Project/Area Number |
21K01269
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05070:New fields of law-related
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Research Institution | Ryukoku University (2023) Kyoto University (2021-2022) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | サーキュラー・エコノミー / 消費者法 / 広告規制 / 不公正取引方法 / オンライン・プラットフォーム / 個人データ / 持続可能性 / 脆弱な消費者 / 循環型経済 / EU消費者法 / 消費者市民社会 / 消費者教育 / 不公正な取引方法の規制 / ステルス・マーケティング / 持続可能性と消費者法 / デジタル・プラットフォーム取引 / デジタル化と消費者法 / 広告 / 不公正な取引方法 / 不招請勧誘 / 高齢者 / 若年者 / サーキュラ―・エコノミー / 持続可能な社会 / EU法 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、サーキュラー・エコノミーの実現に向けた消費者法の役割を明らかにすることである。これに関する主な課題として、次のものについて考察したい。 ①サーキュラー・エコノミーの実現に向けた消費者への情報提供、②消費者情報の過度の収集と不当な利用からの消費者の保護、③消費者の契約上の諸権利と消費者の救済、④「サービスとしての製品」との関係における消費者の保護、⑤サーキュラー・エコノミーの実現に向けた事業者に対する規制。 EUでは、これらの事項に関する議論が蓄積・展開されてきていることを踏まえ、これらを分析し日本での方向性を検討するために、EU法との比較法的な考察を行うことを計画している。
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Outline of Final Research Achievements |
As a prerequisite for the circular economy, a comprehensive legal framework is necessary to realize a healthy advertising market and desirable regulations on the commercial practices of businesses. Moreover, the entire consumer law, including such a framework, needs to be appropriately transformed in line with digitalization. In particular, it is essential to address so-called "digital vulnerability". At the same time, the role of online platforms is important in the development of the circular economy, so an appropriate regulatory framework for them is essential. In addition, a regulatory approach should be formed that takes into account the function of personal data as the "fuel" of our digitalized society. Further, the restructuring of advertising regulations, consumer citizen society, and consumer education is also of great significance.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
サーキュラー・エコノミーの実現には社会的行動ルールとしての法制度も不可欠となる。中でも消費生活の基底的ルールである消費者法が重要な役割を果たす。EUでは主導的な議論が展開されているが、日本での検討は緒に就いたばかりであり、日本的な視観点からの寄与が必要となる。本研究の成果は、特にこの点において、学術的・社会的意義を有する。本研究における成果は、消費者法がどのような役割を果たすことができるのかについて、様々な視点や角度から示唆を提示する。そして、現在の消費者法でどのような支援ができるか、さらに、現行法上の限界がみられる場合の解決に向けての方策について、本研究の成果がひとつの指針として機能しうる。
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