• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Building Housing Education Programs through Curriculum Management in Schools

Research Project

Project/Area Number 21K02150
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

HAYAMI Takako  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90578676)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords家庭科 / 住教育 / カリキュラム・マネジメント / 教科等横断的 / 教科等横断 / 教育の情報化 / 授業開発
Outline of Research at the Start

近年,自然災害が頻発しており,大型の台風や集中豪雨の影響で家屋の倒壊や損壊などが全国各地で起こっている。住居は生活の基盤であり,安心して日々の生活を営み,災害に柔軟に対応するためにも住居の維持管理は必要である。住居に関する知識を得る場として,学校教育では家庭科が大きな役割を担っている。しかし家庭科住居領域は,これまでに指導の困難さから扱いが低調であると指摘されながらも改善が見られない。本研究では,学校教育における住教育を捉え直し,カリキュラム・マネジメントの視点を取り入れた住教育プログラムを構築する。そして他教科との連携を図り,家庭科住居領域を再編成して汎用性のある授業開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on housing education in school education and aimed to construct a housing education program that incorporates a curriculum management perspective. First, in order to organize the position of housing education in school education, we analyzed the relationship between housing education and home economics based on the curriculum guidelines and textbooks of each subject area. In doing so, curriculum management was also considered, and housing education was reconsidered from a cross-curricular perspective. Next, we conducted a survey of junior high school and high school home economics teachers to grasp the actual state of home economics housing instruction and to clarify issues. Based on the results, we found the possibility of implementing housing education through cross-curricular instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

住まいは,人々の生活を支える基盤である。近年の日本では自然災害が頻発,激甚化しており,毎年のように多くの人命や財産が失われている。安全な住まいを選択するには,国民一人ひとりに住生活に関する知識の習得が必要である。住教育を充実させるには,学校教育全体で取り組む必要がある。本研究は,カリキュラム・マネジメントの視点を取り入れることにより,学校教育における住教育を捉え直し,今後のより豊かな住生活の実現を図るものである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 住教育の教科等横断的な指導に関する一考察 : 家庭科住居領域「住居の安全」に着目して2024

    • Author(s)
      速水 多佳子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 417427-417427

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭科住居領域の指導の実情-中学校対象の教員調査より-2023

    • Author(s)
      速水 多佳子
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: 教育 Pages: 5758-5758

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育における住教育 -教科等横断的な視点から-2023

    • Author(s)
      速水 多佳子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第38巻 Pages: 217-227

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 家庭科住居領域の指導の実情-中学校対象の教員調査より-2023

    • Author(s)
      速水 多佳子
    • Organizer
      日本建築学大会(近畿)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校家庭科住居領域の指導の実態2023

    • Author(s)
      速水 多佳子
    • Organizer
      第43回日本家庭科教育学会四国地区会研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントの視点から考える住教育2022

    • Author(s)
      速水 多佳子
    • Organizer
      日本教科内容学会 第9回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi