• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Moodleを活用したオンライン国際交流・協働型中国語教育モデルの開発

Research Project

Project/Area Number 21K00699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

曲 明  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (60727064)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齋藤 貴志  麗澤大学, 外国語学部, 准教授 (30406665)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsオンライン国際交流 / オンライン協働学習 / 異文化理解 / 中国語教育
Outline of Research at the Start

本研究は、大学における第二外国語としての中国語教育のあり方を、中国語の習得と同時に“異文化理解能力を促進する”という点からとらえ直し、Moodle(教育/学習管理システム)を活用して中国の日本語学習者とのオンライン国際交流・協働活動をカリキュラムに取り入れ、中国の大学と連携して授業を展開する新しい中国語教育モデルを開発するものである。そのために、オンライン国際交流・協働を行うためのタスクや、中国語運用能力の評価指標等を開発し、教育実践を実施すると共に、教育/学習成果も検証する。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度、大学からの海外派遣により、当初予定されていた研究計画に沿った研究は行われなかった。しかしながら、遅れた分を取り戻すため、2024年度にそれを補い、研究を行う予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

2023年度には大学から海外に派遣されたため、予定されていた研究を行えなかった。遅れた分を2024年度で補い、研究を行う予定である。

Strategy for Future Research Activity

2024年度では、オンライン国際交流・協働を取り入れた中国語教育実践が、参加者の中国語学習や異文化理解能力の育成にどの程度寄与するのかを検証するため、準実験計画を立て、実験群と統制群を作り、当該教育実践の効果をより詳しく検証する予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Creating Sustainable Collaboration through Collaborative Online International Chinese Language Learning.2023

    • Author(s)
      Qu Ming
    • Journal Title

      The Journal of Modernization of Chinese Language Education.

      Volume: 23 Pages: 1-13

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学初修中国語教員3つのジレンマとその解法 ―FLint system による大人数クラス HyFlex 授業分析を通して2023

    • Author(s)
      曲明、砂岡和子
    • Journal Title

      言語EXPO 2023 予稿集

      Volume: 0 Pages: 1-2

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 1)Evaluating the Impact of Virtual Exchange on a Chinese Language Class in Japan2021

    • Author(s)
      Qu Ming & Eric Hagley
    • Journal Title

      Journal of Technology and Chinese Language Teaching

      Volume: 12(2) Pages: 49-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] In Search of ‘Best Practice’ in Moodle-enabled Blended Learning for Chinese Language Teaching2021

    • Author(s)
      Qu ming & Zhao ping
    • Journal Title

      Conference Paper of the 12th International Symposium on Modernization of Chinese Language Teaching

      Volume: 1 Pages: 316-334

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Creation of Moodle-Delivered Online Tests for Chinese Language Classes in Japan2021

    • Author(s)
      Qu Ming, Laura Kudo, Eric Hagley
    • Journal Title

      (Proceedings of the 11th International Conference on Technology and Chinese Language Teaching

      Volume: 1 Pages: 76-82

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effectiveness of Collaborative Online International Learning in Chinese Language Teaching2023

    • Author(s)
      Qu Ming
    • Organizer
      Tradition and Innovation, within and beyond campus Seminar on Chinese Language Teaching in UK Universities
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学初修中国語教員3つのジレンマとその解法 ―FLint system による大人数クラス HyFlex 授業分析を通して2023

    • Author(s)
      曲明、砂岡和子
    • Organizer
      言語EXPO2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学生を指すー潜在的期待からの教学再考2022

    • Author(s)
      砂岡和子、王松、杉江聡子、曲明
    • Organizer
      日本中国語学会 関東支部会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A case Study of Hyflex Implementation in a Chinese Language course Focusing on Students’ Perceptions of the Community of the Inquiry2022

    • Author(s)
      曲明(Qu Ming)
    • Organizer
      Modernization of Chinese Language Teaching
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hyflex形式中国語授業の実施及びその授業評価2022

    • Author(s)
      曲明
    • Organizer
      日本中国学会北海道支部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Creation of Moodle-Delivered Online Tests for Chinese Language Classes in Japan2021

    • Author(s)
      Qu Ming, Laura Kudo, Eric Hagley
    • Organizer
      The 11th International Conference and Workshops on Technology and Chinese Language Teaching
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In Search of ‘Best Practice’ in Moodle-enabled Blended Learning for Chinese Language Teaching2021

    • Author(s)
      Qu ming & Zhao ping
    • Organizer
      the 12th International Symposium on Modernization of Chinese Language Teaching
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Leaderful Classroom Pedagogy Through a Multidisciplinary Lens: Merging Theory with Practice2023

    • Author(s)
      Qu Ming(分担)
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      Springer Nature
    • ISBN
      9789819966554
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 《数字化国際中国語教育》2022

    • Author(s)
      曲明(分担)
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      清華大学出版社
    • ISBN
      9787302621898
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi