• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

語彙認知速度への影響を考慮した語彙サイズ・認知速度テストの開発

Research Project

Project/Area Number 21K00771
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

磯 達夫  東京電機大学, 工学部, 教授 (40438916)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 相澤 一美  東京電機大学, 工学部, 教授 (00222448)
ナダスティ ポール  東京電機大学, 未来科学部, 准教授 (60807303)
佐藤 研仁  東京電機大学, 工学部, 講師 (60835924)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords語彙サイズ測定 / 語彙認知速度測定 / 語彙テスト / 語彙サイズ / 語彙認知速度 / 語彙認知速度の測定 / 語彙サイズの測定 / 英語語彙サイズ / コミュニケーション能力
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,日本人英語学習者の語彙運用能力を測定するテストを開発し,語彙サイズと語彙認知速度の関係を調査することである。この目的のために,語彙サイズを測定するために最適なアイテムバンクを構築し,そのアイテムバンクに存在する各語について,認知速度に影響を及ぼす可能性のある特徴(語長・接辞の有無・発音困難度・綴りが類似している語の有無)を調査する。その後,これらの特徴に基づいて,アイテムバンクを拡張し,語彙サイズと語彙認知速度の両方を同時に測定するために最適なテスト形式についての調査を行い,テストプログラムを開発し,結果を統計的に分析することで,語彙サイズと語彙認知速度の関係を明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,日本人英語学習者の語彙運用能力を測定するテストを開発し,語彙サイズと語 彙認知速度の関係を調査することである。この目的のために,カ年度中に,語彙サイズを測定するために最適であると考えられる問題項目バンクを作成し,テストプログラムを構築した。2023年度は,開発された新たなテストを924名の日本人大学生に対して実施し,その結果分析を行なった。結果を分析する上で,JACET8000に準拠し,問題項目を8つの頻度レベルに分類した。
語彙認知速度の測定結果に関しては,概ね,語彙頻度レベルが低くなるにしたがって,認知速度が低下していた。しかし,5000語レベルと6000語レベルの間と,7000語レベルと8000語レベルの間で認知速度の統計的有意差は認められなかった。
語彙サイズの特定に関しては,8000語レベルと7000語レベルで平均正解率の逆転が見られたが,その他のレベル間では,頻度の低下に伴い正解率も低下していた。
これらの結果は,本研究で開発した語彙サイズと語彙認知速度を同時に測定することに成功していることを示唆するものである。しかしながら,TOEICの結果を英語習熟度とみなし,語彙サイズ・語彙認知速度それぞれとの相関関係を算出したところ,統計的に有意ではあるが,相関関係は弱いものであった (語彙サイズとTOEICスコア:.37, 語彙認知速度とTOEICスコア:-.1)。
そのため,詳細な問題項目ごとの分析を行い,項目の改訂を行う必要性が明らかとなった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2023年度までの研究で,開発したテストの結果が,英語習熟度を反映しているとは言い切れない結果となった。この結果は,既に語彙サイズテストとして妥当性が確保されている問題項目を使用したにもかかわらず,予想外の結果であった。このため,問題項目の詳細な分析のみならず,語彙認知速度の測定が語彙サイズの測定に及ぼしている影響の調査を行う必要性が生じた。

Strategy for Future Research Activity

これまでの研究結果は,本研究で開発したテストにおいて,「語彙認知速度の測定」という要因が,語彙サイズテストに及ぼす影響の大きさを調査する必要性を示唆していた。そのため,共通の被験者の,同じ問題項目で,語彙サイズ測定のみを行うテストと,語彙サイズと語彙認知速度の測定を同時に行うテストの両方の結果を比較する必要がある。
その上で,項目分析を行い,語彙認知速度の測定が特定の問題項目にのみ強い影響を与えているのか,また,問題項目全般に影響しているのか,を明らかにする。さらに,この検証結果を受け,問題項目の改訂を視野に入れ,新たな問題項目バンクを作成した上で,語彙サイズと語彙認知速度の関係を明らかにする。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Self-Study Online Vocabulary Learning Program to Promote the Restructuring of the L2 English Mental Lexicon: Effects of the Introduction of a Diagnostic Test Measuring Nativelikeness2023

    • Author(s)
      折田 充・小林 景・村里 泰昭・相澤 一美・レイヴィン, リチャード・神本 忠光・吉井 誠
    • Journal Title

      ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 34 Issue: 0 Pages: 161-176

    • DOI

      10.20581/arele.34.0_161

    • ISSN
      1344-8560, 2432-0412
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of receptive and productive affix knowledge tests for Japanese EFL Learners2023

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., & Nadasdy, P.
    • Journal Title

      Bulletin of Tokyo Denki University, Arts and Sciences

      Volume: 21 Pages: 9-14

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Systematic teaching of English affixes through the online material Affix Master 102022

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., Katagiri, K., & Orita, M.
    • Journal Title

      Intelligent CALL, granular systems, and learner data

      Volume: 1 Pages: 185-190

    • DOI

      10.14705/rpnet.2022.61.1456

    • ISBN
      9782383720157
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語心内辞書における名詞の結びつき ―再構築・変容、精緻化2022

    • Author(s)
      折田 充・村里泰昭・小林 景・神本忠光・相澤一美・吉井 誠・Richard Lavin
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 21-30

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Error Analysis of Japanese University Learners’ Productive Affix Usage2021

    • Author(s)
      磯達夫・相澤一美・ナダスディー ポール
    • Journal Title

      東京電機大学総合文化研究

      Volume: 19 Pages: 3-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] The development of a lexical access and vocabulary size test2023

    • Author(s)
      Iso, T., Sato, K., Aizawa, K., & Nadasdy, P.
    • Organizer
      EuroCALL2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of systematic online instruction on affix acquisition: Which affixes are easier to acquire than others?2023

    • Author(s)
      Aizawa, K., Iso, T., Katagiri, K., & Orita, M.
    • Organizer
      EuroCALL2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an Auditory Lexical Size Test for Japanese Learners of English as a Foreign or Second Language2023

    • Author(s)
      Nadasdy, P., Iso, T., Aizawa, K., & Sato, K.
    • Organizer
      BAAL2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing an online affix learning system “Affix Master 10”2022

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., Katagiri, K., & Orita, M.
    • Organizer
      EuroCALL 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 熟達度の異なる大学生の英語心内辞書における名詞群の階層構造2022

    • Author(s)
      折田 充, 村里 泰昭, 小林 景, 吉井 誠, Richard Lavin, 神本 忠光, 相澤 一美
    • Organizer
      第50回九州英語教育学会佐賀研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語心内辞書の再構築・変容を促進する語彙学習プログラム ―ネイティブ度診断テスト導入の効果2022

    • Author(s)
      折田 充, 小林 景, 村里 泰昭, 吉井 誠・Richard Lavin, 相澤 一美
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 産出的接辞知識テストにおける誤答分析2022

    • Author(s)
      磯達夫・相澤一美・ナダスディー ポール
    • Organizer
      JACET英語語彙研究会 2021年 年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Development of an affix knowledge test for Japanese EFL learners2021

    • Author(s)
      Iso Tatsuo, Aizawa Kazumi, Nadasdy Paul
    • Organizer
      EuroCALL 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Lexical Access & Size Test

    • URL

      https://tiso.sakura.ne.jp/LAST/last.html

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] Lexical Access & Size Test (v. 1001JP)

    • URL

      https://tiso.sakura.ne.jp/lexfacility/last.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Lexical Access and Size Test (LAST)

    • URL

      http://tiso.sakura.ne.jp/lexfacility/last.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi