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Gender Roles in Television Commercials in Asia: A Comparison of 6 Countries in East and South East Asia

Research Project

Project/Area Number 21K01934
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08010:Sociology-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

ポンサピタックサンテ ピヤ  京都産業大学, 現代社会学部, 教授 (60555481)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsジェンダー役割 / 広告 / アジア / 国際比較 / 社会学 / テレビ広告
Outline of Research at the Start

本研究は、アジア諸社会の広告に現れるジェンダー役割の内容分析と国際比較を通じて、社会と広告の相互関係の解明をめざす。異なった文化的・歴史的背景をもつアジア諸社会において「テレビ広告におけるジェンダー役割が社会状況やその変化を反映しているか」「特に労働場面でのジェンダー役割がいかに現れているか」を分析し、その類似点と相違点を明らかにする。調査は、1 テレビ広告サンプルの収集と分析(2021年~2023年)、2 各国の視聴者による信頼性の検証、3 アジアの広告専門家へのインタビューの3つの手法を用いる。こうした研究を通して〈アジア広告の社会学〉という新たな研究分野を創設することを最終目標とする。

Outline of Annual Research Achievements

「アジアのテレビ広告におけるジェンダー役割の国際比較」と題した本研究は、アジア諸社会のテレビ広告に現れるジェンダー役割の内容分析を中心とした国際比較を通じて、社会と広告の相互関係の解明をめざすものである。最大の研究目的は、異なった文化的・歴史的背景をもつアジア諸社会において、いかに広告におけるジェンダー役割が社会状況やその変化を反映しているかを明らかにすることである。具体的には、アジア6ヵ国(日本・中国・韓国・台湾・シンガポール・タイ)の広告において、ジェンダー役割、特に労働場面でのジェンダー役割がいかに現れているか、その類似点と相違点を考察することである。本研究の最終目標は、こうした課題を通して〈アジア広告の社会学〉という新たな研究分野を創設することである。
2023年において、本研究の2,200本の広告サンプル分析結果から、これらの六カ国のアジア国々における働く男性と女性の割合、および、男女性の職種と職業に従事する以外の役割には違いが見られることが明らかとなった。また、アジアのテレビ広告におけるジェンダー役割の平等性の描かれ方のパターンはいくつか存在していることが分かった。このように、これまでの広告におけるジェンダー役割と異なり、アジアのテレビ広告におけるジェンダー役割の平等や新しい非性ステレオタイプが誕生していることがわかる。したがって、本研究の分析結果はアジアの広告における性ステレオタイプ描写が減少している傾向を証明できると考えている。
また、研究実施計画について、令和6年度において、先行研究の再検討/各国における広告サンプルの収集と分析の継続/広告専門家と視聴者のインタビュー調査を行う予定。さらに、研究成果として、大学の授業での有効活用、国内外の学会発表や学術雑誌・学内論文への掲載を行っている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

令和5年度において、2023年の6カ国(日本・中国・韓国・台湾・シンガポール・タイ)におけるテレビ広告サンプルの収集や日本国内の広告専門家と視聴者のインタビュー調査を行い、国内外の学会発表を実施し、研究計画どおりに進展している。

Strategy for Future Research Activity

今後の課題として、2024年の広告サンプルを収集し、アジア6カ国のテレビ広告内容分析の研究調査結果、およびこれまでの各国広告におけるジェンダー役割の変化の考察と取りまとめ、新型コロナウイルスの影響で実施できなかった各国で広告専門家や視聴者の対面インタビューそして、共同研究者の対面の打ち合わせなどの現地調査を行い、そして、国内外研究成果発表などを予定としている。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] The Development of Thai Boys’ Love (BL) Drama: Characteristics, Production Process, and Its Influences2023

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Journal Title

      The Journal of Thai Studies

      Volume: 23 Issue: 1 Pages: 19-29

    • DOI

      10.60302/thaikenkyu.23.1_19

    • ISSN
      1883-2121, 2759-0291
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] タイBLドラマの発展―特徴・制作過程とその影響―2023

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Journal Title

      年報タイ研究

      Volume: 23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The growing popularity of Thai idols in Japan and Korea2022

    • Author(s)
      Pongsapitaksanti, Piya
    • Journal Title

      Synodos Asia

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Labor Migration from Thailand to Japan; A Study of Technical Interns’ Motivation and Satisfaction2022

    • Author(s)
      Piyada CHONLAWAN, Piya PONGSAPITAKSANTI
    • Journal Title

      京都産業大学論集社会学科系列

      Volume: 39 Pages: 379-397

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Gender and Working Roles in Television Commercials: A Comparison between Japanese and Thai Television Commercials2021

    • Author(s)
      Piya PONGSAPITAKSANTI
    • Journal Title

      Manusya, Journal of Humanities

      Volume: 21 Issue: 3 Pages: 355-372

    • DOI

      10.1163/26659077-24030005

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] GENDER ROLES IN TV CM IN ASIA:A Comparison of Japan, China, Taiwan, Korea, Thailand and Singapore2023

    • Author(s)
      Piya Pongsapitaksanti
    • Organizer
      XX ISA World Congress of Sociology
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gender and Working Roles in Television Commercials: A Comparison between Japanese and Thai Television Commercials2023

    • Author(s)
      Piya Pongsapitaksanti
    • Organizer
      8th JSA- ASEAN Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アジアのテレビ広告におけるジェンダー役割2023

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Organizer
      第96回日本社会学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] アジアのテレビ広告におけるジェンダー役割2022

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Organizer
      第95回日本社会学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「制作側から見るタイBLドラマとその影響」『「タイBL」を検証する どのように生まれ、育ち、広まったのか』共通論題2022

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Organizer
      2022度研究会日本タイ学会全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アジアのテレビ広告におけるジェンダー役割2021

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Organizer
      第94回日本社会学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] タイにおける広告教育2021

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Organizer
      第52回日本広告学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人労働者の実態調査―タイ人技能実習生を事例として―2021

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Organizer
      2021年度研究会日本タイ学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] University Education Adaptation during COVID-19 Pandemic2021

    • Author(s)
      Piya PONGSAPITAKSANTI
    • Organizer
      COVID-19 in Asia: Communication, Nationalism and Technology, 6th International Conference, Asia Centre
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Labor Migration from Thailand to Japan; a study of technical interns’ motivation and satisfaction2021

    • Author(s)
      Piya PONGSAPITAKSANTI
    • Organizer
      7th Biennial International e-Conference of JSA-ASEAN, Southeast Asia and Japan: Bonds and Connections towards 2030, Asian Center, University of the Philippines
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「アジアにおける広告のリミックス―テレビ広告におけるジェンダー役割の変容」『メディア・リミックス』2023

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ出版,
    • ISBN
      9784623096213
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 「アジアにおける広告のリミックスーテレビ広告におけるジェンダー役割の変容」『メディア・リミックス――表現・経済・社会から考えるメディア条件の以前/以後(ビフォー/アフ ター)』2023

    • Author(s)
      ポンサピタックサンティ ピヤ(谷島貫太、松本健太郎編)
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] At the Crossroads: Kyoto Review of Southeast Asia. "Media Effect on Spiritualism among Thai Youth: A Survey of Bangkok University Students"2021

    • Author(s)
      Piya PONGSAPITAKSANTI
    • Publisher
      Center of Southeast Asian Studies, Kyoto University
    • ISBN
      4906332455
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

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