• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

英語と体育の教科横断的授業モデルと評価法の開発

Research Project

Project/Area Number 21K00670
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUbe National College of Technology

Principal Investigator

伊藤 耕作  宇部工業高等専門学校, 一般科, 教授 (30580956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 二五 義博  海上保安大学校(国際海洋政策研究センター), 国際海洋政策研究センター, 教授 (60648658)
岡田 美鈴  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (90776543)
中村 成芳  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (20623995)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2024: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
KeywordsCLIL(内容言語統合型学習) / 教科横断的指導 / 授業モデル / 評価法
Outline of Research at the Start

体育の内容を学びながら言語の習得も同時に目指す教科横断的授業の可能性を探るために,近年,英語教育学の分野で注目されているCLIL(内容言語統合型学習)と呼ばれる学習者中心の外国語指導法に着目し,その利点や課題を検討してきた。本研究では,CLILを導入する国外の先駆的実践校等の取り組みを調査し,得られた知見を参考に,英語と体育の教科横断的授業モデルと評価法を開発する。

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2021-08-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi