• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring the mechanisms of cross-cultural understanding in interactions through an analysis of teacher inquiry processes

Research Project

Project/Area Number 21K00746
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

渡辺 彰子  立命館大学, 言語教育センター, 嘱託講師 (70579466)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords異文化間コミュニケーション / コミュニケーション方略 / トランザクト対話 / 遠隔共同授業 / 異文化間相互理解 / 対話 / インタビュー方略 / 異文化間理解 / 談話分析
Outline of Research at the Start

本研究では,大学生と教員間の相互理解のある「対話」に焦点をあて,トランザクト対話分類法を用いて会話分析を行うことによって,異文化間相互理解を深める対話のメカニズムを解明し,英語による異文化間理解を深めることに役立てる。教員から学生への問いかけに焦点をあてた会話分析と教員のファシリテーターとしての役割分析を検証することにより,コールバーグの発達理論を枠組みとしたトランザクト対話分類法を英語教育の分野へ応用する可能性を探る。これにより,語学研修や異文化体験の準備段階において,対話能力向上のための指針を提示する。結果的に,学習者や教員が異文化理解に応用可能なコミュニケーション方略となることを目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,相互理解のある「対話」に焦点をあて,道徳性発達理論を枠組みとしたトランザクト分類法を実際の現場の状況に当てはめて,会話を分析することにより,異文化間相互理解を深める対話のメカニズムを解明することである。従って,異文化理解を深めるための対話方略を提示するために,異なる視点から様々な現場を観察し,言語使用について観察を行った。
初年度である2021年は,異文化理解を深めるための学習を行うFUJEN大学と大阪の小学校の現場に入り,経験豊富な教員による異文化理解の授業が行われている複数の教室を観察した(学会発表7本,雑誌論文2本)。2022年は,FUJEN大学との遠隔共同授業を引き続き観察し,現地の大学を訪問した(学会発表4本,雑誌論文2本)。2023年度においては,実際に日本の大学現場で教鞭をとり,台湾とタイ王国の2か国で遠隔共同授業を行った。これら共同授業の実施を通して得られたデータ分析により,対話にかかる時間や対応が微妙に国ごとに異なることがわかった(学会発表4本,雑誌論文3本)。
このような3年間の継続的な授業観察と教育実践から,教師の問いかけのみならず,日本人英語学習者が様々な異文化間において生じる誤解にも焦点をあてるに至った。今後の研究の足掛かりとして,相互理解とみなすことができる対話がどのように生じていくか,どのように理解が促されるかを調査するきっかけとなった。
今後は遠隔共同授業の現場で起きた状況に即した文献調査も新たに必要となったため,異文化間での相互理解が促されている状況を照らし合わせ,新たに文献研究を行う。また,現在の相互理解の過程が示された映像を見直すとともに,相互理解を妨げる要因についても探る予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

研究実績の概要で述べたように,異文化理解がどのように促されているかを過去の研究と照らし合わせる必要があり,実際の現場状況が把握できる映像データを整理し,見直し,学習者の誤解が生じる場面映像を分離,分析する必要が生じた。相互理解を妨げる要因について探ることに至ったが,遠隔共同授業の現場で起きた状況に即した文献調査も新たに必要となる。従って,実際に予測していたよりも時間を要する必要があり,おおむね順調ではあったが,全体的には遅れている。

Strategy for Future Research Activity

相互理解のある「対話」に焦点をあて,道徳性発達理論を枠組みとしたトランザクト分類法で会話を分析するが,文献調査から新たな手法も加える可能性も考慮したい。異なった国との遠隔教育現場に立つことで,研究の枠を広げる必要がある。異文化間で相手国の文化的要因も考慮し,対話に関する調査を引き続き行う予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] オンライン国際交流への学生の主体的参加を促す取り組み ―小グループ制による日本文化の紹介プロジェクト―2024

    • Author(s)
      渡辺彰子
    • Journal Title

      立命館食科学研究

      Volume: 9 Pages: 63-78

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Fostering cross-cultural communication in an English-medium remote collaboration course between Japan and Taiwan: Through tea sensory evaluation2023

    • Author(s)
      Kazuharu Owada, Satomi Kunieda, Rika Takeda, Akiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 27 Pages: 73-74

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Enhancing Cross-Cultural Engagement and Language Learning: Insights from a Remote Collaborative Course Between Taiwan and Japan in the University Context2023

    • Author(s)
      Akiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 27 Pages: 75-76

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Interview Strategies Through Comparison of Interviewer Utterances2022

    • Author(s)
      Akiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 26 Pages: 35-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日台遠隔共同授業であるGastronomic SciencesⅠの実践報告ー日本人学生へのインタビュー調査からみる学習成果ー2022

    • Author(s)
      竹田里香, 渡辺彰子, 大和田和治
    • Journal Title

      立命館食科学研究

      Volume: 7 Pages: 227-235

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 対話的・主体的で深い学びを育てる小学校英語教育ーインプロを授業に取り入れる試みー2021

    • Author(s)
      竹田里香, 渡辺彰子, 大和田和治
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国会論集

      Volume: 47 Pages: 99-100

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人大学生の英語使用および英語学習に対する意識の変化ー日台の遠隔共同授業を通してー2021

    • Author(s)
      竹田里香, 渡辺彰子,大和田和治
    • Journal Title

      The JACET International Convention Proceedings: The JACET 60th Commemorative International Convention

      Volume: - Pages: 251-252

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] ことばの結びつき活動における話し合いー英文解釈の理解を深めるー2023

    • Author(s)
      渡辺彰子
    • Organizer
      第23回小学校英語教育学会(JES)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Enhancing Cross-Cultural Engagement and Language Learning: Insights from a Remote Collaborative Course Between Taiwan and Japan in the University Context2023

    • Author(s)
      Akiko Watanabe
    • Organizer
      The 27th PAAL International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Fostering Cross-Cultural Communication in an English-Medium Remote Collaboration Course Between Japan and Taiwan: Through Tea Sensory Evaluation2023

    • Author(s)
      Kazuharu Owada, Satomi Kunieda, Rika Takeda, Akiko Watanabe
    • Organizer
      The 27th PAAL International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイの学生との遠隔国際交流における日本人学生の英語に関する気づき2023

    • Author(s)
      渡辺彰子
    • Organizer
      大学英語教育学会 九州・沖縄支部 第33回支部研究大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ことばの結びつき活動における児童の気づき「have研究」の試み2022

    • Author(s)
      竹田里香, 北野ゆき, 渡辺彰子, 大和田和治
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)第22回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring Interview Strategies Through Comparison of Interviewer Utterances2022

    • Author(s)
      Akiko Watanabe
    • Organizer
      The 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Change in Attitudes Toward English by Japanese Learners of English: Through ELF Interactions in a Distance Learning Course With a Taiwanese University2022

    • Author(s)
      Akiko Watanabe
    • Organizer
      The 3rd Asian Conference on Language
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Presentation and Use of English Vocabulary in Elementary School English Textbooks2021

    • Author(s)
      Rika Takeda, Akiko Watanabe, Kazuharu Owada
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultural Understanding Observed in Elementary School English Textbooks in Japan2021

    • Author(s)
      Akiko Watanabe, Rika Takeda, Kazuharu Owada
    • Organizer
      The 25th PAAL International Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔型異文化教育実践における教材内容分析 -学生へのインタビューを通して-2021

    • Author(s)
      渡辺彰子
    • Organizer
      日本教材学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 対話的・主体的で深い学びを育てる小学校英語教育ーインプロを授業に取り入れる試みー2021

    • Author(s)
      竹田里香, 渡辺彰子, 大和田和治
    • Organizer
      日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人大学生の英語使用および英語学習に対する意識の変化ー日台の遠隔共同授業を通してー2021

    • Author(s)
      竹田里香, 渡辺彰子,大和田和治
    • Organizer
      The JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi