• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Participatory Kanji Learning System Utilizing a Global Network

Research Project

Project/Area Number 21K00640
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

Kurihara Yuka  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (50733482)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 早百合  聖心女子大学, 現代教養学部, 非常勤講師 (20276653)
関 かおる  神田外語大学, 教育イノベーション研究センター, 講師 (20730592)
尾崎 久美子 (渡辺久美子)  国際基督教大学, 教養学部, 課程上級准教授 (60201175)
本田 弘之  北陸先端科学技術大学院大学, グローバルコミュニケーションセンター, 教授 (70286433)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords漢字学習 / 語彙学習 / 参加 / システム / グローバルネットワーク / 個別化 / 画像 / スマートフォン / 動画教材 / 音声 / 映像 / 非漢字系日本語学習者 / 参加型
Outline of Research at the Start

現在、日本国内はもとより、日本企業の進出著しい海外諸国、特に東南アジアでも、日本企業で働くことを目標として日本語を学ぶ非漢字系日本語学習者が急増している。また、ヨーロッパやオセアニアなどの教育機関にも日本語学習者は多く存在している。これらの非漢字系学習者の恒常的な問題として漢字学習がある。本研究では、日本語学習が行われている国内外の教育者、外国人労働者の雇用企業とのネットワークを活かし、非漢字系学習者が、居住地、学習環境等に関わらず、長期的、能動的に漢字を学習できるグローバルネットワークシステムを創出する。そして、漢字学習を「発信し、選び、習得する」という能動的且つ、組織的な活動に転換させる。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on kanji learning, which poses a challenge for Japanese language learners from non-kanji backgrounds, analyzing the reasons for slow kanji acquisition and developing learning methods to sustain and enhance learners’ motivation. Specifically, first, based on a survey on the actual conditions of kanji learning conducted in four non-kanji countries overseas prior to this research period, we examined learning materials. Furthermore, to explore methods for making Kanji learning enjoyable for students, we conducted four workshops to explore ways for learners to study kanji “enjoyably” and gained new insights into Kanji learning. Subsequently, leveraging these insights, we developed an online kanji learning system and conducted trial operation and validation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本語教育が新たに直面している次の三つの課題の解決を目指すものである。1)外国人労働者受け入れ拡大により、非漢字系の学習者が学習意欲を維持して学べる漢字学習方法の必要性が高まっている。2)日本語学習者の増加と学習環境の多様化に伴い、学生以外の日本語学習者が増加している。3)日本語教師が不足している。これらの問題を解決するために本研究が開発した漢字学習システムは、次の四つの利点を持つものである。①ネット環境があれば、学習環境を選ばずどこでも学習できる。②日本語レベルを問わず、自律的に学習を進められる。③テキストがなくても学習できる。④日本語教師がいなくても学習できる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Issues in Production of Video Teaching Materials for Learning Vocabulary:Creating Video Teaching Materials Using Flashcards2023

    • Author(s)
      栗原由加・吉兼奈津子
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 8 Pages: 117-126

    • DOI

      10.32129/00000260

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      https://kobegakuin.repo.nii.ac.jp/records/293

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Issues in Conversational Business Japanese Education: Case Analysis of Internship Reports2022

    • Author(s)
      栗原由加・吉兼奈津子
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 7 Pages: 73-80

    • DOI

      10.32129/00000202

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      https://kobegakuin.repo.nii.ac.jp/records/232

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 参加型漢字学習システムの開発と検証2024

    • Author(s)
      栗原由加、関かおる
    • Organizer
      筑波大学CEGLOC日本語教育部門主催オンラインシンポジウム、第8回「未来志向の日本語教育」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字学習の個別化、グローバル化の試み2023

    • Author(s)
      栗原由加・関かおる・尾崎久美子
    • Organizer
      JSL漢字学習研究会第94回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 企業と留学生が協力して作る語彙学習教材2022

    • Author(s)
      栗原由加
    • Organizer
      第32回ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教師指導方式のインターンシップの開発と効果2021

    • Author(s)
      栗原由加
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第22回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 漢字ワーク

    • URL

      https://kanji.work

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 感じる漢字

    • URL

      https://www.kanjiru-kanji.jp/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi