• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)実態調査とELF視点からの言語政策提言

Research Project

Project/Area Number 21K00796
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

飯野 公一  早稲田大学, 国際学術院, 教授 (50296399)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsEMI / ELF / 英語圏 / 英語 / 大学教育 / 言語政策 / 言語教育 / 社会言語学 / 英語教育 / 非英語圏 / 共通語としての英語 / アジア非英語圏
Outline of Research at the Start

本研究は、アジア非英語圏(日本を含む)のEMI学部および大学院プログラムおいて、(1)入学前(なぜ自国語プログラムでなくEMIプログラムを選択したのか、どのような準備をしてきたのか等)、(2)在学中(学習経験はどのようなものか、どのように評価しているのか、どのような学習ストラテジー<留学を含む>をとり、言語認識をどのように変化させるのか等)、(3)卒業後(キャリア計画をどのように形成していくのか、仕事で求められる言語使用とEMIカリキュラムの連関等)、の各段階における言語使用と言語認識を調査することによって、EMIプログラムの実態を明らかにし、ELFの視点から言語政策提言を行うことを目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction、英語を媒介とする授業)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、また(2)EMIプログラム卒業生への調査を実施することによって、仕事で求められている言語使用とカリキュラムとの連関を分析し、言語教育への政策提言を行うことである。本年度は連関する科研研究が最終年度となったため、これまでに収録した録音データの文字化、分析を整理し、書籍分担執筆(Routledge, 明石書店、他)、ジャーナル投稿(JELF, 他)、学会・シンポジウム研究発表(Translanguaging in the Age of (Im)mobility at Dalarna University, Sweden, JACET ELF SIG International Workshop, JACET言語政策研究会、日本言語政策学会、JASEC)等を行った。2023年7月にはベイザ・ビヨークマン氏(ヘルシンキ大学)を本学へ招聘し、EMIについての講演会を開催した。また、2024年2月にはバンコクにてEMI、BELFに関するフォローアップ・インタビュー調査を実施した。なお、本特定課題(基礎助成)研究は、科研(基盤(c)、研究代表者飯野公一)、科研(基盤(c)、筆者は研究分担者、研究代表者猿橋順子)、および科研(基盤(B)、筆者は研究分担者、研究代表者村田久美子)と関連を持ち実施された。来年度にはSociolinguistic Symposium 25, AILA, ELF 14等の国際学会で研究成果の発表を行う予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2023年度後半はコロナ関連の渡航規制も解除され、海外学会への参加等も再開された。現地でのデータ収集については再度スケジュール調整等が必要とされ、当初の計画より若干遅れている。

Strategy for Future Research Activity

コロナ関連の影響は解消しつつあるが、フィールドワーク等への影響は現地協力者との関係を再構築するなど調整が必要となっている。Zoom等を利用したオンラインでのインタビュー調査等も活用しつつ、海外学会(SS25, AILA, ELF14等) 、国内研究会(日本言語政策学会等)については対面での参加を再開する予定である。このような状況下、すでに収集したデータを分析し、研究結果をまとめ、発表(JELF等)する予定である。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Pennsylvania(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chulalongkorn University/Thammasat University(タイ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] National Taiwan University(その他の国・地域)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Helsinki(フィンランド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Pennsylvania(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chularlongkorn University(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chularlongkorn University(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Pennsylvania(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 東京を拠点とする韓国伝統芸能従事者の言語への態度 ― 言語政策研究への発展可能の検討2021

    • Author(s)
      猿橋順子、飯野公一、境一三
    • Journal Title

      言語政策

      Volume: 17 Pages: 83-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 国フェス空間における多言語使用:日本のタイフェスティバルとバンコク日本博を事例として2023

    • Author(s)
      猿橋順子、飯野公一、豊島昇、木村大輔、岡部大祐
    • Organizer
      日本言語政策学会第25回研究大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Online nation-specific festivals: Linguistic hierarchy or multilingual coexistence?2023

    • Author(s)
      Saruhashi, J, Iino, M., Kimura, D.
    • Organizer
      Translanguaging in the Age of (Im)mobility at Dalarna University, Falun, Sweden
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] これからの大学言語教育: DX, DHでの言語教育、グローバル人材教育の方向性 ― 現在と未来2023

    • Author(s)
      飯野公一、原隆幸、柿原武史、仲潔、小田格
    • Organizer
      JACET言語政策SIG特別フォーラム、早稲田大学
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] BELF users in internationally-oriented Japanese elitist companies in multilingual settings: Report on the results from Singapore and Thai data.2023

    • Author(s)
      Masakazu Iino, Kumiko Murata, and Hajime Terauchi
    • Organizer
      The 4th & 5th ELF SIG International Workshops, March 25, 2023, Waseda University
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] BELF communication in Japan-based small local enterprises: Report on the results from Singapore data.2023

    • Author(s)
      Kumiko Murata, Masakazu Iino, and Patrick Ng
    • Organizer
      The 4th & 5th ELF SIG International Workshops, March 25, 2023, Waseda University
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Our gateway is your gatekeeper: different benefits and constraints EMI brings to diverse participants in ELF contexts.2022

    • Author(s)
      Kumiko Murata and Masakazu Iino
    • Organizer
      ELF 13. November 20, 2022. National Cheng Kung University, Taiwan.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A case study of language selection and language attitudes in an online nation-specific festival.2022

    • Author(s)
      Junko Saruhashi, Masakazu Iino, Daisuke Kimura
    • Organizer
      Sociolinguistic Symposium 24. July 13, 2022. Sociolinguistic Symposium 24
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The realities of ELF: multilingual communication in business settings, implications for English education.2022

    • Author(s)
      IINO, Masakazu
    • Organizer
      The 2nd ELF SIG International Workshop
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The same university, different policies, differing perceptions and constraints among students from two different EMI contexts in Japan.2021

    • Author(s)
      Murata, Kumiko and Iino, Masakazu
    • Organizer
      AILA2020(2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language policies and practices of MME (Multilingual- Medium Education) in Japanese higher education2021

    • Author(s)
      Iino, Masakazu and Murata, Kumiko
    • Organizer
      AILA2020 (2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multimodal discourse analysis of nation-specific festivals: Focusing on cyberspaces2021

    • Author(s)
      Saruhashi, Junko and Iino, Masakazu
    • Organizer
      Sociolinguistic Symposium 23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Going beyond English-only medium instruction: challenges of multilingual education as an LPP mechanism. (pp. 159-171) in Kumiko Murata (ed.). ELF and Applied Linguistics2024

    • Author(s)
      Masakazu Iino
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032489292
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 新学習指導要領「生きる力」としての外国語:求められる競技英語からの脱却(pp. 260-272), および付録「シンポジウム これからの大学言語教育:DX,DHでの言語教育、グローバル人材の方向性 ― 現在と未来」(pp. 289-308) 言語教育のマルチダイナミクス (杉野 俊子、田中 富士美、柿原 武史、野沢 恵美子編)2024

    • Author(s)
      飯野公一
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357256
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Language Policy and Planning in Asia Vol. 1, 2, 3, and 42022

    • Author(s)
      Satoshi Miyazaki and Masakazu Iino
    • Total Pages
      1114
    • Publisher
      SAGE
    • ISBN
      9789354793042
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ポストコロナ時代の留学:多元化するつなぎ方、つながり方 (第17章担当)「つながる」ための言語教育:アフターコロナのことばと社会2021

    • Author(s)
      飯野公一
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352473
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Fairness in College Entrance Exams in Japan and the Planned Use of External Tests in English. in Lanteigne, B. Coombe, C. and Brown, J. (eds.). Challenges in Language Testing Around the World.2021

    • Author(s)
      Butler, Yuko Goto and Iino, Masakazu
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789813342323
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi