作成し、精度の高いデータを収集した。その結果これまでのこうした研究と異なり、本研究では短単位だけでなく、複合語を含め、網羅的に語を収集し、価値の高い基礎資料とすることができた。2)活用しやすい形での資料の提供:学習支援者が活用しやすいよう各種の検索機能を備えたリストをWEB上に公開した。今後、教育現場との連携の下、学習支援に実際に活用していくことが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Container metaphors in elementary social studies textbooks : Toward Supporting culturally and linguistically diverse students in Learning Subjects2024

    • Author(s)
      鷲見 幸美、松浦 光
    • Journal Title

      名古屋大学人文学研究論集

      Volume: 7 Pages: 47-67

    • DOI

      10.18999/jouhunu.7.47

    • ISSN
      2433-233X
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2009953

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Metaphors in Japanese Elementary School Textbooks of Lower Grades2023

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Journal Title

      名古屋大学人文学研究論集

      Volume: 6 Pages: 41-56

    • DOI

      10.18999/jouhunu.6.41

    • ISSN
      2433-233X
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2005426

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校社会科教科書の語彙はどのようなものか -教科書語彙の特徴の抽出に向けて-2023

    • Author(s)
      山本裕子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集ー交流文化学部篇ー

      Volume: 13 Pages: 1-16

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校低学年向け教育番組の音声における単語出現頻度の調査2022

    • Author(s)
      北村 達也、川村 よし子
    • Journal Title

      甲南大学紀要. 知能情報学編 = Memoirs of Konan University. Intelligence & Informatics Series

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 13-24

    • DOI

      10.14990/00004373

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1260/00004373/

    • Year and Date
      2022-07-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教科書に埋もれた比喩の身体性2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Journal Title

      表現研究

      Volume: 116 Pages: 30-39

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「文法項目」から見たアニメのスクリプト分析2022

    • Author(s)
      山本裕子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集ー交流文化学部篇ー

      Volume: 12 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コーパス分析システムを用いた『アニメの日本語』の語彙的・文法的特徴の抽出の試み2022

    • Author(s)
      山本裕子・小川満梨奈
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集―グローバルカルチャー・コミュニケーション研究科篇―

      Volume: 14 Pages: 43-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] WEB版小学校教科書語彙リストの公開 ―学習支援での活用に向けて―2024

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第62回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教科書基礎語」の抽出 ―小学校教科書語彙リストをもとにして―2024

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育学会2024年度春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教科書における「まとめる」の意味をめぐって2024

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      第9回日韓学術交流会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日常生活において見えない物理的事象をどう捉えるか?ー小学校理科教科書から見えてくるもの-2024

    • Author(s)
      鷲見幸美, 松浦光
    • Organizer
      第5回上海財経大学・名古屋大学合同研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動詞「まとめる」の多義構造2024

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校理科教科書における容器のメタファー2024

    • Author(s)
      鷲見幸美, 松浦光
    • Organizer
      第8回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教科書で用いられている単語と複合語の抽出 ―小学校教科書語彙リストの公開に向けて―2023

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      日本語教育学会2023年度春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 形態素解析技術と日本語教育 ―形態素解析の問題点をどう克服するかー2023

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子
    • Organizer
      CASTEL/J2023 10th International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Leaning Japanese
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校社会科および理科の教科書語彙の特徴2023

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      第60回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の学習に必要な語彙はどのようなものか ―社会科と理科の教科書の語彙調査をもとに―2023

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第8回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校低学年教科書のメタファー:抽象的な物事の捉え方の学習2023

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校社会科教科書における空間・移動のメタファー2023

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Organizer
      第7回上海師範大学・名古屋大学合同研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科教科書における容器のメタファー2023

    • Author(s)
      鷲見幸美・松浦光
    • Organizer
      第4回上海財経大学・名古屋大学合同研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科教科書の語彙調査 ―小学校で学習する語彙の特徴の抽出に向けて―2022

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科教科書の語彙調査 ―社会科共通語彙の特徴を探る―2022

    • Author(s)
      山本裕子・川村よし子・鷲見幸美
    • Organizer
      第 59 回 日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「初級日本語教科書出現語彙チェッカー」の開発2022

    • Author(s)
      本田ゆかり・川村よし子
    • Organizer
      CAJLE
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教科書に埋もれた比喩:「表演技法」としてではない比喩に着目した分析2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      第59回表現学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「小学校低学年教科書の多義語」2022

    • Author(s)
      鷲見幸美
    • Organizer
      第3回上海財経大学・名古屋大学合同研究会:ことばと思想―コロナ危機を越えて
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 頻度分析によるアニメの語彙的特徴の抽出2022

    • Author(s)
      山本裕子・本間妙・小川満梨奈
    • Organizer
      AATJ Annual Spring Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「コーパス分析システムの公開と日本語教育への活用」2021

    • Author(s)
      山本裕子・本間妙・Matthew Lanigan・川村よし子・小森早江子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(16th EAJS International Conference 2020共催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「文法項目」から見た「アニメの日本語」2021

    • Author(s)
      山本裕子
    • Organizer
      第57回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アニメに用いられる日本語-スクリプト分析による語彙的・文法的特徴の抽出の試み-2021

    • Author(s)
      山本裕子・小川満梨奈
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「リーディング・チュウ太の現状と課題」2021

    • Author(s)
      川村よし子
    • Organizer
      筑波大学シンポジウム「日本語語彙辞書を利用した新たな研究」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] <やさしい日本語>とリーディング・チュウ太」『<やさしい日本語>と日本語教育』2021

    • Author(s)
      川村よし子
    • Organizer
      日本語教育学会2021年度支部集会【関東支部】
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] いまさらだけど多文化共生ってなに?2022

    • Author(s)
      川口直巳(愛知教育大学), 西山幸子(愛知教育大学)
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      愛知教育大学 外国人児童生徒支援リソースルーム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 小学校教科書語彙リスト

    • URL

      https://shogakugoi.nihongo-de.com

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi