• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Contributions and Limits of the Swedish Model as a Vocational Education System

Research Project

Project/Area Number 21K01594
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07070:Economic history-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

ISHIHARA SHUNJI  東京大学, 大学院経済学研究科(経済学部), 教授 (70221760)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsスウェーデン / 労使関係 / 職業教育 / 高度成長 / 団体交渉 / スウェーデン・モデル / 信認の制約 / 企業内職業教育 / 職業学校制度 / 高度成長期 / 団体協約 / 企業内職業教育制度 / グスタフ・カッセル / 比較制度分析 / 北欧 / 福祉国家
Outline of Research at the Start

本研究は、戦後スウェーデンの企業内職業教育制度を労使中央組織間による集権的協約体制の一環として位置づけ、その動態を国民経済・産業・企業の3つのレベルの相互関係の中で把握していこうとする研究である。またこの作業を通じて、企業内教育制度が、スウェーデンでの戦後の高度成長を熟練労働力養成の面から如何に支えたのか、さらに早期に行き詰まりを見せたのは何故かという問題を検討することで、スウェーデン・モデルの一環としての職業教育制度の歴史的意義と限界について考察することとする。

Outline of Final Research Achievements

In Sweden, the Saltsjoebaden Agreement of 1938 marked the beginning of various accords between central labor-management organizations, establishing a centralized labor-management negotiation system. This system governed the entire labor market through cooperative efforts and contributed to Sweden's substantial postwar economic growth. The focus of this study is on vocational education, one of the many areas addressed by these agreements. It seeks to elucidate the structure and operation of the three-tiered system (central organization, industrial organization, and company level) and to assess its impact on economic growth as well as the factors that led to its dissolution in the 1970s.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第二次大戦後のスウェーデンの職業教育についての研究においては、学校教育が中心となっている現状から、集権的労使交渉システムの下で展開した職業教育制度は、失敗したものとして補足的に扱われる傾向にある。本研究の独自性は、様々な領域からなる集権的労使交渉システムの一角をなすものとして職業教育制度を位置づけ、高度成長期を支えた経済的な制度としてその歴史的意義を再検討したところにあると考える。また、K.セーレン『制度はいかに進化するか」の翻訳に携わるなど、そうした職業教育制度の歴史的展開を、他の欧米諸国と比較する上での視座を提供できたと思う。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 高度成長期スウェーデンにおける職業教育2023

    • Author(s)
      石原俊時
    • Journal Title

      日本労働雑誌

      Volume: 757 Pages: 55-66

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 二つの報告に対するコメント2022

    • Author(s)
      石原俊時
    • Journal Title

      技術教育学の探究(名古屋大学大学院発達科学研究科)

      Volume: 25 Pages: 20-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] スウェーデン・モデルと職業教育ー「信用の制約」から見た歴史的展開2022

    • Author(s)
      石原俊時
    • Organizer
      名古屋教育大学職業教育研究センター設立記念シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Comments2021

    • Author(s)
      石原俊時
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 社会政策2023

    • Author(s)
      グスタフ・カッセル
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      蒼天社出版
    • ISBN
      9784909560377
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 制度はいかに進化するか2022

    • Author(s)
      K.セーレン
    • Total Pages
      386
    • Publisher
      大空社出版
    • ISBN
      9784866882352
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi