• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effectiveness of feedback: Investigations into variables affecting second language learning

Research Project

Project/Area Number 21K00700
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Wataru Suzuki  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (60549640)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords筆記訂正フィードバック / フィードバック処理の認知 / フィードバック処理の感情 / 書き直し / 新作文 / 言語項目 / 直接訂正 / 第二言語習得 / フィードバック処理の情意 / 正確さ / フィードバック / 環境要因 / 学習者要因 / 学習者内要因 / 学習者外要因 / 振り返り / 誤り
Outline of Research at the Start

本研究は、大学生、小・中・高等学校の学習者を対象とし、フィードバックの効果とそれに影響を及ぼす要因の解明に関するものである。具体的には、学習者内要因(習熟度、不安、適性等)や学習者外要因(フィードバックの種類、文法項目等)がフィードバックの効果をどの程度説明できるのかを解明する。その際、当該分野で用いられてこなかった研究手法(重回帰分析等)を用いる。最後に、教師がフィードバックを与える際に考慮しなければならない点を整理し、小・中・高等学校及び大学等の外国語教師と共有する。

Outline of Final Research Achievements

Written corrective feedback has been found to improve the accuracy of second language writing, with its effectiveness gradually recognized over approximately 30 years of research. Various factors influence the effectiveness of this feedback, including the type of corrective feedback, the type of target language items, the format of the composition, and whether there is rewriting involved. External factors such as these, along with internal factors like the learner’s proficiency and anxiety, play a role. This study shows that the impact of direct written corrective feedback is associated with the language items and the thoughts and feelings of the learners during the feedback processing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、第二言語作文における筆記訂正フィードバックの効果と、その影響を受ける要因を探求しています。本研究を通して、筆記訂正フィードバックは一般に作文の正確さを向上させますが、その効果は言語項目の種類やフィードバック処理時の学習者の感情や認知によって変わる可能性があることを示唆している点に学術的な意義があります。本研究を通して、教師は筆記訂正フィードバックを行う際にはどの項目にフィードバックするのか、学習者の感情や認知に寄り添うサポートが重要であることを示唆してる点が社会的意義になります。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 第二言語ラィティングにおける書記訂正フィードバックとその振り返り、書き直しに関する態度と行動:認知モデルの提案と予備的調査の報告2022

    • Author(s)
      齋藤玲・鈴木渉
    • Journal Title

      東北英語教育学会紀要

      Volume: 42 Pages: 49-64

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Impacts of cognitive and emotional reactions to feedback and error types on second language writing2023

    • Author(s)
      Wataru Suzuki & Ryo Saito
    • Organizer
      American Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 直接訂正が作文の正確さに及ぼす効果―誤りの種類は影響するか―2023

    • Author(s)
      齋藤玲・鈴木渉
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] L2ライティング学習における態度の個人差:認知モデルの提案と調査報告2022

    • Author(s)
      齋藤玲・鈴木渉
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング研究における筆記データ-理論・方法・実践-2022

    • Author(s)
      鈴木渉
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究会2022年度第2回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ブックレット言語心理学概説2023

    • Author(s)
      西原哲雄・鈴木渉
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      4758913439
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] イラストで見る全単元・全時間の授業のすべて 外国語 中学校2年2022

    • Author(s)
      大城賢・鈴木渉
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      449104791X
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi