• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Theoretical study of John Dewey's Ideas and Realities of "Democracy and Education"

Research Project

Project/Area Number 21K02189
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

ISHIDA Masaki  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10626914)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsジョン・デューイ / デモクラシー / 市民性教育 / 全体主義 / ウォルター・リップマン / ハンナ・アーレント / メディア・リテラシー / ロバート・M・ハッチンズ / アメリカ高等教育 / 進歩主義教育 / リップマン=デューイ論争 / デモクラシーと教育 / アメリカニズム / 社会主義 / 効率と公正 / 主権者教育
Outline of Research at the Start

本研究は、アメリカの教育哲学者ジョン・デューイ(John Dewey)を対象とし、その「デモクラシーと教育」の理念と現実を批判的に検証するものである。一方では政治学の視点からデューイ「デモクラシー」論の意義と限界を辿り、他方では教育学の視点から、それがアメリカ「教育」制度とどのような関係にあったかを解き明かすことで、デューイが20世紀の「デモクラシーと教育」においてどのような意義を有するかを明らかにするものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project was to clarify the meaning of "democracy and education" by applying the theoretical perspective of John Dewey. In this regard, first, this study elucidated Dewey's attempt to combine "social efficiency" and "democracy" in the renewal of educational administration at that time. Second, it clarified Dewey's opposition to the "social efficiency" theory of vocational education in the debate over the nature of higher education and his proposal to integrate "vocational" and "liberal arts" education. Third, in response to the rise of totalitarianism in the 1930s, his central argument shifted from "education that makes democracy sustainable" to "education that confronts the crisis of democracy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、ジョン・デューイの「デモクラシーと教育」について、政治学と教育学を横断する視点から具体的内実を明らかにした点にある。すなわち本研究は、デューイによる「デモクラシーと教育」が、当時のアメリカ教育行政の刷新や、大恐慌によるアメリカ社会の変質、そして全体主義の台頭に際して、どのような独自性と可能性を有したのかを明らかにした。それゆえ本研究の社会的意義とは、このデューイによる「デモクラシーと教育」論が、20世紀初等のアメリカのみならず、市民性教育の方向性や高等教育の在り方など現在においても重要な意味を有する点を示した点にある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ハンナ・アーレントにおける「教育的なるもの」 ―教育学的解釈の批判的検討を通じて2024

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 58 Pages: 1-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「自由の構成」か「立憲デモクラシー」か2023

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      Annals of the Philosophical Society of Tohoku

      Volume: 39 Issue: 0 Pages: 89-102

    • DOI

      10.24521/tpstja.39.0_89

    • ISSN
      0913-9354, 2433-2941
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デモクラシーとメディアの関係をどう読み解くべきか : メディア・リテラシー論としての「リップマン=デューイ論争」2023

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      年報政治学

      Volume: 2 Pages: 131-152

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「アメリカ高等教育をめぐる対話 : 「デューイーハッチンズ論争」再考」2023

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      『宮城教育大学紀要』

      Volume: 57 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「デモクラシーを持続可能にする教育、デモクラシーの危機と対峙する教育ーージョン・デューイ「デモクラシーと教育」再考」2022

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      『社会思想史研究』

      Volume: 46 Pages: 68-87

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「対立を合意に導く民主的プロセスをどのように教えるか:中学校社会公民的分野「対立と合意」「効率と公正」に関する政治学的考察」2022

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 63-73

    • NAID

      40022828174

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] メディア・リテラシーの政治思想的考察:「リップマン=デューイ論争」再考2023

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      日本政治学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ジョン・デューイにおける教育と行政 ---デモクラシーと効率性の視点から」2022

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「「自由の構成」か「立憲デモクラシー」か---ハンナ・アーレント『革命論』再考」2022

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      東北哲学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「中学校社会科公民分野「効率」と「公正」概念に関する政治学的考察:「対立」を「合意」に導く民主的プロセスには何が必要か」2021

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi