• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical Approaches Referencing Washback and the CEFR for Developing Learners in Elementary School English Education"

Research Project

Project/Area Number 21K00723
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokusei Gakuen University Junior College

Principal Investigator

Shiratori Kingo  北星学園大学短期大学部, 短期大学部, 教授 (40733689)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 志村 昭暢  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60735405)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords小学校外国語 / 授業分析 / COLT / 指導観 / コミュニケーション志向性 / ビリーフ / コミュニケーション / 質的分析 / テスティング / Washback / CEFR / 英語4技能テスト / 小学校英語教育 / washback / stakeholders
Outline of Research at the Start

2020年度から導入された小学校の英語教育について、英語教育の効果を高めるためには、学習者の英語力や学習意欲に直接的な影響を及ぼす教授法や学習評価の工夫が最も重要であるという視点から、特に英語による授業が及ぼす児童の英語力への影響について国際通用性の高い尺度を参照して解明するとともに、学習者の学習意欲を促進する学習評価やフィードバックの在り方を提案する。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the teaching and assessment of English education in elementary schools in Japan. Research papers were published in 2022 at the Japan Association of English Teaching in Elementary Schools and in 2023 at the Japan Association for the Study of Teaching English to Children and in international academic journals.
In this study, the Communicative Orientation of Language Teaching (COLT) observation scheme was used to analyze foreign language classes in elementary schools. Through COLT, the characteristics of each teacher's class could be objectively captured using the indicator of communicative orientation. Additionally, the study examined how teachers' teaching histories and beliefs influenced the forms and content of classroom activities. The results confirmed that teachers' experiences and beliefs had a significant impact on classroom activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校外国語授業をコミュニケーションの視点から分析することは、小学校の英語教育の向上に新たな洞察と創造的な提案をもたらすと考えられる。授業担当者の指導歴や指導観の特徴を分析し、授業の活動形態や指導内容に対する影響を考察することで、小学校の教員同士の相互理解を促進し、気づきをもたらす要素を同定することができる。また、COLTによる授業分析と半構造化面接によるリフレクションを組み合わせることで、高い妥当性と信頼性を備えた調査手法を構築し、関連研究分野への応用が期待される。これらのアプローチは、小学校英語教育の質を向上させるための有効な手段となることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Assessing an observation tool's effectiveness for reflection among English educators in Japanese elementary schools2024

    • Author(s)
      白鳥金吾、志村昭暢
    • Journal Title

      The proceedings of the 25th International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics

      Volume: 18 Pages: 223-244

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コミュニケーションを視点とした外国語科授業の改善―授業分析によるリフレクションの効果―2023

    • Author(s)
      白鳥金吾、志村昭暢
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会 JASTEC Journal

      Volume: 42 Pages: 111-126

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] COLTを用いた専科教員による小学校外国語授業の分析2023

    • Author(s)
      白鳥金吾、志村昭暢
    • Journal Title

      北星学園大学教職課程年報

      Volume: 6 Pages: 93-105

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業分析の手法を用いた外国語科授業の比較 ― 教師の指導観がどのように影響するのか ―2022

    • Author(s)
      白鳥 金吾、志村 昭暢
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 22 Pages: 86-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Assessing an Observation Tool's Effectiveness for Reflection among English Educators in Japanese Elementary Schools2024

    • Author(s)
      白鳥金吾、志村昭暢
    • Organizer
      The 25th International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業者の経験や指導観が英語授業にどのような影響を与えるかー授業分析、半構造化面接からみえてきたこと2023

    • Author(s)
      白鳥金吾、志村昭暢
    • Organizer
      北海道英語教育学会 授業実践フォーラム 2023年度第1回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーションを視点とした外国語科授業の改善2022

    • Author(s)
      白鳥金吾、志村昭暢
    • Organizer
      2022年度小学校英語教育学会(JES)四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 授業分析の手法を用いた外国語科授業の比較2021

    • Author(s)
      白鳥 金吾、志村 昭暢
    • Organizer
      2021年度JES関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi