Project/Area Number |
21K01203
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05050:Criminal law-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
HOSHI Shuichiro 東京都立大学, 法学政治学研究科, 教授 (10295462)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前田 雅英 東京都立大学, 法学政治学研究科, 客員教授 (60009842)
木村 光江 日本大学, 法学部, 教授 (50169942)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 自動運転 / 特定自動運行 / 刑事過失責任 / 情報の共有 / サイバーセキュリティ / 個人情報保護 / プライバシー保護 / AIの利用と法的責任 / 過失犯処罰のあり方 / 自律型自動運転 / 協調型自動運転 / 刑事手続とAI / 自動運転自動車 / 刑事責任追及 |
Outline of Research at the Start |
自動運転自動車の普及に伴い問題化した同車事故時の刑事責任追及のあり方に関連して、その法的性質と、事故原因の究明および刑事責任の所在の確定に必要な情報の取得のあり方について法的な検討を加え、その内実を明らかにする。 自動運転自動車が生成するデータには、個人情報保護やプライバシー保護の観点から慎重な扱いを要するものも含まれうるため、事故発生時の責任追及に必要な範囲でのデータの適切な取得に関する法的規制のあり方を考える。また、コネクテッドカーなどサイバーセキュリティの観点で、ログの保存と通信の秘密のあり方の問題も解明する。 以上の検討に基づき、自動運転自動車の事故時の法的対応のあり方を提言する。
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Outline of Final Research Achievements |
With regard to how criminal liability should be determined in the event of an accident involving an automated vehicle, in particular, we obtained certain knowledge on (1) how criminal liability should be pursued in traffic crimes, (2) how liability should be pursued in "specified automated driving," which was newly established in the Road Traffic Law, (3) legal issues regarding the maintenance and collection of related data in automated driving, which is essential for making these determinations, and (4) cyber security and information collection, which can be problematic in the connected car. In this research, we were involved in study groups of related organizations such as National Police Agency, Ministry of Economy, Trade and Industry, NISC Cyber Security Council, etc., and actively incorporated the results of these meetings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、レベル4の自動運転の実証研究が開始された現状において、交通事犯における従来の法的責任追及のあり方が、将来にわたり大きく異なっていく可能性があるとの認識のもと、特定自動運行という新たな法的枠組みにおける関与者の責任分担の法的な分析、さらに、運行記録(データ)に依存した捜査が行われることが想定されるなか、サイバーセキュリティの視点も踏まえて、そのデータ収集に関連する法的課題を整理、分析した。以上の研究に基づき、今後の関連分野における議論に資することを目的とした点において、その学術的意義や社会的意義が認められると考えている。
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