• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ICTを活用した児童の音韻認識能力の発達的変化に関する調査研究

Research Project

Project/Area Number 21K00777
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSeinan Gakuin University

Principal Investigator

中尾 かおり  西南学院大学, 人間科学部, 准教授 (80846494)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校英語教育 / 音韻認識スキル / ICTを活用した外国語学習 / 個別最適化された学び / 教材開発 / 音韻認識能力 / 文字指導 / ICT活用 / ICT教材の開発 / ICTを活用した文字指導
Outline of Research at the Start

日本の小学校英語教育においては、2020年度から高学年で教科化され本格的な読み書き指導が行われている。文字指導法の研究はもとより、今般のコロナ禍のもと予期せぬ事態にも対応可能なICT教材の開発を包括した実証研究が急務である。本研究は、読み書き能力を習得するために不可欠な要素とされる音韻認識能力に着目し、小学生の音韻認識能力の発達的変化を捉えるべく縦断的実証研究を行う。具体的には学習段階に応じたICT教材を開発するとともに、そのICT教材を活用した文字指導を取り入れた場合の音韻認識能力の発達的変化について明らかにし、ICTを活用した新たな文字指導法を構築する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、児童の英語の音韻認識スキル向上のための段階的なICT教材を開発するとともに、それを活用した文字指導を取り入れた場合の児童の音韻認識スキルの発達的変化を捉えることである。
2020年度から小学校外国語が教科化され、高学年で本格的な文字指導が行われていると同時に、児童1人に1台端末が配布され、ICTの活用を踏まえた新たな学びが開始された。このような教育動向から英語学習入門期において必要不可欠とされる音韻認識を高める指導及び個々の学習プロセスや成果を評価し支援できるICT教材の開発を包括した実証研究が急務である。
2023年度は昨年度に引き続き、音韻認識スキルを学習段階に応じて高めるICT教材(mobile testing)の開発及び改良を進めながら、動作及びコンテンツ等に関する評価も行った。具体的には3年生から6年生を対象に、開発した教材を用いた音韻認識スキル調査及び英語学習に関する聞き取り調査を実施し、その結果を国内外の学会において報告した。また、調査結果の一部をまとめた論文を国際学会誌に投稿し採択された(うち1件はin press)。継続調査としては、開発教材を用いた当該学年への音韻認識に関する調査と、将来継続的に使用していくための指導者への聞き取り調査も行い、そこで得たフィードバックを基にCMS内におけるコンテンツ等の改良を進めた。
今後はまず収集したデータの分析を行い、児童の音韻認識スキルを高めるための段階的、かつ継続的に活用していくことのできる教材への更なる改良を行うとともに、学年ごとの音韻認識スキルの経年変化を捉えるべく調査を実施し、それらの結果を国内外の学会等で報告していく予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

採択時より感染症等による教育活動の制限等に伴い、当初の計画から変更が生じている。よって計画はやや遅れていると言える。

Strategy for Future Research Activity

次年度においては、開発改良を行ったICT教材を用いた音韻認識スキル育成のための継続調査を実施し、学年ごとの音韻認識スキルの経年変化を捉えていく。また、音韻認識スキルのみならず、教材の処理性能やコンテンツ等についても細かく評価を行い更なる改良を進める。得られた成果については可能な限り国内外の学会等にて報告する予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] The University of Hong Kong(その他の国・地域)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Waseda University(日本)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing Phoneme-Grapheme Recognition for English as a Foreign Language: A Longitudinal Study at Japanese Primary School2024

    • Author(s)
      Nakao Kaori, Oga-Baldwin Quint W. L., & Fryer Luke K.
    • Journal Title

      lnternational Electronic Journal of Elementary Education

      Volume: 16 (3) Pages: 337-347

    • DOI

      10.26822/iejee.2024.335

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Phonemic Awareness as a Fundamental Listening Skill: A Cross-sectional Cohort Study of Elementary School Foreign Language Learners2022

    • Author(s)
      Nakao, K., Quint Oga-Baldwin, W. L., & Fryer, L. K.
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: Vol. 19, No. 2 Pages: 609-618

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Phonemic Awareness Learning Platform Student Experience.2023

    • Author(s)
      Kaori Nakao
    • Organizer
      Phonemic Awareness Learning Platform Student Experience. 第49回全国語学教育学会年次国際大会The Japan Association for Language Teaching
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Building Blocks: An adaptive online platform for foreign language literacy development.2023

    • Author(s)
      Quint Oga-Baldwin, Luke Fryer, Alex Shum, Kaori Nakao, Lishi Liang
    • Organizer
      EARLI Conference 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICT教材を活用した音韻認識指導のあり方ー教材開発とアンケート調査結果からー2023

    • Author(s)
      中尾 かおり
    • Organizer
      第23回小学校英語教育学会(JES)近畿・京都大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Assessing and Gamifying Phonemic Awareness in Japanese Primary Schools2022

    • Author(s)
      Kaori Nakao, W. L. Quint Oga-Baldwin, Alex Shum, & Luke K. Fryer
    • Organizer
      European Association for Research of Learning and Instruction, SIG 6&7
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Supporting Elementary School Students' Phonemic Awareness Development2022

    • Author(s)
      Kaori Nakao
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching 2022 International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a smart application for phonological awareness testing in elementary schools: The building blocks of an adaptive test2022

    • Author(s)
      W. L. Quint Oga-Baldwin, Kaori Nakao, Luke K. Fryer & Alex Shum
    • Organizer
      The XXIst International CALL Research Smart Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Formative testing of Japanese elementary school students' phonological skills. (Online)2021

    • Author(s)
      Kaori Nakao
    • Organizer
      Supported by Technology Platform Grant, University Grants Council, Hong Kong
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi