• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the principles of organizing a "curriculum open to community" that realizes an inclusive society

Research Project

Project/Area Number 21K02197
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University (2023)
Osaka Kyoiku University (2021-2022)

Principal Investigator

Fukuda Atsushi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10325136)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsインクルージョン / 社会に開かれた教育課程 / ドイツ・ブレーメン州 / 生活指導 / 多職種協働 / ICT教育 / 総合的な学習の時間 / カリキュラム / 学校と福祉 / ICT / インクルーシブ
Outline of Research at the Start

本研究は、インクルーシブな社会を実現する「社会に開かれた教育課程」の編成原理とその実践構想を明らかにすることを主たる目的とする。とりわけ、①インクルーシブを鍵概念とした先駆的な実践を展開しているドイツ・ブレーメン州における学校改革と教育計画(Bildungsplan) の変遷の意味と意義、②ブレーメン州のインクルーシブ教育を理論的かつ実践的に主導している Roland zu Bremen Oberschule(以下、RzBOと略す)の教育課程の全体構造、③RzBO実践の中心をなす「『ともに生きる』ことを学ぶ」(Gemeinsam Leben Lernen)実践の内容と方法、を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study are to clarify the following points : the principles of organizing a "curriculum open to community" and its practical conception in order to realize an inclusive society. In order to achieve this purpose, we first summarized school reform trends in Bremen, Germany. Next, we critically examined the practices of the schools leading the school reform. In doing so, we focused on the practice of "learning to live together.
As a result, the following points became clear. (1) Creation of common is important to achieve inclusion. (2) It is important to organize a curriculum that links life in the community and life at school from the perspective of conflict.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究には少なくとも以下のような学術的・社会的意義があると考える。ひとつには、ドイツ・ブレーメン州における学校改革動向を視野に入れながら、インクルーシブな社会を実現する「社会に開かれた教育課程」の編成原理として、commonを創造することが重要となることを明らかにしたことである。二つには、それを具体的な実践として構想するにあたって、コンフリクト(葛藤や矛盾)を位置づけることが重要であることに加え、ICTを用いてcommonを創造していくことも有意義であることを明らかにしたことである。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「越境する生活指導研究-その可能性と課題-」2024

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 第4巻 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「『子どもが育つ』『子どもが変わる』学校を創りだす論点」2023

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 766 Pages: 66-73

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「子どもと共に『わたし』を育て、『世界』を変える-中原武蔵実践を読みひらく」2022

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 762 Pages: 34-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Issues in Conceptualizing ICT Educational Practices for Inclusion - Focusing on the Challenge of Bremen, Germany -2022

    • Author(s)
      Atsushi FUKUDA
    • Journal Title

      『教育学研究論集』

      Volume: 第19巻 Pages: 88-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Collaborative Lesson Study between School and Community : a Case Study go Lesson Study in Japan2023

    • Author(s)
      Kazuhisa Ando, Yuka Fujiwara, Atsushi Fukuda, Yaka Matsuda, Ryo Kanehara, Yue Ming, Momoka Sawada, Nariakira Yoshida and Ryutaro Tawara
    • Organizer
      World Association od Lesson Studies(WALS) Conference 2023 (Zwolle)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「『子どもが育つ』『子どもが変わる』ことへの責任を引き受ける場としての学校を創りだ す論点」2022

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本生活指導学会第40回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「『実践記録を学問する』とは如何なる行為であるか-教育学研究における『実践と理論の 統一』への再挑戦」2022

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study-Based Teacher Education - The Potential of the Japanese Approach in Global Settings2021

    • Author(s)
      J. Kim, N. Yoshida, S. Iwata, & H. Kwaguchi(ed.)
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367478452
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Pedagogy of Cooperative and Inclusive Learning in Japan2021

    • Author(s)
      T. Yuasa & H. Arai(ed.)
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      Keisuisha
    • ISBN
      9784863275638
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『教育方法50 パンデミック禍の学びと教育実践-学校の困難と変容を検討する』2021

    • Author(s)
      日本教育方法学会編
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810017564
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『子どもとつくる教育方法の展開』2021

    • Author(s)
      湯浅恭正・福田敦志編著
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088041
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi