Research Project
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
中国語ハイフレックス模擬授業の録画データから、Host 対 Remote 間のマルチモーダルな相互行為データを抽出し、PC上にコンピュータ授業モデルを構築して、機械学習により相互行為と授業効果の相関作用をシミュレーションする。対面授業とリモート受講がシームレスに連携する最適システムを提案し、教員、学生の教学満足度を検証後、ハイフレックス型授業実施のための教員用マニュアルを作成し、他教科や定期試験への応用をめざす。
This study aimed to examine the effectiveness of HyFlex classes tailored to beginner Chinese language education in Japan. Based on prior research conducted both domestically and internationally, we developed and implemented an appropriate model. HyFlex classes, which combine synchronous face-to-face classroom sessions with synchronous remote learning from home, were conducted at each participating institution. These classes were recorded, and their effectiveness was analyzed. Evaluations by the instructors revealed several critical findings. Institutions need to establish infrastructure suitable for hybrid classes. Instructors must design lessons that ensure equal quality of education in both face-to-face and online modes. Additionally, learners need to improve their autonomous learning skills. The study also highlighted the necessity of lesson designs that promote interaction among teachers, students, and teaching materials, along with the need for continuous support.
ハイフレックスモデルの理論研究と実践に基づき、日本の初修中国語教育に最適なハイフレックス型授業の有効性を検証した。対面とオンラインモードの同期配信の課題を明らかにし、教員と学生の発話行動分析によって、授業改善には各ステークホルダーの協働が不可欠であり、ハード・ソフト両面で教育資源の有効管理が重要な課題となることを示した。少子高齢化の課題を抱える日本において、ハイフレックスの柔軟な学習形態の継承発展は、質量両面で大学教育の国際化と大学運営基盤の維持強化に繋がることを主張した点に社会的意義がある。
All 2024 2023 2022 2021 Other
All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results, Peer Reviewed: 6 results, Open Access: 7 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results, Invited: 5 results) Book (3 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (1 results)
國際中文教育前沿雜誌
Volume: 2
言語教育エキスポ予稿集+
Volume: - Pages: 99-101
Volume: - Pages: 79-80
言語処理学会 第30回年次大会workshop 3
Volume: -
言語処理学会 第30回年次大会論文集
Volume: - Pages: 3149-3154
日本中国語学会第72回全国大会予稿集
Volume: - Pages: 253-257
Proceedings of the 31st International Conference on Computers in Education
Volume: - Pages: 746-752
教育システム情報学会(JSiSE)第2回研究会「ICTを活用した学習支援と教育の質保証/一般」報告書
Volume: - Pages: 129-136
電子情報通信学会信学技報教育工学研究会(ET)「教育学習支援システムの開発と運用」予稿集
Volume: - Pages: 33-37
言語処理学会第29回年次大会ワークショップ 1
言語処理学会第29回年次大会ワークショップ予稿集
Volume: 1 Pages: 1-1
言語処理学会第29回年次大会予稿集
Volume: 1 Pages: 1612-1615
言語教育EXPO2023予稿集
Volume: 1 Pages: 86-87
中国21
Volume: 58 Pages: 105-124
言語処理学会第28回年次大会予稿集
Volume: 1 Pages: 1916-1920
The 2nd Xiamen University-Purdue University International Forum on Teaching Chinese as a Second Language
Volume: 1 Pages: 7-7
数字化国際中文教育
Volume: 1 Pages: 89-95
Volume: 1 Pages: 376-387
人工知能学会2022第95 回言語・音声理解と対話処理研究会(SIG-SLUD-095)
Volume: 1 Pages: 89-93
言語処理学会第28回年次大会Proceedings
Volume: - Pages: 1916-1920
Proceedings of the 11th International Conference on Technology and Chinese Language Teaching
Volume: - Pages: 97-108
日本中国語学会第71回全国大会予稿集
Volume: - Pages: 19-19
Volume: - Pages: 28-39
Volume: -
https://ksunaoka.w.waseda.jp/
http://www.f.waseda.jp/ksunaoka/%E5%BA%A7%E8%AB%87%E4%BC%9A%E8%A8%98%E9%8C%B2.pdf
http://www.f.waseda.jp/ksunaoka/%E5%BA%A7%E8%AB%87%E4%BC%9A%E6%97%A5%E8%A8%B3.pdf