• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Environment Factors and Learners' Psychological Need Satisfaction

Research Project

Project/Area Number 21K00677
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Ohki Mitsuru  京都大学, 人間・環境学研究科, 名誉教授 (60129947)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ヴィエル エリック  東京藝術大学, 学内共同利用施設等, 助教 (00637308)
杉山 香織  西南学院大学, 外国語学部, 教授 (00735970)
堀 晋也  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 助教 (00737546)
ムートン ジスラン  琉球大学, グローバル教育支援機構, 非常勤講師 (20761365)
長野 督  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 名誉教授 (30312408)
西山 教行  京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30313498)
柳 光子  愛媛大学, 法文学部, 教授 (60284387)
Graziani Jean  京都大学, 国際高等教育院, 特定講師 (60538437)
倉舘 健一  慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 講師(非常勤) (70407138)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学習環境要因 / オンライン授業 / 遠隔授業 / 対面授業 / 自己決定理論 / 動機づけ / 学習者の心理的欲求充足度 / 学習環境 / 学習者の心理的欲求 / 関係性
Outline of Research at the Start

学習環境が変わりつつある。ICT 環境が急速に改善され,実施できる授業形態の選択肢が増えた。それに対応するには,従来,授業者が教室で行っていた授業をそのままオンラインで再現するだけでは不十分である。教室での対面授業で満たされていた学習者の心理的欲求がオンライン授業では十分に満たされない可能性がある。授業者には,どのような学習環境であっても,学習者の心理的欲求充足を考慮した授業を実施して,学習者の動機づけを保持,強化することが求められている。本研究では,どの学習環境要因,特に授業形態が学習者のどの心理的欲求充足度とより深く関係しているかをフランス語学習者を被験者にして解明する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine online classes in language teaching from a motivational perspective. The questionnaire conducted in this study, which aimed to investigate students' attitudes toward the French teaching format, was based on Deci & Ryan's self-determination theory, which serves as the theoretical framework of the study. The theoretical framework of this theory is Deci & Ryan's self-determination theory, which deals with motivation based on a scale of self-determination, which is the degree of recognition of one's own initiative in an activity. The factors that influence self-determination are basic psychological needs for competence, autonomy, and relationships, respectively. The study revealed that the form and content of online classes have various effects on learner motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた結果は、対面授業が中心となっている現在、教室での活動をより効率良くするためには「教室外でもできることは教室外で」という視点を持つことが改めて重要になることを示唆している。オーラル、非オーラルに関係なく、オンラインを活用して教室での活動の前に予習や下調べなどの準備に充てる、あるいは反対に復習や学習したことを応用した課題に取り組む回を設けるといったことが考えられる。コロナ禍での経験,そこで得られた知見やノウハウは今後の教育の基盤になりえるのではないだろうか。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (64 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 1 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 7 results) Book (5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] ポストコロナ時代の言語教育におけるオンライン授業のあり方-フランス語学習者の心理的欲求に関するアンケート調査を踏まえて-2024

    • Author(s)
      堀 晋也
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 18 Pages: 40-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L'impact des facteurs lies a l'environnement d'apprentissage sur la motivation et les besoins psychologiques fondamentaux des apprenants de francais2024

    • Author(s)
      HORI Shinya
    • Journal Title

      Revue japonaise de didactique du francais

      Volume: 19

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「旅するフランス語」からR18+「恋するフランス語」へ ― MTとコミュニケーションの身体性 ―2023

    • Author(s)
      大木充
    • Journal Title

      RENCONTRES

      Volume: 37 Pages: 7-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analyse lexicale des verbes utilises a l'oral par les apprenants japonais du francais selon leur duree de sejour en pays francophone2023

    • Author(s)
      Kaori Sugiyama
    • Journal Title

      quatrieme colloque international de l'ATPF

      Volume: - Pages: 332-357

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Les changements des progressions d’enseignement du FLE en contexte universitaire japonais : analyse des manuels japonais de FLE de ces 35 dernieres annees2023

    • Author(s)
      Ghislain Mouton
    • Journal Title

      Journee pedagogique de la langue francaise 2022

      Volume: - Pages: 9-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fiche 3 Les marches du monde Trois pommes, s'il vous plait2023

    • Author(s)
      Mayo Oyama & Nishiyama Noriyuki
    • Journal Title

      Cynthia Eid, Judith Patouma, (ed.) Plurilinguisme et pluriculturalisme, Cle International

      Volume: - Pages: 210-220

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複言語教育のなかの「媒介」の多義性2023

    • Author(s)
      西山教行
    • Journal Title

      複言語教育の探求と実践(くろしお出版)

      Volume: - Pages: 1-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複言語・異文化間教育の新しい展開ー「多様性の創造性」とCARAPー2023

    • Author(s)
      大木充
    • Journal Title

      複言語教育の探求と実践(くろしお出版)

      Volume: - Pages: 59-80

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学言語と複言語ー教科ごとの知の構築における言語の役割と機能ー2023

    • Author(s)
      マリザ・カヴァリ, 倉舘健一(訳)
    • Journal Title

      複言語教育の探求と実践(くろしお出版)

      Volume: ー Pages: 21-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Stagnation of ELP and Its Prospects after Publication of the CEFR-CV2022

    • Author(s)
      堀晋也
    • Journal Title

      Language teacher education : JACETSIG-ELE journal

      Volume: 9(2) Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relation entre la competence en comprehension ecrite et la connaissance lexicale au niveau A2 en francais chez les etudiants japonophones2022

    • Author(s)
      Kaori SUGIYAMA
    • Journal Title

      SHS Web of Conferences

      Volume: 138 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1051/shsconf/202213806019

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Towards a Verb Profile: distribution of verbal tenses in FFL textbooks and in learner productions2022

    • Author(s)
      Nami Yamaguchi, David Alfter, Kaori Sugiyama, Thomas Francois
    • Journal Title

      Proceedings of the 11th Workshop on NLP for Computer Assisted Language Learning

      Volume: - Pages: 123-142

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Statistical analysis of the impact of the e-learning platform Furago on French learners’ listening skills2022

    • Author(s)
      Derible, A., & Wiel, E
    • Journal Title

      Australian Journal of Applied Linguistics

      Volume: 18(1) Pages: 137-161

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍における愛媛大学法文学部『基礎外国語』の教育実践 ── 教員による授業の取り組みと学生アンケート調査の結果を中心に2022

    • Author(s)
      柳  光 子
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル(愛媛大学 教育・学生支援機構)

      Volume: 21 Pages: 75-84

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人フランス語学習者の音読における流暢さの測定 -時間的尺度の観点から-2021

    • Author(s)
      寺田雄輝, 杉山香織
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 24 Pages: 23-41

    • NAID

      40022811131

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 受容語彙知識に基づく読解得点予測の可能性 - A2レベルのフランス語学習者を対象に2021

    • Author(s)
      杉山香織
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 24 Pages: 42-60

    • NAID

      40022811133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] これからの外国語教育に翻訳AI・生成AIをどのように取り込むかー作成したフランス語の教科書の場合2024

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      大阪大学サイバーメディアセンター ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アンリ・オレックの自律学習を巡って2024

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      京都大学西山研究室 特別講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ChatGPTとSoft CLILはベストマッチ!2024

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      関西フランス語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 翻訳AIを使いこなすにはどんな文法知識が必要なのか2024

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      関西フランス語教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 翻訳AI・生成AIを積極的に導入する授業のための教科書作成2023

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      北海道大学研究集会2023「ポストコロナ時代の言語教育におけるオンライン授業と翻訳AI・生成AIへの対応に関する研究」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] AI が逆立ちしてもできないこと―新しい局面に入った外国語教育2023

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      琉球大学公開研究会 「日本の外国語教育と文法教育」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 翻訳AI・生成AIを用いるフランス語のCLIL教材作成2023

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      青山学院大学公開セミナー2023 「AIとこれからの外国語教育 教師は新しい局面にどう向き合うか」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナ時代にオンライン授業は不要か?-学習者の心理的欲求に関するアンケート調査を踏まえて-2023

    • Author(s)
      堀 晋也
    • Organizer
      北海道大学研究集会2023「ポストコロナ時代の言語教育におけるオンライン授業と翻訳AI・生成AIへの対応に関する研究」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Approches de recherches sur la production orale des apprenants du francais a l'ere du numerique2023

    • Author(s)
      Kaori Sugiyama
    • Organizer
      5e congres de la commission Asie-Pacifique de la FIPF et 18e seminaire regional de recherche francophone (CREFAP-OIF)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] AIを活用したプロジェクト型学習 - ホームページ作成を通して2023

    • Author(s)
      杉山香織
    • Organizer
      琉球大学公開研究会 「日本の外国語教育と文法教育」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Diversite methodologique dans l’enseignement/apprentissage du FLE en contexte universitaire japonais : reflexions basees sur l’analyse des manuels japonais de FLE2023

    • Author(s)
      Ghislain Mouton
    • Organizer
      CoSe CAP2023フランス語教育国際大会@シンガポール(NUS)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの公教育における複言語・複文化主義2023

    • Author(s)
      柳 光子
    • Organizer
      愛媛大学法文学部「文化的多様性をめぐる人文学的研究 ─シーズ探求」研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Comment interpreter la mediation dans les deux CECR ?2023

    • Author(s)
      Nishiyama Noriyuki
    • Organizer
      日本フランス語教育学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] EUは言語的多様性をどのように振興するか2023

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      九州大学EUセンター主催ジャン・モネ・シンポジウム「ヨーロッパ市民の育成と現在の到達点」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Le VC-CECR(2020) traduit-il la philosophie du CECR (2001) ?2023

    • Author(s)
      Nishiyama Noriyuki
    • Organizer
      国際フランス語教授連合アジア太平洋委員会地域大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業、対面授業、好きなのはどちら?2023

    • Author(s)
      堀晋也、長野督
    • Organizer
      国際研究集会 2023:複言語主義の多元性をめぐって
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] les changements des progressions d’enseignement du FLE en contexte universitaire japonais : analyse des manuels japonais de FLE de ces 35 dernieres annees2023

    • Author(s)
      Ghislain Mouton
    • Organizer
      第37回関西フランス語研究会 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR(2001)とCEFR補遺版(2020)における「媒介・仲介」の展開について2023

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      CEFR,CEFR補遺版の仲介(媒介)活動と複言語・異文化間教育の接点ー日本語と外国語ー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 仲介活動とダイバーシティ・マネジメントと複言語・異文化間教育2023

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      EFR,CEFR補遺版の仲介(媒介)活動と複言語・異文化間教育の接点ー日本語と外国語ー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における複言語・異文化間教育の社会的ニーズ2023

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      第37回関西フランス語研究会 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 旅するフランス語」からR18+「恋するフランス語」へ ― MTとコミュニケーションの身体性 ―2023

    • Author(s)
      大木充
    • Organizer
      第37回関西フランス語研究会 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 対面授業は動機づけ、自律学習能力にとって有効な授業形態か?2022

    • Author(s)
      堀晋也
    • Organizer
      第2回研究集会「 日本のフランス語教育の争点2022 」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] フランス語学習者の自由会話における使用語彙レベル分析 ; 留学経験による比較2022

    • Author(s)
      杉山香織
    • Organizer
      日本ロマンス語学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Relation entre la competence en comprehension ecrite et la connaissance lexicale au niveau A2 en francais chez les etudiants japonophones2022

    • Author(s)
      Kaori SUGIYAM
    • Organizer
      8e Congres Mondial de Linguistique Francaise
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] フランス語学習者のスピーキングにおける使用動詞の横断的分析2022

    • Author(s)
      杉山香織
    • Organizer
      外国語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Towards a Verb Profile: distribution of verbal tenses in FFL textbooks and in learner productions2022

    • Author(s)
      Nami Yamaguchi, David Alfter, Kaori Sugiyama and Thomas Francois
    • Organizer
      1th NLP4CALL workshop
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Adaptations, attentes et desillusions curriculaires dans les programmes de FLE au sein des universites japonaises : Quelles lecons tirer de la periode avril 2020-mars 2022 ?2022

    • Author(s)
      Ghislain Mouton
    • Organizer
      第2回研究集会「日本のフランス語教育の争点2022」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Le cours de francais : une experience de "mobilite sur place" pour les etudiants japonais2022

    • Author(s)
      Jean-Francois Graziani
    • Organizer
      第2回研究集会「日本のフランス語教育の争点2022」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 機械翻訳に教師と学生はどのように向き合えばよいのか2022

    • Author(s)
      倉舘健一
    • Organizer
      第2回研究集会「日本のフランス語教育の争点2022」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Les enseignants natifs sont-ils necessaires pour enseigner le francais au Japon ?2022

    • Author(s)
      Jean-Francois Graziani
    • Organizer
      大木科研公開研究集会. https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1076/?video_id=16766
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育・学習目的の変遷ーまだ実用目的でフランス語を教える必要があるのか2022

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      大木科研公開研究集会. https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1076/?video_id=16776
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] AI時代の教授法ー必要なのはどんな教授法か2022

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      大木科研公開研究集会. https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1076/?video_id=16747
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 機械翻訳に教師と学生はどのように向き合えばよいのか2022

    • Author(s)
      倉舘健一
    • Organizer
      大木科研公開研究集会. https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1076/?video_id=16757
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教授形態に関するアンケートの中間報告-オンライン遠隔授業と対面授業,学生は本当に対面授業が好きなのか2022

    • Author(s)
      堀 晋也
    • Organizer
      大木科研公開研究集会. https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1076/?video_id=16764
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教室の再発見:知識の伝達または共同構築の空間としての教室とWeb会議室2021

    • Author(s)
      杉山香織, 大山大樹, 茂木良治, 姫田麻利子
    • Organizer
      日本フランス語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CEFRLexを用いた学習者言語研究と授業内活動への応用2021

    • Author(s)
      小澤南海, 山口奈美, 杉山香織
    • Organizer
      日本フランス語教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フランス語 A2 レベルの読解得点と語彙知識との関係2021

    • Author(s)
      杉山香織
    • Organizer
      外国語教育学会第25回研究報告大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Table ronde autour de l’enseignement co-modal et video de promotion de l’enseignement du francais (regard des apprenants sur les enseignants)2021

    • Author(s)
      Kaori SUGIYAMA
    • Organizer
      Webinaire : Journee internationale du prof de francais
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン研修を含むフランス言語文化研修プログラムならびに 事前学習教材の開発2021

    • Author(s)
      柳  光 子
    • Organizer
      令和3年度愛媛大学教育改革シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CARAP(FREPA)とAI時代に求められる教授法2021

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      日本外国語教育推進機構(JACTFL)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語は,コミュニケーションの道具としての教育に徹し,複言語主義教育は,それ以外の外国語にまかせなさい2021

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      「ヨーロッパ言語共通参照枠」に関する批判的言説の学説史的考察研究会 https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1045/
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 複言語主義の起源を求めて2021

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      「ヨーロッパ言語共通参照枠」に関する批判的言説の学説史的考察研究会. https://ocw.kyoto-u.ac.jp/course/1045/
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 多言語化する学校と複言語教育2022

    • Author(s)
      大山 万容、清田 淳子、西山 教行
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353937
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] フランス語で楽しむプリンセス・ストーリー2022

    • Author(s)
      西村 亜子 Contributors 佐藤真留久, 倉舘 健一
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      IBCパブリッシング
    • ISBN
      9784794606952
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] CEFRの理念と現実 理念編 言語政策からの考察2021

    • Author(s)
      西山 教行、大木 充
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248669
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] CEFRの理念と現実 現実編 教育現場へのインパクト2021

    • Author(s)
      西山 教行、大木 充
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248676
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 異文化間教育2021

    • Author(s)
      マルティーヌ・アブダラ=プレッツェイユ、西山 教行
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      白水社
    • ISBN
      9784560510438
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Colloque International 2023 La diversite et la pluralite du plurilinguisme2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-03-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi