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Empirical research on usage promotion and sales promotion for electronic and print publications

Research Project

Project/Area Number 21K01768
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

Watabe Kazuo  東京都市大学, 情報工学部, 名誉教授 (90244532)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩崎 邦彦  静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (40315213)
梅原 英一  新潟国際情報大学, 経営情報学部, 教授 (00645426)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords電子出版物 / 紙出版物 / 統計分析 / 消費者調査 / テキスト分析 / 電子マンガ / 電子書籍 / 紙マンガ / 紙書籍 / 紙の出版物 / 電子図書館
Outline of Research at the Start

日本における紙出版物販売額は2019年まで15年連続で減少している.一方で,スマートフォンなどで利用できる電子出版市場は拡大している.紙と電子を合わせた出版市場は年間で1兆5千億円を超える大規模市場であり,今後の拡大が課題である.
本研究の目的は,紙出版物と電子出版物それぞれの特徴を活かした使い分けと,電子出版物市場のさらなる拡大策,そして両者の相乗効果を狙った販売促進策を提案することである.研究方法として,消費者と出版関連事業者の調査を行い,データに基づいて消費者属性や意識など様々な要因の因果関係モデルを構築し,紙出版物と電子出版物の利用促進策・販売促進策を提案し,その有効性を検証する.

Outline of Final Research Achievements

The authors conducted Internet surveys some times, and based on the results, we used quantitative and text analysis to show the characteristics of the advantages and disadvantages of paper publications and electronic publications. Next, as paper publications and electronic publications will coexist in the future, we analyzed how consumers think about the use of paper and electronic publications. Furthermore, we analyzed the reasons why consumers choose publications based on data.
Based on the analysis results, we proposed measures to promote the use of paper publications by increasing the degree of attachment through the satisfaction of owning them, and by using videos. We also suggested measures to promote the use of electronic publications by enhancing their strengths, avoiding their weaknesses, and expanding their genres.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

紙出版物と電子出版物の長所,短所を示し,使い分け策および利用促進策,販売促進策を提案した.研究成果の学術的意義は,研究期間中に多くの消費者調査を行い,量的分析およびテキスト(文字)分析により利用促進のための多くの知見が得られたことにある.また,分析結果に基づいて,出版・販売関連事業者らが従来メディアに加えてネットメディアも活用して消費者の出版物への関心を高めることなどを提案した.本研究の社会的意義としては,より多くの消費者が紙出版物と電子出版物を併用するようになり,リアルメディアとネットメディア,紙出版物と電子出版物の特徴を活かした,より豊かな出版文化の形成に寄与していくことだと考えている.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Differences in Preferences between Paper Manga and e-Manga in Reader Survey2024

    • Author(s)
      梅原英一,渡部和雄,岩崎邦彦
    • Journal Title

      Journal of Printing Science and Technology

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 8-14

    • DOI

      10.11413/nig.61.8

    • ISSN
      0914-3319, 1882-4935
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Consumer Attitudes and Behaviors towards Paper and Electronic Publications and Usage Promotion Suggestions: Focusing on Analyzing Text Responses2023

    • Author(s)
      渡部 和雄、梅原 英一、岩崎 邦彦
    • Journal Title

      Journal of Printing Science and Technology

      Volume: 60 Issue: 5 Pages: 305-313

    • DOI

      10.11413/nig.60.305

    • ISSN
      0914-3319, 1882-4935
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中小企業のブランドづくり2023

    • Author(s)
      岩崎邦彦
    • Journal Title

      中小企業支援研究

      Volume: 10 Pages: 2-7

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    • Author(s)
      岩崎邦彦
    • Journal Title

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      岩崎邦彦
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      食品と科学

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    • Author(s)
      岩崎邦彦,渡部和雄
    • Journal Title

      Journal of Printing Science and Technology

      Volume: 58 Issue: 1 Pages: 12-17

    • DOI

      10.11413/nig.58.12

    • NAID

      130007998318

    • ISSN
      0914-3319, 1882-4935
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      岩崎邦彦
    • Journal Title

      食品と科学

      Volume: 63-6 Pages: 65-69

    • NAID

      40022596150

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      上田健太郎,諏訪博彦,小川祐樹,梅原英一ほか
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      梅原英一,富岡雄大
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      梅原英一,富岡雄大
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      岩崎邦彦
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    • Invited
  • [Book] Systems Research II2022

    • Author(s)
      Umehara, E.
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      springer
    • ISBN
      9789811699436
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  • [Book] 世界で勝つブランドをつくる2021

    • Author(s)
      岩崎 邦彦
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      日経BP 日本経済新聞出版本部
    • ISBN
      4532324475
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      2021 Research-status Report

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Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

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