• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Demonstrative Study on Cultivating Plurilingual Competence in a Japanese Upper Secondary School

Research Project

Project/Area Number 21K00679
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

吉村 雅仁  奈良教育大学, 教育連携講座, 教授 (20201064)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords複言語教育 / 言語意識 / 多元的アプローチ / 複文化教育 / 高等学校 / 外国語教育 / 能力としての複言語主義 / 価値としての複言語主義 / 複言語能力
Outline of Research at the Start

小学校から高等学校にかけて専ら英語が強調される日本の外国語教育の中で、英語以外の外国語を扱う高等学校が一定数存在する。欧州の『ヨーロッパ共通参照枠』で指摘されるように、複言語能力の育成がメタ言語的認識を向上させ社会言語能力・言語運用能力を伸ばすとすれば、日本の外国語教育においても複言語教育は今後の言語教育政策を考える上でも注目に値する。
そこで本研究では、複言語能力育成のためのカリキュラムや評価ツールの検討を行いながら、学習者のメタ言語的認識および複言語能力の意識化がどの程度向上するかを継続的に評価し、それが結果的に彼らの日本語、英語を含む言語運用能力に与える影響を明らかにすることを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

これまで奈良県立国際高校のカリキュラムにおける学習成果として、各言語能力に関する自己評価、自身の言語レパートリーや言語そのもの、また言語学習に関する意識を測定、発表してきた。本研究の当初の学術的問い「複言語教育が学習者の言語意識(メタ言語的認識、複言語能力の意識化、多様性への開かれた態度)および各言語の社会言語能力や運用能力にどのような影響を与えるのか」に関わって、その答えが明らかになりつつある。
本年度は、複言語能力に加え、複文化能力の伸長を目指す授業の構想、実施およびカリキュラム内の「言語への目覚め」活動のためのさらなる教材開発に焦点をあて、大学院生や他大学の研究者とともに、教材開発や授業実践を共に行い、その成果を7月にデンマークで開催されたEDiLiC国際大会で発表を行った。
・Developing Intercultural Competence of Secondary School Students in Plurilingual Education (YOSHIMURA, Masahito and OTTOSON, Kevin)
・The Practice of Plurilingual, Pluricultural, and Language Awareness Education in a Japanese Elementary School: Results of the Implementation of Plurilingual Lessons for One Semester (TAKEUCHI, Nicole and YOSHIMURA, Masahito)
最終年度である次年度は、対象高校の3年間の成果について、事例的に一人の生徒を取り上げながら、このカリキュラムが学習者に与える言語運用能力・言語意識への影響を明らかにする予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

上記のように、本研究の学術的問い「複言語教育が学習者の言語意識(メタ言語的認識、複言語能力の意識化、多様性への開かれた態度)および各言語の社会言語能力や 運用能力にどのような影響を与えるのか」は順調に明らかになりつつあり、最終的には学習者のみならず担当する教員の意識まで踏み込むことができそうである。

Strategy for Future Research Activity

来年度は最終年度であるため、本研究が対象とする複言語教育カリキュラムの成果として、学習者の言語運用能力、言語意識、複言語教育に関する教員の意識を公開し、今後同様のカリキュラムを実施する際の課題も抽出する予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 「世界の言語」の教育実践とその学び ―5言語必修の多言語授業と国際交流―2023

    • Author(s)
      中尾雪路、高野正之、三好アンジェラ、橋野勇、栗森幸穂、金田蒼馬、植田晴香、吉村雅仁
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 11 Pages: 153-162

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校生による小学生のための多言語授業--協働的実践による言語意識への効果--2022

    • Author(s)
      吉村雅仁・高谷文也
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 10 Pages: 227-236

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の高等学校における複言語教育の試み:5言語必修の多言語授業と言語意識活動2021

    • Author(s)
      吉村雅仁・中尾雪路・水本祐之
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 9 Pages: 82-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Developing Intercultural Competence of Secondary School Students in Plurilingual Education2023

    • Author(s)
      YOSHIMURA, M. and Ottoson, K
    • Organizer
      10th International Conference of the Education and Linguistic and Cultural Diversity Association
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Practice of Plurilingual, Pluricultural, and Language Awareness Education in a Japanese Elementary School: Results of the Implementation of Plurilingual Lessons for One Semester2023

    • Author(s)
      YOSHIMURA, M. and TAKEUCHI, N.
    • Organizer
      10th International Conference of the Education and Linguistic and Cultural Diversity Association
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multilingual Lessons Conducted by High School Students for Primary School Students: A Collaborative Practice and its Effects on Students’ Language Awareness and Use2022

    • Author(s)
      YOSHIMURA Masahito & TAKATANI Fumiya
    • Organizer
      IALIC (International Association for Languages and Intercultural Communication) Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Organisation d’une experience d’enseignement plurilingue dans une ecole secondaire japonaise2021

    • Author(s)
      YOSHIMURA, Masahito, NAKAO, Yukiji and MIZUMOTO Hiroyuki
    • Organizer
      9th International Congress of Association EDiLiC
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi